Is dat een backfire op de laatste fot? ops:
Ijs schreef:Is dat een backfire op de laatste fot? ops:
Denk weerspiegeling van de zwaailampen in het blus water…
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Alweer een reminder om toch maar een brandblusser in de auto te leggen ops: morgen ga ik er maar eens een kopen.
Wat lijkt me dat vreselijk kut zeg, om lijdzaam toe te moeten zien hoe je geliefde voiture in no-time uitfikt en je kunt er geen fuck tegen beginnen zonder bb. brrrrr wat een nachtmerrie!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
mssl schreef:Zo die is zijn BX’en kwijt ! Ziet er wel spectaculair uit…maar zonde zeg.
Wat is dat toch de laatste tijd met BX’en en brand?
De laatste tijd?
BXen hebben altijd door de jaren heen bewezen “lekker” te fikken.
Tips ter preventie.
Beinzinepomp bij carburateurmodellen: deze zit bij de 16/19 modellen vlak bij de onsteking en is bewezen NIET robuust. Ook een aandachtspunt bij 14 modellen trouwens. Vervang deze op tijd door een nieuw exemplaar (die met een kunstof behuizing schijnen niet spontaan open te barsten)
Benzineleidingen: bij multipoint motoren staat er een hoge druk op de benzineleidingen dus moeten ze in onberispelijke staat zijn.
Benzinedrukregelaar bij injectiemodellen: deze willen wel eens de geest geven. Zit op de injectierail.
Bedrading. Extra aangelegde bedrading goed afzekeren en degelijk monteren. Oude bedrading bij sleutelacties weer goed vastzetten. Niet alle stroomverbruikers zijn gezekerd of contactgeschakeld. Een auto accu kan ontzettend veel energie leveren en kortsluiting door doorgezleten bedrading kan eenvoudig tot brand leiden. BX bedrading is al niet al te degelijk, maar bedrading die door teveel sleutelen is aangetast is helemaal een ramp.
Aangezien elke BX nu wel ouder is dan een jaar of 8 (de leeftijd dat poreuze benzineleidingen al voor problemen kunnen gaan zorgen) is elke BX een risico object, tenzij bovenstaande probleempunten al eens zijn nagezien.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mechuccio schreef:Alweer een reminder om toch maar een brandblusser in de auto te leggen ops: morgen ga ik er maar eens een kopen.
!
9 van de 10 branden zijn elektrische branden. Neem ook een kniptang mee om je accu pool los te knippen!
Anders krijg je em nooit uit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Overigens: op alle foto’s brand keurig nog de binnenverlichting!
Hoezo geen robuuste elektra?
Mechuccio schreef:Alweer een reminder om toch maar een brandblusser in de auto te leggen ops: morgen ga ik er maar eens een kopen.
Wat lijkt me dat vreselijk kut zeg, om lijdzaam toe te moeten zien hoe je geliefde voiture in no-time uitfikt en je kunt er geen fuck tegen beginnen zonder bb. brrrrr wat een nachtmerrie!
Tip: Koop dan wel een schuimblusser. Mijn buurman heeft een poederblusser leeggespoten in zijn Duits blik -> Total loss.
Ik kan nu, als ik het goed heb, ergens in Friesland onderdelen voor m’n 16v scoren… Ik zoek nog de omhuizing voor de fans en een verwarmde rechterspiegel…
BxBandit schreef:
Tip: Koop dan wel een schuimblusser. Mijn buurman heeft een poederblusser leeggespoten in zijn Duits blik -> Total loss.
Poederblussers zijn rampzalig als je een auto wilt blussen. Ook al ben je er op tijd bij, vreet dat poeder alles op… Onze eerste 16TGI break had ooit een motorbrandje gehad, daaaagen bezig geweest om het blok weer lopend te krijgen. (zelfs nou het blok jaren later in de schuur staat kom je nog in elk hoekje poeder tegen…)
Ik heb zelf altijd een grote schuimblusser achterin de BX liggen, neem ik altijd mee… (vooral als de BX op lpg rijdt, ik vertrouw dat geknooi nooit.)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
GoofBlikscha schreef:
Ik heb zelf altijd een grote schuimblusser achterin de BX liggen, neem ik altijd mee… (vooral als de BX op lpg rijdt, ik vertrouw dat geknooi nooit.)
Als je een bx op gas hebt zou ik bij brand gewoon keihard wegrennen en dat ding lekker laten affikken. Waarom??? LPG fikt niet, het explodeert, en een goede schuimblusser kost 2 keer zoveel als een BX…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
waterman771 schreef:GoofBlikscha schreef:
Ik heb zelf altijd een grote schuimblusser achterin de BX liggen, neem ik altijd mee… (vooral als de BX op lpg rijdt, ik vertrouw dat geknooi nooit.)
Als je een bx op gas hebt zou ik bij brand gewoon keihard wegrennen en dat ding lekker laten affikken. Waarom??? LPG fikt niet, het explodeert, en een goede schuimblusser kost 2 keer zoveel als een BX…..
Een beetje een LPG tank kan een brandje wel hebben hoor, de enige verhalen die ik ken van exploderende tanks zijn auto’s die de pers in gegaan zijn terwijl de tank nog niet gedemonteerd was. Hoe dan ook koop ik morgen een schuimblusser, mien bekske is heilig!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Het gaat mij ook niet om de LPG hoor!!
Wat mij opvalt is dat bij bijna elke BX op lpg het elektrisch systeem verkloot is. Ook wordt het benzine deel vaak vergeten, en worden leidingen slecht, pomp onbetrouwbaar enzo… (bij onze TZI waren alle draden van de injectie afgeknipt… bijvoorbeeld)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
waterman771 schreef:LPG fikt niet, het explodeert, en een goede schuimblusser kost 2 keer zoveel als een BX…..
Beetje simplistisch, dat eerste (het tweede klopt helaas nogal eens). Zolang het in de motorruimte brandt is LPG prima te blussen. Immers, zodra de motor afslaat, gaat de afsluiter dicht en kan er geen LPG meer ontsnappen behalve wat nog in de leiding na de afsluiter zit. Als je het contact afzet gaat de hoofdafsluiter in de tank dicht en wordt t pas weer gevaarlijk als de hele auto in lichterlaaie gaat. En dan nog zal de tank als de druk toeneemt LPG gaan afblazen, wat niet explodeert maar ontbrandt. Pas als de tank zo heet wordt dat het metaal smelt kan de tank gaan exploderen, maar dan heb je al een fikse brand. Tot die tijd kan zeker bij een beginnend brandje een goede blusser prima diensten bewijzen.
Een 6 liter schuimblusser kost hier gecertificeerd en wel 68 EUR. Met 6 kg schuim kun je ook niet meer dan een sec. of 20 blussen, maar dat is wel genoeg om een beginnend brandje te lijf te gaan.
Ik vind die kniptang om de accupool los te knippen ook wel een goeie (als je nog bij de accu kan komen tenminste). Je onderbreekt niet alleen korstsluitingen, maar je zet ook de benzinepomp en de LPG tankafsluiter af.
Wat betreft de opmerking over de waarde van de auto. Het is mogelijk niet alleen wenselijk om de auto te blussen om hem te redden (stel dat je net een beginnend brandje te pakken hebt). Het kan voor de lading die vervoert of de omgeving (stel dat de auto onder je carport staat) ook wel erg wenselijk zijn om een beginnend brandje te blussen.
Als ik al die enge verhalen hier zo lees, ben ik maar wat blij dat ik diesel.
Overigens kan er natuurlijk altijd door kortsluiting brand uitbreken, maar dat is bij elke auto zo….zelfs nieuwe.
Gelukkig ben ik WA + verzekerd en volgens sommigen hier is een BX diesel zomaar 4000 euro waard…...dus ....
(hmm….2x bx diesels naast de deur, beiden wa+ verzekerd…..toch eens met renz over babbelen.)
Bram schreef:
Gelukkig ben ik WA + verzekerd en volgens sommigen hier is een BX diesel zomaar 4000 euro waard…...dus ....
Ja, met 140.000 km op de klok, in uitzonderlijk strakke conditie EN getaxeerd. Anders gewoon dagwaarde (500/1000 EUR).
Ik denk dat BXen toch ook veel branden zijn ontstaan door lekke benzineleidingen/pompen zoals ik al eerder aangaf. Steker nog: de trieste foto’s hiervan zijn al een paar keer op Citroen forum en BXNL voorbij gekomen.
4000 euro…een goeie ja
Gister stond harm zijn 4300 euro getaxeerde bx naast mijn bx (in bijna identieke kleur) en ik kreeg spontaan een minderwaardigheidscomplex..
Maareh..een diesel die in de fik vliegt..stuk onwaarschijnlijker dan benzine…