Hallo, Ik heb een BX 1.9 diese. Met enige regelmaat later er slangetjes van het hydraulische systeem los. Gevolg, te weinig LHN. Ik ws gisteren lang bezig om een dun slangetje in een dik slangetje te pielen. Wat is het probleem, lubberen de slangetjes uit, is de oliedruk te hoog???? :
dank voor tips!
Laat je je BX wel eens ‘neerstorten’ ? Dus van z’n hoogste stand meteen naar de laagste ?
R.Nicolaas heeft een vergelijkbaar probleem, misschien kan je ook eens in dit topic kijken: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=2595&start=15
Schijt aan originaliteit.
Laat hem eigenlijk nooit in hoogste of laagste stand. Moet dat dan??
Of kan het zijn dat ik de BX niet genoeg omhoog lat komen voordat ik weg rij?
Laat je je BX wel eens ‘neerstorten’
Da’s de uitdrukking van de week!
“heb jij je BX al laten neerstorten vandaag?”
@Harm: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?p=34199#34199
@Olav: ik heb geen idee, ik heb helaas niet zo veel verstand van BX-en. Maar speur het forum eens af, misschien kan je dan het antwoord vinden. Of iemand gooit hier het juiste antwoord neer (hint!).
Schijt aan originaliteit.
Re: hydraulische slangetjes laten los BX diesel
olav schreef:Hallo, Ik heb een BX 1.9 diese. Met enige regelmaat later er slangetjes van het hydraulische systeem los. Gevolg, te weinig LHN. Ik ws gisteren lang bezig om een dun slangetje in een dik slangetje te pielen. Wat is het probleem, lubberen de slangetjes uit, is de oliedruk te hoog???? :
dank voor tips!
Welke specifieke slangetjes bedoel je?
Sommige slangen hoeven weinig retourvloeistof te verdragen (anders is het verdacht) zoals remservo of veerpootretouren. Anders slangen (retour drukregelaar, hoogteregelaars) krijgen wel flinke retourstromen te verwerken. Reparaties daaraan moet je goed doen. Dan bedoel ik wel iets stevigers dan slangetjes in elkaar schuiven.
Groet,
Marten
retourslangen
als er eentje gaat, kijk ze dan gelijk allemaal goed na, want vaak volgd dan de een na de ander. ik zet bijna alle retour slangen vast met een ti-rap of een sangenklemmetje.
vooral degene op het voorste subframe, die krijgen een hoop LHM en als die eruit schieten, dan is ie ook zo leeg.
gewoon goed erin schiven, ti-rap of slangenklemmetje er om heen en klaar is kees
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Beetje late reactie maar ik heb dat probleem ook gehad.
Heeft me liters LHM gekost, vieze onder/achterkant, 35 x op de autobrug om een slangetje op het subframe in een Y-stukje te drukken, 3 citroengarages, die er nog minder van afwisten dan ik en 5 x de ANWB bellen…..Stuurt best zwaar hoor, als de stuurbekrachtiging uitvalt!!
Wat bleek?
De voorraadbol was totaal op, waardoor het retourslangetje zoveel LHM te verwerken kreeg dat het steeds uit z’n verbinding schoot….
Nieuwe voorraadbol erop en voor alle zekerheid loopt het voorraadslangetje nu bovenlangs door de motorruimte naar het reservoir.
Weg problemen!!
Dat had je kunnen horen aan het vele getik van de voorraadbol
Zodra je de BX van de rijstand in de hoogste stand zet, en het getik neet de frequentie van een mitrailleur aan, dan weet je dat het fout zit…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Dat had je kunnen horen aan het vele getik van de voorraadbol
Zodra je de BX van de rijstand in de hoogste stand zet, en het getik neet de frequentie van een mitrailleur aan, dan weet je dat het fout zit…
Je hebt helemaal gelijk, dat is mij ook bekend maar het drong niet tot me door dat het slangetje steeds losschoot omdat m’n voorraadbol als een ratelaar klonk (stom natuurlijk, maar dat gebeurt dus geen tweede keer meer)
En MyteM, een pomp met een goede bol tikt eens tot een paar keer in de minuut, en steeds nadat ie heeft getikt, stuurt ie wat vloeistof retour naar het reservoir. Dus als je accelereert en je hoort de pomp als een ratelaar tekeer gaan, dan is t nie goe
martijn78 schreef:En MyteM, een pomp met een goede bol tikt eens tot een paar keer in de minuut, en steeds nadat ie heeft getikt, stuurt ie wat vloeistof retour naar het reservoir. Dus als je accelereert en je hoort de pomp als een ratelaar tekeer gaan, dan is t nie goe
Klopt. Zo heeft mijn nieuwe aanwinst (BX Leader type 1) het zelfs zo erg dat de voorraadbol als een mitrailleur te keer gaat wanneer ik de hoogtehandel een standje hoger zet. Gelukkig komen hier binnen een weekje 5 nieuwe veerbollen op.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:martijn78 schreef:En MyteM, een pomp met een goede bol tikt eens tot een paar keer in de minuut, en steeds nadat ie heeft getikt, stuurt ie wat vloeistof retour naar het reservoir. Dus als je accelereert en je hoort de pomp als een ratelaar tekeer gaan, dan is t nie goe
Klopt. Zo heeft mijn nieuwe aanwinst (BX Leader type 1) het zelfs zo erg dat de voorraadbol als een mitrailleur te keer gaat wanneer ik de hoogtehandel een standje hoger zet. Gelukkig komen hier binnen een weekje 5 nieuwe veerbollen op.
Dat zal niet de voorraadbol zijn maar de drukregelaar (sprak de purist); of dit met de voorraadbol te verhelpen is, is wel te hopen en kan goed zijn maar is niet 100% zeker. Daarvoor moet je dan toch echt naar retourlekkages kijken.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:XBXG schreef:martijn78 schreef:En MyteM, een pomp met een goede bol tikt eens tot een paar keer in de minuut, en steeds nadat ie heeft getikt, stuurt ie wat vloeistof retour naar het reservoir. Dus als je accelereert en je hoort de pomp als een ratelaar tekeer gaan, dan is t nie goe
Klopt. Zo heeft mijn nieuwe aanwinst (BX Leader type 1) het zelfs zo erg dat de voorraadbol als een mitrailleur te keer gaat wanneer ik de hoogtehandel een standje hoger zet. Gelukkig komen hier binnen een weekje 5 nieuwe veerbollen op.
Dat zal niet de voorraadbol zijn maar de drukregelaar (sprak de purist); of dit met de voorraadbol te verhelpen is, is wel te hopen en kan goed zijn maar is niet 100% zeker. Daarvoor moet je dan toch echt naar retourlekkages kijken.
Helemaal waar, in mijn geval was het het retourslangetje wat van de voorraadbol kwam, dus het probleem was bij mij wel duidelijk, ondanks dat ik er veel te lang mee ben doorgereden en diverse citroen dealers/garages er geen flauw idee van hadden waar het aan kon liggen
het kan natuurlijk ook zijn dat het systeem erg vervuild is wat bij mij waarschijnlijk ook het geval is al verdenk ik de voorraad bol ook maar het systeem reinigen kan ook erg helpen want als het systeem ergens verstopt raakt bouwt ie natuurlijk ook druk op
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Lelijke Eend schreef:Laat je je BX wel eens ‘neerstorten’ ? Dus van z’n hoogste stand meteen naar de laagste ?
R.Nicolaas heeft een vergelijkbaar probleem, misschien kan je ook eens in dit topic kijken: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=2595&start=15
Dat moet je echt nooit doen, tenzij je in één klap een misschien al wel stervende octopus wilt vermoorden. Af en toe stapsgewijs laten dalen en vooral _TIJDIG_ LHM verversen (60.000 km of 2 jaar) is meer dan voldoende.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Lelijke Eend schreef:Laat je je BX wel eens ‘neerstorten’ ? Dus van z’n hoogste stand meteen naar de laagste ?
R.Nicolaas heeft een vergelijkbaar probleem, misschien kan je ook eens in dit topic kijken: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=2595&start=15
Dat moet je echt nooit doen, tenzij je in één klap een misschien al wel stervende octopus wilt vermoorden. Af en toe stapsgewijs laten dalen en vooral _TIJDIG_ LHM verversen (60.000 km of 2 jaar) is meer dan voldoende.
Daar moet ie gewoon tegen kunnen hoor!! En zoniet dan was het al hoog tijd voor een verse octopus.
Gr.
Marten