hulp bij 123 installeren
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 20 februari 2007 11:06 PM

even een apart draadje omda in het andere draadje vlietmans wat vragen heeft over zijn eigen auto en de ontsteking,

ik ga dus 123 installeren maar zit met een paar vragen:
vraag 1:

Tot nu toe als ik mij kleppen stelde wees het rotortje als bougie 1 in de hoogste stand in naar buiten, dus niet naar bougie 1 toe maar juist 180 graden de andere kant op, het 6mm pennetje gaat dan ook in het gat, maar ook als ik 180graden verder draai en de rotor dus wel naar bougie 1 wijst. Ik weet dat ik in het begin eens de kleppen heb gesteld met het rotortje naar bougie 1 toe, dit gaf toen een hels lawaai en veel geplof en niet lopen.


vraag2:
in de gebruiksaanwijzing staat:
“For engines built after July 1971, turn the crankshaft 12 degrees backwards. The white line on the pulley now points at 6 degrees on the timing scale”

hoe bepaal ik dat dit voor mijn motor geldt omdat ik niet zeker weet of deze van na 71 is?

vraag 3:

bij mij past de boor in het 6mm gat voor het bdp punt, dus m.a.w de boor pas terwijl de bougie 1 nog niet op het hoogste punt is, de bougie is ongeveer bij 14graden op het hoogste punt en de boor past dus bij 0 graden.

is mijn afstelling nu bij 14 graden of bij de 0 graden ?

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 20 februari 2007 11:33 PM
  [ # 1 ]

Re: hulp bij 123 installeren

pete72ds schreef:

vraag 1:

Tot nu toe als ik mij kleppen stelde wees het rotortje als bougie 1 in de hoogste stand in naar buiten, dus niet naar bougie 1 toe maar juist 180 graden de andere kant op, het 6mm pennetje gaat dan ook in het gat, maar ook als ik 180graden verder draai en de rotor dus wel naar bougie 1 wijst. Ik weet dat ik in het begin eens de kleppen heb gesteld met het rotortje naar bougie 1 toe, dit gaf toen een hels lawaai en veel geplof en niet lopen.

De krukas draait tweemaal rond op de nokkenas eenmaal.
Het 6mm gat komt dus twee keer langs.

Er is een keer voor ontsteking van bougie 1,
en er is een keer voor ontsteking van bougie 4.

Als je kleppen gaat stellen bij/rond het ontstekingsmoment horen beide kleppen dicht te zijn: maximale klepspeling
Als je kleppen gaat stellen bij/rond het “spoelen"moment zijn beide kleppen beetje open, kun je geen klepspeling stellen (alle speling wordt eruit gedrukt door de stoterstang op commando van de nokkenas).

Het afstellen/kiezen welke cylinder af te stellen doe ik alsvolgt: draai de motor (met een opgekrikt voorwiel in 4e versnelling) totdat ik op de 1e cylinder allebei de kleppen in beweging zie, dan stel ik nr 4.
Bij dubbele beweging van nr 2 stel ik nr 3,
bij dubb.bew. nr 3 stel ik nr 2,
en bij dubb.bew. nr 4 stel ik nr 1.

En daarna nogmaals nameten, liever door andere persoon, geen fouten…

(Nb Sorry voor verstoring, van vlietmansje)

knuffel

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 20 februari 2007 11:57 PM
  [ # 2 ]

verstoring maakt niet uit vlietmansje maar zo is het wat overzichtelijker.

Begrijp ik eigenlijk uit jou verhaal, dat omdat mijn rotor niet naar mijn 1ste bougie wijst maar 180graden de andere kant op, eigenlijk hij 180 graden verkeerd staat ? en ik dus de 123 ignition moet installeren met de rotor richting de 1ste bougie en niet zoals nu 180 graden de andere kant op ?

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 21 februari 2007 12:10 AM
  [ # 3 ]
pete72ds schreef:

verstoring maakt niet uit vlietmansje maar zo is het wat overzichtelijker.

Begrijp ik eigenlijk uit jou verhaal, dat omdat mijn rotor niet naar mijn 1ste bougie wijst maar 180graden de andere kant op, eigenlijk hij 180 graden verkeerd staat ? en ik dus de 123 ignition moet installeren met de rotor richting de 1ste bougie en niet zoals nu 180 graden de andere kant op ?

Als de rotor “180 graden de andere kant op staat”, en de 6mm pen zakt in het vliegwiel wordt de 4e bougie ontstoken.
Trek de pen er weer uit, en draai de motor verder.
Als je de motor een hele slag heb rondgedraaid valt de 6mm pen opnieuw in het vliegwiel.
Aangezien de nokkenas dan maar halve omwenteling heeft gemaakt, wijst de rotor naar de 1e bougie.

Rond deze koers moet de ontsteking gesteld worden: altijd met de 1e cylinder, dus.

knuffel

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 21 februari 2007 01:04 AM
  [ # 4 ]

punt 1:

ik zet als ik twijfel een plantestok in het 1e bougiegat en zorg er dan voor dat het stokje zo hoog mogelijk boven het gat uitsteekt dan weet/wist ik zeker dat ik cilinder in in zijn BDP heb staan.  Idea
finetuning dmv het 6mm boortje in vliegwiel


punt 2:

ik zou ‘m eerst conform de werkplaatshandboeken afstellen op X aantal graden: loopt ie dan niet lekker (reageerd traag) dan kun je nog altijd:

“For engines built after July 1971, turn the crankshaft 12 degrees backwards. The white line on the pulley now points at 6 degrees on the timing scale”

vraag 3:

altijd van het boortje uitgaan: op het poeliewiel een markering aanbrengen (bijv tipex) bij de 0 graden op het graden plaatje.
dan heb je de juiste uitgangs situatie Wink
zie ook punt 1 !!!
op het moment dat je het boortje kunt plaatsen heb je cilinder 1 in zijn BDP. plantestok steekt dan zohoog mogelijk boven het bougiegat uit.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 februari 2007 10:49 AM
  [ # 5 ]

Vraagje:  Heb je een gradenboogje?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 21 februari 2007 11:32 AM
  [ # 6 ]

Hallo Boogaar, ja ik heb een gradenboog gekocht.

nog even over de opmerkingen van citroen23

voor mij is het even onduidelijk.

Bij mij staat dus het 1e bougiegat op zn hoogst voor het punt als ik het pennetje in het 6mm gat kan steken.

Ik zal maar even beschrijven wat ik heb gedaan.

1:pennetje in het 6mm gat,
2:wiel gedraaid tot de rotor naar de 1bougie wijst
3:op de poulie bij nul graden een merkteken aangebracht.
4:6mm pennetje eruit.
5:grote pen in het 1ste bougiegat.
6:wiel teruggedraaid tot het hoogstepunt van de pen in 1stebougiegat
7:dan staat het merkteken van de gradenboog op ongeveer 14graden

NU de vraag:
ik instaleer de 123, en stel ik deze nu af als het merkteken op de 0 graden staat, of als het op 14graden staat?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 februari 2007 01:23 PM
  [ # 7 ]

Hoe kan je je wiel draaien MET het pennetje in het gat?

Je 123 moet op ontsteken staan op de statische voorontsteking. voor 71 is dat het punt met het pennetje in het gat. Na 71 is dat het punt 14 graden op de boog VOOR het moment dat het boortje in het gat past.

Hoe weet je nu je type? 
Doe een stok in bougiegat 1. draai tot het pennetje in het gat past.( wiel vooruitdraaien) Nu haal je je pennetje eruit en draai je verder. Gaat de stok omhoog dan zat je pen op het voorontstekings punt. Gaat de stok omlaag dan zat je op het BDP en moet je ontsteking 14 graden eerder staan.

Ik merk met de stok in het hoogste punt het poliewiel bij 0graden. Omdat dit punt moeilijk is vast te stellen neem je een duimstok als stok en merk je 5mm voor en 5mm (op de duimstok)na het bdp, en merk deze tijdelijk met typex op je vliegwiel. Precies hiertussen in is je exacte BDP.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 25 februari 2007 10:45 PM
  [ # 8 ]

Ik heb exact hetzelfde als Pete72. Met pennetje in 6mm gat staat hij op de 4e cylinder. De oorzaak hiervan schijnt te zijn dat het vliegwiel niet goed gemonteerd is: 180 graden gedraaid.
Dit is verder geen enkel probleem. Ik heb ook de behuizing van de 123 ontsteking 180 graden gedraaid. Alles opgelost.

Verder gewoon geinstalleerd volgens de 123 instructie

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 25 februari 2007 10:53 PM
  [ # 9 ]
mel schreef:

Ik heb exact hetzelfde als Pete72. Met pennetje in 6mm gat staat hij op de 4e cylinder. De oorzaak hiervan schijnt te zijn dat het vliegwiel niet goed gemonteerd is: 180 graden gedraaid.
Dit is verder geen enkel probleem. Ik heb ook de behuizing van de 123 ontsteking 180 graden gedraaid. Alles opgelost.

Verder gewoon geinstalleerd volgens de 123 instructie

en ik maar denken dat ik de enigste was die z’n behuizing 180 graden had gedraaid Shocked vandaar dat ik dit niet tersprake heb gebracht….

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 26 februari 2007 12:48 AM
  [ # 10 ]

Gepuzzel.. maar het kan allemaal nog gekker worden als je erachter komt dat je een ‘verkeerd’  (voor-na 71) vliegwiel gemonteerd hebt zitten..

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 februari 2007 12:09 PM
  [ # 11 ]
mel schreef:

Ik heb exact hetzelfde als Pete72. Met pennetje in 6mm gat staat hij op de 4e cylinder. De oorzaak hiervan schijnt te zijn dat het vliegwiel niet goed gemonteerd is: 180 graden gedraaid.
Dit is verder geen enkel probleem. Ik heb ook de behuizing van de 123 ontsteking 180 graden gedraaid. Alles opgelost.

Verder gewoon geinstalleerd volgens de 123 instructie

Weer een krukas rondje verder kan je pennetje weer in het gat en staat je rotor bij bougie 1…. rara ... Rolling Eyes

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 februari 2007 12:11 PM
  [ # 12 ]
mel schreef:

Ik heb exact hetzelfde als Pete72. Met pennetje in 6mm gat staat hij op de 4e cylinder. De oorzaak hiervan schijnt te zijn dat het vliegwiel niet goed gemonteerd is: 180 graden gedraaid.
Dit is verder geen enkel probleem. Ik heb ook de behuizing van de 123 ontsteking 180 graden gedraaid. Alles opgelost.

Verder gewoon geinstalleerd volgens de 123 instructie

Het vliegwiel kan je NIET verkeerd monteren, dat heeft namelijk een paspen. Kan dus maar op 1 manier op je krukas.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook