Re: Welke bx-en is Citroën vergeten te maken?
Bram schreef:
Verder mis ik alleen nog de 3.0 liter V6 24V bij het modellengamma
Daar gaat aan gewerkt worden.
Eerst wat andere projectjes afmaken.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
die bx break gti 16v is geleverd door arnt tuning ik heb er een artikel van maar weet niet hoe ik dit op het forum kan zetten. wel een erg mooie kar hoor.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
GoofBlikscha schreef:mvbbx schreef:Een bx met een degelijk dashboard zonder rammels e.d. Wat mij betreft het grootste minpunt. Its meer schroeven en isolatie en iets minder kliksysteempjes
Ik rijd al een paar maand TGI, nog geen kraakje gehoord hoor!
(type een met 2 ton hoor ik ook nergens, die klappert hooguit een beetje met de ophanging)Soms moet je gewoon even een dag aan het kraakvrij maken besteden..
Ik hoor toch overal kraakjes, eigenlijk bij elke BX die ik heb gehad. Dat hoort bij het karakter van de BX, als ik even Harm mag quoten.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
als het goed is is de bx cabrio er wel rijdt er 1 van rond in het midden oosten
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
XBXG schreef:GoofBlikscha schreef:mvbbx schreef:Een bx met een degelijk dashboard zonder rammels e.d. Wat mij betreft het grootste minpunt. Its meer schroeven en isolatie en iets minder kliksysteempjes
Ik rijd al een paar maand TGI, nog geen kraakje gehoord hoor!
(type een met 2 ton hoor ik ook nergens, die klappert hooguit een beetje met de ophanging)Soms moet je gewoon even een dag aan het kraakvrij maken besteden..
Ik hoor toch overal kraakjes, eigenlijk bij elke BX die ik heb gehad. Dat hoort bij het karakter van de BX, als ik even Harm mag quoten.
voor al die irritante kraakjes en piepjes heb ik een radio
Ik hoor toch overal kraakjes, eigenlijk bij elke BX die ik heb gehad. Dat hoort bij het karakter van de BX, als ik even Harm mag quoten.
Ik hoor ze ook overal, je kunt je er beter bij neerleggen en het “karakter” noemen dan ze proberen te verhelpen
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
GoofBlikscha schreef:mvbbx schreef:Een bx met een degelijk dashboard zonder rammels e.d. Wat mij betreft het grootste minpunt. Its meer schroeven en isolatie en iets minder kliksysteempjes
Ik rijd al een paar maand TGI, nog geen kraakje gehoord hoor!
(type een met 2 ton hoor ik ook nergens, die klappert hooguit een beetje met de ophanging)Soms moet je gewoon even een dag aan het kraakvrij maken besteden..
Heb ik dan zulke uitzonderlijke BX-en gehad?
1ste 19 TZi - YJ-65-GN - was compleet uitgewoond en nooit onderhouden, maar rammelde niet
2de 19 TZi - YN-87-LZ - was onbetrouwbaar door een verknipte kabelboom (alarm), maar rammelde niet
3e 19 TZi - FL-PP-91 - ok, begon na 75.000 km (225k totaal) en nadat ik er een ander interieur in had gezet af en toe lichtjes te kraken
1e GTi - FZ-BB-21 - slechts kort gehad, compleet doorgerot, maar geen rammeltje
2e GTi - HL-DT-88 - ook weer een uitgewoond interieur, ondanks lage kilometerstand, maar geen rammeltje na vernieuwde draagarmlagers en stabilisatorstangen.
Ok, de Vert Cali piept, kraakt en rammelt, maar da’s een type 1 en ook al wat bejaarderder…
Ondanks de ellende die je hier af en toe voorbij ziet komen, is mijn ervaring met BXen dat het een zeer degelijke en betrouwbare auto is, zeker vergeleken met tijdgenoten.
Maarreh, een 19 TCT VSX lijkt me wel wat.
Ook vergeten te importeren door Citroen NL: BX 14 Royal (geleverd in Duitsland, uitrusting op TZi niveau, hoewel met zitzakken)
Vergeten te maken: 19 TZi Automaat (met de monopoint 108 pk), motor die qua karakter volgens mij beter samengaat met een automaat dan de multipoint GTi-motor, maar toch net wat minder sloom (sorry ops: ) dan de 16 TZi automaat.
O ja, en rouge florentin, vert cali en bleu romantique hadden de gehele levenscyclus van de BX geleverd moeten worden.
beerpeet schreef:GoofBlikscha schreef:mvbbx schreef:Een bx met een degelijk dashboard zonder rammels e.d. Wat mij betreft het grootste minpunt. Its meer schroeven en isolatie en iets minder kliksysteempjes
Ik rijd al een paar maand TGI, nog geen kraakje gehoord hoor!
(type een met 2 ton hoor ik ook nergens, die klappert hooguit een beetje met de ophanging)Soms moet je gewoon even een dag aan het kraakvrij maken besteden..
Heb ik dan zulke uitzonderlijke BX-en gehad?
Helemaal mee eens, zeker de latere typen (latere 3’s) kraken echt niet of niet meer dan een andere auto.
Ik heb nu welgeteld 3 rammeltjes in mijn 92er 19TGD break, met ruim 340K achter de kiezen:
1. een lege LHM-fles in de paravanbak die omkiepert bij scherpe bochten (klinkt net als een reactiestangetje btw)
2. de draad van mijn onetouch bediening die niet helemaal lekker vlak terecht gekomen is nadat ik de ruitmotor vervangen had.
3. het door een vorige eigenaar aangebrachte T-stukje in de draad onder het klokbakje, die af en toe lekker tegen het bakje aan rammelt.
De binnenkort te slopen 94er break met 444K op de teller had vlgs mij helemaal geen rammels op de rotte reactiestangen na, toen ik het achteraf ingebouwde alarm enigzins weggeknipt had.
Ich bin ein Breaker
Ach ja de een rammelt wat meer dan de ander, het went wel een beetje en zo niet is er altijd nog zoiets als een radio. Feit blijft dat er in een bx nauwlijks iets geschroefd is. Alles zit geklikt, geschoven of met plugjes of kunstof bouten (kofferbak… ? ) en daar moet je wel een beetje mee om kunnen/willen gaan.
Qua uitvoeringen van bx-en heb ik niks meer te wensen na mijn laatste aanschaf…. D
- BX Break type 1 met een Digit-dashboard
- BX die echt superbasis is. Alles er uit gesloopt wat er ook maar uit te slopen is zodat je een soort 2cv-interieur overhoudt. Geldt ook voor het exterieur (wat nou wieldoppen, stripjes, tintjes en stootrandjes ? ) en de motorisatie (1.1 blokje ofzo). Zowel een berline als een break.
- Tweedeurs BX (eerder ook al genoemd)
- Tweedeurs BX break
- BX wolf-in-schaapskleren. Exact hetzelfde als de superbasis BX, maar dan met een loeier van een motor er in.
- BX pick-up
- BX ‘van’. Dus een soort Break maar dan met een (nog) hogere en bredere achterkant die ook wat hoekiger is. Denk aan een Visa/C15.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Lelijke Eend schreef:
- BX wolf-in-schaapskleren. Exact hetzelfde als de superbasis BX, maar dan met een loeier van een motor er in.
En dan met van die fietswieltjes…
beerpeet schreef:Vergeten te maken: 19 TZi Automaat (met de monopoint 108 pk), motor die qua karakter volgens mij beter samengaat met een automaat dan de multipoint GTi-motor, maar toch net wat minder sloom (sorry ops: ) dan de 16 TZi automaat.
Ik vraag me af of er een groot verschil zou zitten tussen een 16 TZI automaat en een 19 TZI automaat, qua brute power.
Ik denk dat Citroën juist de keuze heeft gemaakt om de GTI te voorzien van een automaat ipv de 19 TZI. Als je toen een snelle automaat wilde, moest je dus gewoon voor de 1900 multipoint gaan. De enige andere opties waren de 16 TZI en 19 TZD met automaat.
Ook vraag ik me af waarom de automaatbak beter bij een monopoint pas dan bij een multipoint… Al herhaal ik maar weer eens dat het woord injectie niet in mijn vocabulaire staat en daar derhalve ook geen kennis over heb.
beerpeet schreef:O ja, en rouge florentin, vert cali en bleu romantique hadden de gehele levenscyclus van de BX geleverd moeten worden.
Daar ben ik het volledig mee eens, behalve dat ik liever Bleu Olympe heb dan Bleu Romantique. Ik heb die laatstgenoemde gehad en met grauw weer lijkt dat gewoon oersaai zilvermetallic à la Golf/Audi/Porsche/etc.
Bleu Olympe is in principe de opvolger geweest van Bleu Romantique en is een stuk blauwer, ook met grauw weer.
Vert Cali had gewoon geleverd moeten worden tot aan het einde van de BX.
Wat zou een TZx er geweldig uitzien in die kleur!! Photoshop, iemand?
Verder vind ik dat Citroën altijd wel voor ieder wat wils leverde in de BX.
De exotische motortypes die hierboven door deze en gene zijn genoemd, zijn volgens mij meer ontstaan door kennis van de motoren die zijn geleverd nadat de BX uit productie was gegaan. Ja, dat is dan achteraf wel makkelijk praten. Maar in 1994/1995 bestond HDI nog niet.
Wat ik wel zou hebben gewild, mocht ik toen ooit een nieuwe BX hebben gekocht, is een BX TZD Turbo, met de motor van de ZX/Xantia. Daar waar de TZD een 1905cc is, is de turbovariant zo’n 150cc minder in inhoud. Ik heb daar nooit een logica in gezien, en Citroën lijkt dat gesnapt te hebben met de ZX/Xantia TD van 1900cc.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Lelijke Eend schreef:- BX Break type 1 met een Digit-dashboard
- BX die echt superbasis is. Alles er uit gesloopt wat er ook maar uit te slopen is zodat je een soort 2cv-interieur overhoudt. Geldt ook voor het exterieur (wat nou wieldoppen, stripjes, tintjes en stootrandjes ? ) en de motorisatie (1.1 blokje ofzo). Zowel een berline als een break.
- Tweedeurs BX (eerder ook al genoemd)
- Tweedeurs BX break
- BX wolf-in-schaapskleren. Exact hetzelfde als de superbasis BX, maar dan met een loeier van een motor er in.
- BX pick-up
- BX ‘van’. Dus een soort Break maar dan met een (nog) hogere en bredere achterkant die ook wat hoekiger is. Denk aan een Visa/C15.
De BX Van heeft bestaan in Finland in de vorm van de 16S. Niet verwarren met de Franse benaming “16Soupapes” (=16 Valves). Dat was een tweezits Break met verhoogd dak: klik .
Wat betreft de pick-up, daar zijn er meerdere van geproduceerd op amateuristische wijze (lees: voor de sloop nog ff de zaag erin ). Al zijn er nog wel een paar rijdend de diverse keuringen doorgekomen.
Wat betreft de super-basis, daar hebben we natuurlijk de BX 11 voor. Helaas enkel geleverd in Frankrijk, Italië, Griekenland en Portugal.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Je link doet het niet
Maar die suprbasis BX, had die ook een half dashboard ? Dus echt alleen een paneeltje met een km-tellertje er in ? En ook vrij van vaste vloerbedekking ? En her en der nog een ‘los’ paneeltje om het wat fraaier te laten lijken ? Want wat ik bedoel met een superbasis BX is echt een BX die (van binnen) niet veel meer heeft dan een bank, 2 stoelen, een stuur, een pook, een handrem, een paar pedaaltjes en een km-tellertje. Dus geen dashboardkastjes en meer van dat soort spul waar een auto (strikt genomen) zonder kan.
Schijt aan originaliteit.