Nou, het was dus wel de bak onder het raam. Degene die de deur er weer ingezet heeft, heeft het niet goed gezien (had het ruitenwisserspul resevoir er niet uit gehad)
Er zit een gat ter grote van mijn handpalm, lol. Nu heb ik niet van die grote handen, maar goed, een gat is een gat. De mat die er niet uit kan omdat ie door de hele voorzijde van de auto loopt is nu bijna droog. Mooi weer en veel kranten doen veel goed. De rest is allemaal van dat isolatie schuim met bitumen erop. Dat is er gewoon niet heel uit te krijgen, lopen allemaal kabelboompjes tussen door en het zit ook best op een lastige plek, daar bij de zekering kast. Dus alles er maar uitgerukt. Zal best wat gehooriger zijn straks, maar iig wel droog.
Alles ingesmeerd met antie roest spul. Dankzij de zon er precies op snel droog, beetje zinkspray en een paar bitumen matjes erin. Dat gaat nergens meer naar toe, en is ook nog eens waterdicht. Als het weer eens wat beter is dan maar eens kijken of we er een stuk in kunnen zetten. Maar er zitten daar zoveel draaden ik ben bang dat daar lassen vragen om electrische problemen is.
De deurpanelen zijn er erg makkelijk af te halen. Meteen alle kabels en draden maar eens netjes opgebonden en wat lochiescher plaatjes gegeven. Ligt een stuk strakker nu alles in de deur, ipv alles tussen de deur en het paneel. Ik heb nog eens even goed zitten verzinnen, en het gaat zo 123 niet echt makkelijk worden om daar wat nets in te zetten, zodat toch het orignele rooster er nog op kan. Maar eens zien dat ik een setje deurpanelen vind waar ik wat aan kan prutsen.
Greatnix Spookeend
Toch maar eens kijken of ik geen 3 weg systeem in de deuren kan prutsen.
Nou viel me nog iets op. Het is even wennen weer (ik kende het wel van vroeger, toen paps en mams nog BX reden) maar dat wachten tot ie weer op hoogte is, dat had de Xantia niet, lol.
En, er zit ergens een “klunk” in de voortrein, bijrijders kant. Ik weet nog niet wat het is, en komt met name voor op korte hobbels, of wat al te stevige drempels, van die 90 graden dingen zeg maar. Ik heb m al ff op de krik gehad en even overal aan gevoeld, maar ik voel nergens speling ofzo? wat kan het zijn?
Greatnix Spookeend
Draagarmrubbers (silentblocks triangel) of reactiestang. Reactiestang moet je demonteren om te controleren, de draagarmrubbers kun je controleren met een bandenlepel. Kijk of je de poten van de triangel kunt bewegen over de as die erdoor loopt. Zoja = niet goed!
Zeer veel voorkomend probleem, ik verwacht eigenlijk dat ergens op dit forum wel een veel uitgebreidere versie van mijn verhaal staat…
Groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
mijn bx had ook gare draagarmrubbers en dan heb je geen last van die “klunk” je voelt alleen dat de auto bij elke klein beetje zeiwind van de weg wil rije
mijn auto heeft wel zo een “klunk” als ik achteruit de bocht om rij.. waarsch fusse kogel..
Status Quo schreef:mijn bx had ook gare draagarmrubbers en dan heb je geen last van die “klunk” je voelt alleen dat de auto bij elke klein beetje zeiwind van de weg wil rije
mijn auto heeft wel zo een “klunk” als ik achteruit de bocht om rij.. waarsch fusse kogel..
Ik denk dan eerder: het veertje van de remblokken vergeten terug te plaatsen… Tenzij je spelen op de fusee gezien hebt, natuurlijk!
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
remmen niet aan gezeten alleen fusee los gehad voor zover ik weet.. ik hebt zelf niet gedaan dus ja.. sinds dien maakt die dat geluid dus.
die klunk bij het achteruit rijden kan ook met de remklauwen te maken hebben.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Zo, we rijden er nu een paar weken in, en ik moet zeggen, RELAXED zeg zo’n automaat.
Er beginnen me wel een aantal dingen op te vallen. Zo worden korte hobbels wel erg goed doorgegeven. De BX zweeft heerlijk op de snelweg, maar bv die ribbels op een brug of spoorovergang, das niet lekker. Het veersysteem is niet lang geleden helemaal gechecked, dus waar kan dat aan liggen? Enige persoonlijk ervaring met deze vering is onze ex-Xantia, en die had dat veel minder. Van alle bx-en die mijn ouders gehad hebben kan ik me het veergedrag niet meer zo goed herrinneren.
Ook loopt de auto koud heel onregelmatig stationair. En, als de auto een beetje op bedrijfstemp is, en je staat voor een stoplicht in de “drive” (automaat) dan trilt ie vreselijk. Stationair loopt ie dan rond de 700/800 toeren, terwijl dit in de P of N stand tegen de 1000 aan is. Nu heb ik verder helemaal geen ervaring met automaten? maar is dat trillen op te lossen door iets eenvoudigs als het omhoogschroeven van het stationair toerental? En zo ja, waar doe je dat?
Ook is het me opgevallen (wordt al minder) dat ie soms niet in zijn achteruit wil. Dan denk je dat ie erin staat, rem los, niets, gas, en dan wordt je gelanceerd. das ff schrikken. Omdat zowat elke citroen die we gehad hebben wel moeite had met de achteruitversnelling, dacht ik dat het op zich niet echt kwaad kon. Maar ik ben toch wel nieuwsgierig waarom die de ene keer prima in de achteruit gaat en ik de andere keer toch eerst even naar een vooruitversnelling moet, en dan pas naar de achteruit.
Greatnix Spookeend
De korte richels worden inderdaad hard doorgegeven, is bij alle BXen zo. Zal wel iets met de wielophanging en het lage gewicht te maken hebben.
Over de automaat: Misschien is het handig een keer de automaatbakolie te verversen. Wordt vaak vergeten, en het schakelgedrag is er volgens mij wel erg gevoelig voor.
spookeend schreef:Zo, we rijden er nu een paar weken in, en ik moet zeggen, RELAXED zeg zo’n automaat.
Er beginnen me wel een aantal dingen op te vallen. Zo worden korte hobbels wel erg goed doorgegeven. De BX zweeft heerlijk op de snelweg, maar bv die ribbels op een brug of spoorovergang, das niet lekker. Het veersysteem is niet lang geleden helemaal gechecked, dus waar kan dat aan liggen?
Ook is het me opgevallen (wordt al minder) dat ie soms niet in zijn achteruit wil. Dan denk je dat ie erin staat, rem los, niets, gas, en dan wordt je gelanceerd. das ff schrikken.
Greatnix Spookeend
Dat klappen op richels e.d. doet elke bx. De voorwielophanging is niet in staat dat zo mooi vloeiend te verwerken als een ds, gs of cx. Het is hier wel ergens uitgelegd.
Een automaat die niet in z’n achteruit wil, kan het begin van het einde zijn. Maar probeer inderdaad eerst eens de olie te verversen.
Opzich klopt het wel dat de BX meer last heeft van korte dan van lange hobbels. Maar dat is behoorlijk te minimaliseren met de juiste bollen!
Welk type bol heb je voorop zitten? Als je voor soepel gedrag wilt gaan zou ik daar de bol met 55 bar, 500 cc en 1.8 centreergat gaan!
Bestelnummer citroën: 95 630 572
Ik ga zelf ook deze bollen weer op mijn break gooien. Ik zit nu met een setje korte bollen van chyparse, zgn comfortbollen. Echt niet dus, dat comfort!
Groeten,
Jan
Chinco schreef:Opzich klopt het wel dat de BX meer last heeft van korte dan van lange hobbels. Maar dat is behoorlijk te minimaliseren met de juiste bollen!
Welk type bol heb je voorop zitten? Als je voor soepel gedrag wilt gaan zou ik daar de bol met 55 bar, 500 cc en 1.8 centreergat gaan!
Bestelnummer citroën: 95 630 572
Ik ga zelf ook deze bollen weer op mijn break gooien. Ik zit nu met een setje korte bollen van chyparse, zgn comfortbollen. Echt niet dus, dat comfort!Groeten,
Jan
Ik ga er vanuit dat de orginele bollen erop zitten. Vorig jaar is wel alles gespoeld en nagekeken. Ik begreep van iemand dat een GTI anders geveerd is dan een ouderwetse 1.4 RE uit 1986??
Verder, vandaag de missende spatlap erop gezet. (was even zoeken naar alle rode reflectors) En de audio maar eens aangepakt met een tijdelijke install. Is toch wel weer lekker, en nu merk je pas hoe erg je het miste, een degelijk geluid.
Verder is het binnenkort (maart) het plan om met wat BX kenners de BX eens even na te lopen. Ik weet er niet genoeg van om er zelf aan te beginnen. Als de BX goed genoeg blijkt (technisch) dan wil ik er wel een en ander aan doen. Maar als het een gebed zonder end blijkt, dan rijdt ik m zo op, en dan zoeken we weer wat anders. Klinkt niet aardig, maar een beetje investeren is niet erg, maar ik kan niet bezig blijven. (normaal onderhoud buiten beschouwing dan) Ik heb immers al een sleutelbak (de eend) en dat vind mijn vrouw al meer als zat, hahahaha.
Pas als de BX technisch ok blijkt, met evt. wat lager werk en wat rubbers hier en daar, dan gaan we verder kijken wat we gaan doen.
Mocht er iemand TZT zin en tijd hebben ( ik weet nog niet precies wanneer en waar) dan is die van harte welkom zijn kennis met mij te delen als we gaan checken en fixen.
Greatnix Spookeend
BX is techniesch goed genoeg bevonden er nog wat aan uit te geven, dat geeft de burger weer moed.
Klein gekkigheidje…........
Bij ons heb je best wel 2 hele scherpe bochten (net na de Tomassentunnel richting de N57) dus net na de snelweg. Ik was niet eens heel erg aan het scheuren, maar gewoon lekker 2 bochtjes naar rechts, bijna haaks. Na de 2e bocht, alle lampjes aan, motor afgeslagen. Dan komt meteen het grote nadeel van een automaat om de hoek. Snel nadenken, ding in zijn N gezet, starten en gelukkig, meteen lopen. Ik was al verbaasd dat ie afsloeg, maar wat is een automaat dan opeens onhandig zeg. Normaal laat je de koppeling opkomen, en de auto start vanzelf weer. Ik allang blij dat ik m niet in zijn P heb gezet, hahaha. Je moet m wel in de P of de N zetten, anders start de auto niet, omdat het een automaat is, en de auto anders in de versnelling staat. Veilig, ja, handig in dit geval NEE.
Blijft natuurlijk de vraag waarom ie opeens afsloeg? Ik ruik sinds die tijd ook heel soms, heel even een beetje een benziene lucht, maar ik heb nog nergens narigheid of nattigheid kunnen vinden. Iemand een idee?
Greatnix Spookeend
Let je wel op bij welke snelheid je de automaat in N zet want op hogere snelheid (meestal boven de 50 km/h) is de bak daar niet zo blij mee.
Wat betreft het afslaan kan ik je helaas niet helpen.
Als het niet gaat zoals het moet…Dan moet het maar zoals het gaat
2CV6 Club ‘87