Maar gaat er toch niet zelfs in de lock-up niet wat energie verloren?
Dan nog, dat mag niet zoveel schelen..! Maar in dit geval rijd volgens wouter de auto ook duur op benzine. Lijkt me niet aan LPG systeem te liggen. Maar duur rijd hij nou ook weer niet..!
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Volgens mij mag een 1600 op benzine gemiddeld zo’n 1 op 12,5 gebruiken, dan zou die op LPG zo’n 1 op 10 a 11 gemiddeld moeten hebben. Automaat verbruikt zo’n 10% extra.
Verbruik van mijn 19 TZi op LPG, zonder automaat uiteraard, was 1 op 9 tot 9,5 gemiddeld.
Ijs schreef:Een koppelvormer werkt toch alleen tijdens schakelen?
Nee. Een koppelomvormer genereert continu slip. Alleen zou ie in de 4 gelockt moeten zijn, met als resultaat geen slip en dus geen verliezen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Harm schreef:
Da’s toch achterhaald allemaal.
Da’s geen argument. Ik weet een betere; “Vroeger was alles beter!”
Maar je hebt gelijk, je kan het bedienen van een choke als gekloot ervaren. Hiervoor heb je enig gevoel nodig, heb je dat, dan bedien je hem met twee vingers in de neus.
Een kwestie van smaak dus. Waarvan beide mogelijkheden niet verkeerd zijn. Maar een carb heeft i.c.m. LPG zeker voordelen.
patje74 schreef:Maar een carb heeft i.c.m. LPG zeker voordelen.
Ja en Nee.
Het voordeel is dat de LPG constructie bij een carburateur enorm simpel is. Het is helaas niet de meest efficiente constructie.
Het nadeel van een eenvoudige verdamper installatie in combinatie met injectie is weer dat je enig vacuum nodig hebt om de verdamper goed te kunnen laten werken. Dat gaat weer (flink) ten koste van het maximum vermogen omdat je een flessehals in de luchtinlaat moet creeren.
Eigenlijk is een LPG installatie met LPG injectie (al dan niet met vloeibare LPG) veruit superieur. Je hebt geen vernauwing van de carburateur (nodig om benzine in de carb aan te laten zuigen maar volstrekt onnodig op LPG). Geen vernauwing oim de verdamper goed te laten werken. Geen backfires doordat je een inlaattraject hebt vol met explosief mengsel (het wordt pas op het laatst gemengd). Het werkt ook nog eens een stuk efficienter.
Op wintersport hadden we eens een een Renault Megane 1.6 16v op LPg mee. Dat ding haalde gewoon 1 op 11 met continu 140 rijden, terwijl deze ook nog eens was afgeladen met 3 man en alle ski uitrusting.
Kortom: uit het oogpunt van betrouwbaarheid en simpelheid moet ik je gelijk geven, maar uit het oogpunt van technische adequaatheid prefereer ik toch een modernere oplossing.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ben het er niet mee eens, ik vind 1 op 7,6 op LPG voor een auto van 16 jaar oud, met een ongeregelde (domme) automaat best netjes.
En Bram, kan wel zijn dat je goedkoper rijdt, de BX diesel is toch een minder verfijnd apparaat dan een BX benzinemotor, en al zeker met een automaat
Met uitzondering van de BX TurboD12… die auto is geiler dan een BX Sport.
Ben het met Marten eens dat drooggasinjectie of LPI absoluut prachtig is. Helaas zijn die systemen allemaal volgsystemen, ze werken NIET op een motormanagement van VOOR 2000. Tenzij je zelf een aftermarket injectiecomputer programmeert (wat eigenlijk niet te doen is).
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Ben het er niet mee eens, ik vind 1 op 7,6 op LPG voor een auto van 16 jaar oud, met een ongeregelde (domme) automaat best netjes.
Ik vind het teleurstellend eerlijk gezegd. Het klinkt toch alsof er iets nog niet jofel is.
Ik reed met mijn al behoorlijk belegen 1400 op lpg, altijd hard rijdend, zo rond de 1:10.5. Een beetje rustig aan doen leverde zo rond de 1:11 a 1:11.5 op - maar dat deed ik nooit. Nadat daar een andere verdamper in gegaan is heeft ie overigens nooit meer zo zuinig gelopen, maar daar is ook nooit aandacht aan besteed.
En Bram, kan wel zijn dat je goedkoper rijdt, de BX diesel is toch een minder verfijnd apparaat dan een BX benzinemotor, en al zeker met een automaat
Zucht…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Wouter, heb je de bakolie al ververst? Helaas kan het bij die bak slechts in fasen en het is al zo duur.
Als dat eenmaal gebeurd is schijn je met een automaat nog veel harder op te kunnen trekken vanaf stilstand dan gewoon door het gas in te trappen maar misschien ken je die truuk al. Niet iets om vaak te doen.
Is die vage klacht al minder?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik weet niet waar het precies gebeurde, maar ik voel hier een beetje een diesel versus LPG discussie opborrelen.
Ik stel voor om dit niet hier te doen, er zijn hier inmiddels genoeg andere draadjes voor te vinden.
XBXG schreef:@oudelut: ik heb vandaag die LPG-specialist gebeld, maar zou niet weten wat ik anders had moeten melden dat dat ik niet zo blij was toen ik de BX weer een half uurtje had. Lijkt mij het einde van het contact met hen. Iets anders weet ik er ook niet van te maken, en ik kan toch niks bewijzen.
hoezo draai je het niet om laat hem maar zeggen dat hij goed is en je heb gewoon garantie op de werkzaamheden
Hihi, wat wordt er weer heerlijk gekeuveld in het topic van mijn BX.
Dat mogen jullie wat mij betreft ook voor een gedeelte doen in het Forum Café, al wil ik nog wel even stellen dat ik nooit, maar dan ook nooit een injectiefan zal worden. Mensen die mij kennen, weten dat ik altijd zeg: “Ik wil maar 1 computer in mijn BX en dat is een boardcomputer”. Dat was nog in de tijd van mijn GT en Digit(s).
De carburateur is er wat mij betreft karig vanaf gekomen met die injectie als “opvolger”, maar dat is mijn mening. Natuurlijk heeft injectie wel wat bewezen, want in mijn 19 TZI deed ie het perfect, in mijn AX 1.1i deed ie het perfect. Maar het genot (ja, Harm, genot) van het zelf kunnen stellen van een carburateur mis ik altijd. Alleen de geur al van een carburateur doet mijn hartje sneller slaan. Dus wat dat betreft heb ik dezelfde mening als Patje74, al weet ik dat Alcyone ook zweert bij een carburateur (ook al gaf je aan in een ander topic dat je de monopoint toch erg fijn vindt).
Oja, Citroenc2, plaats alsjeblieft leestekens en hoofdletters. Ik heb je bericht nu 3 keer gelezen en kan er nog steeds geen letter van begrijpen…
Dan is het nu weer tijd voor wat foto’s, gemaakt in en buiten Almere:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Oja, Citroenc2, plaats alsjeblieft leestekens en hoofdletters. Ik heb je bericht nu 3 keer gelezen en kan er nog steeds geen letter van begrijpen…
gewoon even hardop oefenen tegen de spiegel dan kom je er wel uit
Met de strekking van zijn betoog ben ik het wel eens; je bent er gekomen met één klacht en je gaat er zowat met nog veel meer weg. Dan zou ik gewoon een praatje gaan maken (met bellen wil dat nooit zo heel goed), dan komt er vast wel een goede oplossing uit de bus.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
mooie bx nogmaals… mooie foto’s ook
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
dan komt er vast wel een goede oplossing uit de bus.
En anders gewoon dreigen dat we er een forummeeting gaan houden!