Hallo,
Even voorstellen, mijn naam is Marcel Wijnands, 34 jaar en heb afgelopen zaterdag een DS 23 Palas gekocht uit 1973.
Mijn 1e citroen was een Dsuper 5 ruim 11 jaar geleden en heb daarna nooit geen citroen meer gehad die aan dat veercomfort van de DS heeft kunnen tippen.
Ik was eigenlijk niet op zoek, maar liep er afgelopen zaterdag toevallig(?) tegen aan. deze stond vlak bij mijn woonplaats te koop.
Na de proefrit was ik verkocht (ik weet dat dit gevaarlijk is, maar toch..). Hij is van een liefhebber. Technisch in zeer goede staat met lpg en sinds kort een nieuw stuurhuis en hulpstuurhuis. Veert en rijdt beter dan mijn xantia en BX (de laatste gaat nu de deur uit).
Hij is niet roestvrij, maar de roest is beperkt tot een voorscherm (onderkant aan portierzijde) en de onderkant van de portieren.
Origineel nederlandse DS, kleur donker groen (helaas niet de originele kleur volgens het kenteken, maar wat is dit toch een sublieme kleur!).
Morgenvroeg haal ik de auto op en kan ik echt gaan zweven.
Helaas is de (rode) bekleding niet meer 100% (van bestuurdersstoel is de stof gesleten en de deurpanelen zijn met een andere stof bekleed).
Een deel van de onderhoudshistory is bekend.
Jammer dat ik net sinds dit jaar mijn lidmaatschap van de DS club heb opgezegd
Het ruimteschip op de weg
Welkom Marcel, dat klinkt als een veelbelovend avontuur wat je bent aangegaan, lijkt mij erg spannend om een auto te kopen waar je bij toeval tegenaan loopt, hier is voldoende informatie en kennis te vinden om je Dame rijdend te houden. Succes !
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mmm; een Pallas met stoffen bekleding?
In ieder geval veel plezier met je aankoop!
Jammer dat de Bix wordt opgeofferd…
‘Spirit of avant-garde’
Welkom bij dit bonte gezelschap. Lidmaatschappen kan je toch altijd weer opnieuw aangaan
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Gisteren de auto opgehaald en er mee gereden. Loopt mooi, hij lijkt alleen te zuinig afgesteld. Bij stationair loop zonder choke lijkt het alsof de auto dreigt af te slaan of zou dat door de LPG komen?
Ik heb hem eens goed nagelopen en tot nu de volgende mankementjes gevonden:
- Kofferbak verlichting werkt niet ops:
- Er ontbreken enkele vloerbedekkingsdelen
- De versnellingsbak (handgeschakeld, 5 bak) is eens vervangen door een ex. uit een ID, de remknop is nu een pedaal.
- bekleding bestuurdersstoel versleten de rest van de bekleding van het interieur is wat verschoten
- Kofferbakbekleding ontbreekt
- Van de achterbank is het schuim verpulvert. Is hier nog iets voor te krijgen??
- De verstralers werken niet, ik vermoed de licht-schakelaar
Ik heb een deel van de onderhoudshistory vanaf 1986. De auto is eind jaren 80/ begin 90 gerestaureerd.
Mijn vorige DS (Dsuper5) is alweer 10 jaar geleden. Wat heb ik DS rijden toch gemist
Het ruimteschip op de weg
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
marcelwijnands schreef:
- Loopt mooi
- Van de achterbank is het schuim verpulvert. Is hier nog iets voor te krijgen??
- De verstralers werken niet, ik vermoed de licht-schakelaar
Verschil benzine en LPG stationair? Motorsteun versleten?
Heb ooit de achterbank van onderen los laten maken en laten vullen met extra plaat schuim, de leuning wel te verstaan, niet de zitting!
De verstralers worden aangestuurd door relais (ligt in de bedrading achter de snelheidsmeter). Als allebei de lampjes goed zijn (controleren door bedrading in de spatborden even om te zetten: stadslicht aanzetten, dan weet je welke spanning voert) dan zou ik het eerst het relais verdenken.
O ja, de stoelen zijn heel gemakkelijk te verwisselen, de draaiknoppen aan de buitenkant zet je ook om: dan zit je zelf op redelijke bijrijdersstoel, en je oude bestuurdersstoel heeft niet zoveel meer te lijden…
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Wat betreft de achterbank en het verpulverde schuim, dat herken ik wel ja. Ik denk dat vervangen de enige oplossing is. Regelmatig op forum of marktplaats kijken, daar worden wel eens (rode) interieurdelen aangeboden. Nieuwe interieurs zijn er ook, maar dat kost dan ook weer wat meer dan 2e hands.
Maar je kan het natuurlijk ook gewoon laten zitten, zelf zit je niet achterin (of ben je zoals ik? Een kopje koffie achterin je eigen auto drinken ?) en als de schoonmoeder klaagt mooi een reden om die ter plekke op de bus te zetten!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
marcelwijnands schreef:Gisteren de auto opgehaald en er mee gereden. Loopt mooi, hij lijkt alleen te zuinig afgesteld. Bij stationair loop zonder choke lijkt het alsof de auto dreigt af te slaan of zou dat door de LPG komen?
Ik heb hem eens goed nagelopen en tot nu de volgende mankementjes gevonden:
- Kofferbak verlichting werkt niet ops:
- Er ontbreken enkele vloerbedekkingsdelen
- De versnellingsbak (handgeschakeld, 5 bak) is eens vervangen door een ex. uit een ID, de remknop is nu een pedaal.
- bekleding bestuurdersstoel versleten de rest van de bekleding van het interieur is wat verschoten
- Kofferbakbekleding ontbreekt
- Van de achterbank is het schuim verpulvert. Is hier nog iets voor te krijgen??
- De verstralers werken niet, ik vermoed de licht-schakelaar
Als ze op benzine wel netjes stationair loopt,kun je de stelschroef op de verdamper (de kleine schroef) iets open draaien.
Wat je mankementen betreft:
-da’s vrij normaal,
-zijn nieuw te koop via http://www.matten-online.nl
-??? Een DS heeft altijd een remknop,bovendien staat dit los van de versnellingsbak…
- Ik blijf het vreemd vinden dat jouw DS23 stoffen bekleding heeft….
-kijk eens rond op Marktplaats
-Wanneer je de verlichtingsschakelaar indrukt,schakel je de verstralers uit of in.
Als eens geprobeerd de knop op grootlichtstand ook in te drukken?
Weet je wel heel zeker dat je inderdaad een DS23 hebt,en geen ‘verpallaste’ ID met een 23-motor?
‘Spirit of avant-garde’
Wat is er eigenlijk vreemd aan stoffen bekleding in een Pallas??
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bas schreef:Wat is er eigenlijk vreemd aan stoffen bekleding in een Pallas??
Niks.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Aan een “verpallaste” ID heb ik ook gedacht, zeker omdat het een origineel NL auto is. Maar uit kenteken blijkt dat het een Pallas is en bovendien zijn een aantal specifieke kenmerken die dan wel eens over het hoofd gezien worden zoals de plastik handgreepjes van de moterkapontgrendeling en de bekleding op de hoogteverstelling wel aanwezig.
Momenteel blijk ik bij mijn gedachte dat de volledige versnellingsbak ooit eens vervangen is door een ander exemplaar. Is het trouwens mogelijk de rempedaal te vervangen door een remknop?
Op de plaats waar normaal de remknop zit, zit nu een niets, ook geen tapijt (alleen een rechthoekig gat).
Het zou natuurlijk kunnen dat ooit de auto opnieuw is opgebouwd en een NL chassis gebruikt is, maar dat ga ik nog proberen na te zoeken de komende tijd. De auto is de afgelopen 20 jaar in onderhoud geweest bij
Ridorf te Stein/ Bagnole te Echt en Citro-advies te Heerlen
Op benzine heb ik nog niet gereden. Dit weekend probeer ik dat uit.
Als ik me goed herinner moet bij indrukken van de verlichtingshendel de hendel iets ingedrukt blijven, dit gebeurd niet (maar ik kan een verkeerde beleving hebben in dit geval).
Wat bekleding betreft, volgens boek van Jan de Lange heeft een Pallas standaard stoffen bekleding (in een ander motief en wellicht stof dan de overige modellen, leer zal dan wel meerprijs zijn geweest).
Het eerste wat ik belangrijk vind, is dat zij betrouwbaar is qua techniek. Optisch ziet zij er ook netjes uit.
Het ruimteschip op de weg
um…
we wordne nieuwsgierig. een pedaalrem inbouwen is echt geen optie.
kun je es onder de kap kijken en rechtsvoor op het plaatje? even type nummer opscharrelen.
er is toch zeker ook geen id 23 injectie geleverd?
.komma
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bij mijn originele DSuper5 zit dat gat er ook. Alles kan natuurlijk. Wie weet hebben ze een halfautomaat op handbak overgezet en hadden ze alleen een ID pedalen set met een hangend rempedaal. Het is echter wel een hels karwei om alle hydrauliqueleidingen om te bouwen. Dat lijkt me sterk.
Waarschijnlijk is het een ID waar alle pallas bende op gehangen is. Heb je de originele chevrontekentjes in je chassis nummer?
Wat is je chassis nummer?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Bas schreef:Wat is er eigenlijk vreemd aan stoffen bekleding in een Pallas??
Niks.
Dat dacht ik ook al, ik vond het een beetje vreemde vraag, ik heb wel meer Pallassen gezien met stof.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Dirkman schreef:um…
we wordne nieuwsgierig. een pedaalrem inbouwen is echt geen optie.
kun je es onder de kap kijken en rechtsvoor op het plaatje? even type nummer opscharrelen.
er is toch zeker ook geen id 23 injectie geleverd?
Ik zal het eens nakijken.
Btw het is een carb.motor en geen injectie
Het ruimteschip op de weg
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Wat die stoffen bekleding in een Pallas betreft: lama…ik ben in de bonen.
Zat aan iets anders te denken… ops:
Het kan dus uiteraard wel!
‘Spirit of avant-garde’