Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het komt uit frankrijk.. Rijdt de citroen in de toekomst op lucht?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Geweldig man!
die Franse motor had ik al eens op televisie gezien, en dat vond ik toch wel erg interessant.
Maar die wankel variant ge-ni-aal!!
Daar heb je hem kennelijk dan… de perfecte motor
En helemaal geen gezeik meer met interne lekkages.
Nu is het alleen nog afwachten tot zo’n motortje voorzien kan worden van een HD pomp de compressietank heb ik al achterin liggen….
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik zie dit bedrijf elke keer opnieuw op de Mondial de l’Automobile, maar de (auto)pers (ook de Franse) schrijft er bitter weinig over.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
leuk idee
en het werkt nog redelijk ook.
erg grappig dat je in het filmpje een XM en Xantia op de achtergrond ziet
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
supercool!
Denk dat die insteek om die motortjes eerst voor magazijnkarretjes e.d. te ontwikkelen meer kans van slagen heeft dan ze meteen als concurrent van benzineautos in te zetten.
Als ik een grote autofabrikant was, zou ik de patenthouder/uitvinder enkele miljoenen bieden en het luchtmotortje diep in een donkere kelder stoppen…
Mhh..
Het is een leuk idee maaaaaar…..auto gaat niet harder dan 110, je kan er ongeveer 200 km mee rijden voordat je hem weer vol moet “tanken”. en maakt pokke herrie zo te horen en ze hebben het over 2 australische dollars…laat dat hier ongeveer 5 euro zijn. Laat ik voor 5 euro nou met me xm ook 200 KM kunnen rijden (en ik zit toch echt wat luxer..dan een veredelde aixam)
Oeps 2 aus dollars is 1,20 Eur. Ik geloof dat dat hier dan wel weer uitgebuit word en dan uiteindelijk duurder word. Goedkoper zal het ongetwijfeld zijn maar daarvoor ga ik niet in een invalide mobiel rijden zonder HP!
Weer een oeps..5 euro diesel betekend 90 km ops:
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De euro staat 1,60 aussie dollar! dus geen 5 euro!
Het ding makt idd herry maar het doel is om niet meer aardolie te gebruiken voor auto rijden!
BTW het rendement is erg slecht:
Lees het relaas van een ander forumlid hier ( offline gemeld aan mij):
Ja dit is weer smullen voor gelovige technobeten.
Het is altijd het oude liedje, als je ergens energie uit wilt halen moet je het er eerst instoppen.
Onze langzamerhand oprakende comfortabele energiebron is aardolie. Die is direct om te zetten in beweging in een verbrandingsmotor zoals in je auto.
Je kan dat ook indirect doen, via allerlei tussenstappen.
Je kan er eerst waterstof van maken.
Je kan er ook electriciteit mee maken en opsslaan in accu’s.
Je kan er lucht mee samenpersen en opslaan in flessen, uiteraard van koolstofvezel, dat is lekker duur.
Je kan er vliegwielen mee op toeren brengen.
Je kan er stoom mee maken.
Daarna kan je die (op een andere manier opgeslagen) energie weer omzetten naar beweging.
We hebben hoofdwetten van de thermodynamica die voorspellen dat iedere omzetting een rendement heeft kleiner dan 100%.
Elke tussenstap vergt zijn eigen rendement. Al die rendementen moet je met elkaar vermenigvuldigen.
Voorbeeldje:
Aardolie naar electriciteit (grotecentrale)
45%
Electriciteit naar draaiende compressor
92%
Lucht van 1 bar naar 300 bar
30%
Rendement van luchtmotor
40%
Totaal rendement = 0,45 x 0,96 x 0,30 x 0,40=
5,0%
Ter vergelijking:
Van aardolie naar beweging in een hedendaagse dieselauto gaat met een rendement van tegen de 30%.
Kassa.
Die Australiers zullen wel zeggen dat zij ultieme rendementen weten te bereiken dankzij hun fantastische vindingen.
We zullen hun rendementen in de keten verdubbelen:
Aardolie naar electriciteit (grotecentrale)
45%
Electriciteit naar draaiende compressor
92%
Lucht van 1 bar naar 300 bar
60%
Rendement van luchtmotor
80%
Totaal rendement = 0,45 x 0,96 x 0,30 x 0,80=
19,9%
Kassa!
Die rendementen zijn volstrekt utopisch, want die gedragen zich zo ongeveer als de regeltjes van Carnot, Het verschil tussen de hoogste en de laagste druk bepaalt hoe hoog het maximale rendement kan zijn.
Zo is het haalbare rendement van zo’n luchtsysteem bij 10 bar uiterst droevig, bij 300 bar al iets beter, bij duizenden bar’s wordt het interessanter. Alleen krijg je lucht technisch gezien niet op die druk, laat staan dat je het dan nog kan meenemen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ijs schreef:Mhh..
Laat ik voor 5 euro nou met me xm ook 200 KM kunnen rijden (en ik zit toch echt wat luxer..dan een veredelde aixam)
Als ik dit zo lees dan loont het nog wel om allemaal in Ee te gaan tanken
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Douwe schreef:Ijs schreef:Mhh..
Laat ik voor 5 euro nou met me xm ook 200 KM kunnen rijden (en ik zit toch echt wat luxer..dan een veredelde aixam)
Als ik dit zo lees dan loont het nog wel om allemaal in Ee te gaan tanken
Oh..ben er vandaag niet echt bij merk ik al ops:
Echt heel erg efficient is het inderdaad nog allemaal niet, maargoed, 200km rijden op een volle tank lucht is op zich nog helemaal zo slecht niet. en in 2 minuten bijvullen is een stuk aantrekkelijker dan sommige andere alternatieven (electrische auto opladen: 8 uur ofzo)
Die compressors kun je nog wel weer op zonneenergie laten lopen, dan ben je in principe onafhankelijk van aardolie. Het punt is gewoon dat zonnepanelen en electrische auto’s gewoon domweg nog niet praktisch genoeg zijn omdat er toch altijd een bepaalde hoeveelheid energie nodig is om een voertuig vooruit te krijgen. Het boeit jou als gebruiker van een auto niet echt dat een compressor een uur nodig heeft om via zonneenergie een flinke hoeveelheid luchtdruk te genereren, als jij maar binnen 2 minuten je auto vol’getankt’ hebt. Ik denk dat als je echt milieuvriendelijk wilt zijn dat je in de toekomst toch steeds vaker dit soort uitvindingen zult zien en ik vind het best veebelovende techniek.
Dacht je dat benzinemotoren vroeger efficient waren? 15 pk uit een 6 liter motor is ook niet echt een schoolvoorbeeld van efficient gebruik maar dat was wel wat de eerste grotere auto’s hadden.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Helemaal eens. als het grondstation een enorme buffer van 300 bar heeft gaat dat prima. Elektriciteit uit kern fusie als leverancier!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik vind het het beste initiatief wat ik tot nu toe gezien heb. Tuurlijk zijn er nog haken en ogen aan, maar dat heb je altijd met een project in ontwikkeling. Ik hoop van harte dat ze het gaan redden. En als de initiële energie hiervoor rendabel van de zon getrokken kan worden, dan zijn we helemaal lekker bezig!
Animal triste post coitum
Het principe lijkt me heel geschikt als vervanging van de batterij. Windmolens en zonneenergie zijn geen constante stroomleveranciers; door lucht te compressen en te decompressen bij electriciteitsvraag kun je toch constant stroom leveren. Dit is bij windenergie en zonneenergie nog een groot probleem.
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van