Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Het logo van Citroën is afgeleid van de gesloten pijlvertanding, de vertanding waarmee André groot is geworden.
Nu is mijn vraag: hoe worden tandwielen met deze vertanding gemaakt?
Bij frezen, of slijpen etcetera heb je in het midden van de V een gereedschapuitloop nodig. Toch?
Of bestaan zulke wielen altijd uit twee helften die later samengesteld worden. (Kan ik me niet voorstellen eigenlijk.)
Wie weet het?
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Ik zal nu wel een hele domme opmerking maken hoor, maar als ik een bijv. een 4kant uit een houten plank zaag dan heb ik ook geen uitloop?
Verder zouden ze natuurlijk ook gegoten o.i.d. kunnen zijn…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Simpele Ziel schreef:
Verder zouden ze natuurlijk ook gegoten o.i.d. kunnen zijn…
Nee..is te ruw.
Ze worden ‘gewoon’ gefreesd,tandwiel onder een hoek en frees in het materiaal laten lopen.
Dus van bovenaf.
Daarna (als helft tandwiel is gedaan) tandwiel onder andere hoek plaatsen en andere helft frezen.
Is te doen,zo maken wij ook chevronvertanding (en nee: daar zit géén patent op).
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gebeurt dat gewoon met een afwikkelfrees?
Loopt de frees niet een stukje door de tanden van de andere helft?
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03