Buitentemperatuursensor
xm21dsx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24

Gepost: 21 februari 2007 10:34 PM

Ik heb in de spiegel van mijn XM 21 D een nieuwe sensor gemonteerd. Deze bleek er niet in te zitten. Probleem is nu : waar sluit ik de draden op aan ? Achter de deurbekleding zit een keurig rood montageblokje met een bruine draad met code 31 en een bruine draad met een rode streep code 32. Deze kan voor de sensor zijn, maar is mogelijk ook voor de (in mijn auto niet gemonteerde) kerblights. De schema’s van Haynes en de elektafiches in het onderdeel elektra vermelden deze draden niet, (of ik moet erovereen gekeken hebben…) dus wie is ervaringsdeskundig ?

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 22 februari 2007 12:22 AM
  [ # 1 ]

Ik heb al wel eens zo’n sensor uit een XM gesloopt, maar die zat in de deur met 2 dunne zwarte draadjes vast, en mondde uit op een connector, vanwaar ie 2 oranje (of grijze?) draadjes gebruikte. Die liepen helemaal naar de thermometer in het dash.

Zit bij sommige XM’s de sensor niet ergens achter de grille ofzo? En als de sensor er nog niet zat, zit er dan wel een thermometer eigenlijk?

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7317

- SM 2.7 carb
Gepost: 22 februari 2007 12:46 AM
  [ # 2 ]

volgens het kluwer boekje moet ie aangesloten worden op een bruine stekker met 2 draadjes eraan welke naar het display lopen en daar aangesloten zijn op pennetje 5 resp. 6 Wink
kleur van de draden wordt helaas niet vermeld….........
van welk jaar is die 21d van jou Confused:

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

xm21dsx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24

Gepost: 22 februari 2007 01:16 AM
  [ # 3 ]

dat is een 1995 2.1 turboloze diesel ORGA 6377- de allerkaalste versie. Mijn probleem is dat nu ik eindelijk het klokje werkend heb er 2 liggende streepjes voor de C staan te knipperen ( die dank zij de verbluffende Citroenergonomie afgedekt worden door de stuurrand en mijn rechterhand, daarmee epileptische aanvallen voorkomend.) Ik neem dus aan dat er ooit wel een temperatuur werd aangegeven.

Overigens : het verhaal dat de sensor bij sommige types ergens voorin is gemonteerd ben ik vaker tegengekomen. Het volledig ontbreken van een oude sensor in de spiegel bij de montage wijst daarop; gek genoeg zat wel het gat voor het bolletje netjes onder in de spiegel en alle schema’s in het item “elektrish schema XM” (letterlijk citaat !) verwezen naar spiegelmontage. Waar zat die sensor dan bij montage in het vooronder ? Qua functie (thermogeregelde weerstand ? )zal het allemaal niet zo gek veel uitmaken, de nieuwe sensor uit de spiegel slopen en naar voren verhuizen zal ook geen uren kosten. Wie O Wie ??? heeft een oplossing ?

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7317

- SM 2.7 carb
Gepost: 22 februari 2007 01:36 AM
  [ # 4 ]

als ik in m’n grijze verleden kijk komt het er eigenlijk op neer dat de bij de XM’s van type 1 de sensor in de voorbumper links zit/zat en bij het 2e type in de linker buitenspiegel.
ik heb die senor een jaar geleden nog vervangen bij een 21TD van 96”
daar zat ie ook in de linker buitenspiegel Very Happy

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 680

Gepost: 22 februari 2007 02:50 AM
  [ # 5 ]

Bij mijn XM type 1 van ‘91 zit hij toch echt in de linkerbuitenspiegel..

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook