Ik heb in de spiegel van mijn XM 21 D een nieuwe sensor gemonteerd. Deze bleek er niet in te zitten. Probleem is nu : waar sluit ik de draden op aan ? Achter de deurbekleding zit een keurig rood montageblokje met een bruine draad met code 31 en een bruine draad met een rode streep code 32. Deze kan voor de sensor zijn, maar is mogelijk ook voor de (in mijn auto niet gemonteerde) kerblights. De schema’s van Haynes en de elektafiches in het onderdeel elektra vermelden deze draden niet, (of ik moet erovereen gekeken hebben…) dus wie is ervaringsdeskundig ?
Ik heb al wel eens zo’n sensor uit een XM gesloopt, maar die zat in de deur met 2 dunne zwarte draadjes vast, en mondde uit op een connector, vanwaar ie 2 oranje (of grijze?) draadjes gebruikte. Die liepen helemaal naar de thermometer in het dash.
Zit bij sommige XM’s de sensor niet ergens achter de grille ofzo? En als de sensor er nog niet zat, zit er dan wel een thermometer eigenlijk?
volgens het kluwer boekje moet ie aangesloten worden op een bruine stekker met 2 draadjes eraan welke naar het display lopen en daar aangesloten zijn op pennetje 5 resp. 6
kleur van de draden wordt helaas niet vermeld….........
van welk jaar is die 21d van jou :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
dat is een 1995 2.1 turboloze diesel ORGA 6377- de allerkaalste versie. Mijn probleem is dat nu ik eindelijk het klokje werkend heb er 2 liggende streepjes voor de C staan te knipperen ( die dank zij de verbluffende Citroenergonomie afgedekt worden door de stuurrand en mijn rechterhand, daarmee epileptische aanvallen voorkomend.) Ik neem dus aan dat er ooit wel een temperatuur werd aangegeven.
Overigens : het verhaal dat de sensor bij sommige types ergens voorin is gemonteerd ben ik vaker tegengekomen. Het volledig ontbreken van een oude sensor in de spiegel bij de montage wijst daarop; gek genoeg zat wel het gat voor het bolletje netjes onder in de spiegel en alle schema’s in het item “elektrish schema XM” (letterlijk citaat !) verwezen naar spiegelmontage. Waar zat die sensor dan bij montage in het vooronder ? Qua functie (thermogeregelde weerstand ? )zal het allemaal niet zo gek veel uitmaken, de nieuwe sensor uit de spiegel slopen en naar voren verhuizen zal ook geen uren kosten. Wie O Wie ??? heeft een oplossing ?
als ik in m’n grijze verleden kijk komt het er eigenlijk op neer dat de bij de XM’s van type 1 de sensor in de voorbumper links zit/zat en bij het 2e type in de linker buitenspiegel.
ik heb die senor een jaar geleden nog vervangen bij een 21TD van 96”
daar zat ie ook in de linker buitenspiegel
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bij mijn XM type 1 van ‘91 zit hij toch echt in de linkerbuitenspiegel..
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders