Hallo, wij (mijn vrouw) rijd al jaren vol tevredenheid met een AX 1.1 First, nu is het zo dat een paar maanden de dynamo vervangen moest worden, hij is van 1994 over 100.000 km maar meer stads werk dus de dynamo heeft zijn best gedaan vind ik.
Met het vervangen dynamo is er gelijk een nieuwe V snaar opgezet
Nu is het al een tijdje dat als het nattig en vochtig dat bij ochtend start het oplaadlampje zwak blijft branden, en op de hoek is ze 100 meter gaat lampje weer uit, en komt de gehele dag niet terug, ook al staan hij de dag verder bij school ook buiten.
Wat kan dit zijn, de man die de dynamo er opgezet zegt als het de V-snaar is piept deze, en als het de dynamo is gebeurt het ook onderweg, en meer.
Hij adviseert omdat hij denkt dat de moter dan net even onder toerental(lampje branden deed hij voor de nieuwe dynamo nooit, alleen toen deze stuk was) loopt een beetje gas te geven tot lampje uit is :
Wil wel even zeggen deze monteur is en zeer goede kennis dus de boel belazeren doet hij niet, hij zei ook ik heb garantie op dynamo, maar dit kan daar niet aan liggen volgens hem.
Nu is het wel zo als ik koud de V snaar voel er wat speling is(iets hoort natuurlijk) maar voor mijn gevoel is dit meer als iets
En de V snaar is als kouder is geheel stijf, en moeilijk te vormen (niet echt verend is deze)
Zou het toch niet de V snaar kunnen zijn, zou het niet kunnen (het wiel dynamo) is glad en nieuw, dat hij er gewoon iets overheen doorslipt zonder te piepen :
En dan zou ik het zelf kunnen de V snaar vaster zetten, ook weer niet te vast anders krijg je de water pomp weer, maar iets.
En is het beter te doen als de snaar warm is en dan iets strakker te zetten? Koud is hij echt stug
Ik hoor graag misschien weet iemand het en wie weet kan iemand uitleggen hoe ik de snaar span.
Of wat het anders zou kunnen zijn :
Ik ben invalide dus moet het samen met mijn vrouw doen, misschien kan ik iets gebruiken om dynamo omhoog te trekken voor spannen een koevoet os anders, ik heb nl zware rug klachten dus even met de hand strak trekken lukt niet. ops:
Ik hoor graag
arnold
Almere
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je dynamo levert een bepaalde spanning. Als spanning boven de 12,5 V komt(rustpanning van de accu) gaat je pampje uit. Als de elektronica die grens te hoog heeft staan, bijv op 12,9 oid zal je lampje in het begin ietsje blijven branden tot de dynamo de acculaadspanning boven de grens heeft geladen. Is niet erg. Om zeker te zijn kan je als je lampje zachtjes brandt even meten of de laadspanning boven de 12,5V is. Zoja, dan is er niks aan de hand MITS je laadspanning wel uiteindelijk tot ongeveer 14V oploopt. Wordt de spanning nooit hoger dan 12,8 of zo dan is de dynamo niet goed.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Arnold, als die monteur een zeer goede kennis van je is wil die de spanning van de snaar toch gratis verhogen niet? zou toch bij de service moeten horen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
v ssnaar spanning
Ja natuurlijk kan ik bij hem terecht maar ja iemand die je zonder maak kosten helpt wil je niet te veel lastig vallen, dus ik dacht als het geen kwaat kan, of het eenvoudig is val ik hem in zijn verhuizing niet lastig even
maat bedankt