Wie heeft ervaring met het verwisselen van versnellingsbakken?
Kan een defecte automaat ook worden vervangen door een ‘gewone’ handgeschakelde bak of past dat niet?
HELLUP! Ik wil zo naar Frankrijk rijden ...
Re: Kan je van een BX-automaat een handgeschakelde maken?
mcvdberg schreef:Wie heeft ervaring met het verwisselen van versnellingsbakken?
Kan een defecte automaat ook worden vervangen door een ‘gewone’ handgeschakelde bak of past dat niet?HELLUP! Ik wil zo naar Frankrijk rijden ...
Ja, de handbak past zo op het blok. No problemo.. Uiteraard moet je het vliegwiel, de koppeling en het schakelmechanisme van de handgeschakelde donorauto meenemen.
Voor de rest hangt het er vooral vanaf hoe goed jij kan sleutelen.
Gr.
Marten
Re: Kan je van een BX-automaat een handgeschakelde maken?
mcvdberg schreef:Wie heeft ervaring met het verwisselen van versnellingsbakken?
Kan een defecte automaat ook worden vervangen door een ‘gewone’ handgeschakelde bak of past dat niet?HELLUP! Ik wil zo naar Frankrijk rijden ...
zo? als in binnen een half uur?
veel succes om nog even je versnellingsbak en de rest te vervangen binnen een half uur
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik neem aan dat het gaat om je GTI? Hou dan in de gaten dat een GTI uit “92 een ander type versnellingsbak heeft dan de vroegere modellen. Volgens mij zijn deze wel universeel uitwisselbaar, maar het schijnt dat de bakken van de oudere modellen wat gevoelig zijn met de 5e versnelling qua slijtage. Heb er zelf trouwens nooit problemen mee gehad.
Overigens, als je een handbak van bijv. een TZI wil monteren moet je kijken hoe de bakverhoudingen liggen t.o.v. de GTI specificaties. Een tipje wat betreft donorauto’s: de 19 TZI break heeft standaard het GTI blok, dus de versn.bak zou gewoon moeten passen. Het lastigste zal waarschijnlijk nog de afstelling van het schakelmechanisme zijn die in de plaats komt van de selecteur van de automaat. De rest is plug & play, als je tenminste wat ervaring er mee hebt. Moet je uiteraard wel tijd, ruimte en gereedschap voor hebben.
moet dus passen
Okay, bedankt.
Zo is met de kerst, maar dat is al heel snel.
Denk dat het makkelijker is het blok van de automaat in een andere auto met handschakeling te hangen.
Heb nog geen vervangende automaat gevonden, ook niet tussen de Peugeot onderdelen.
VErder moet ik er nog achter komen of er een oliefilter in het carter van de transmissie zit; de dealer op Olympiaplein keek van “?????” Filter? Nou ... nee, kan ik niet vinden.
Wie weet daar een antwoord op te geven?
Ik en mijn garageman weten het ook niet. Enige oplossing is het openschroeven, proefondervinelijk, maar wie weet weten Ullie meer??