mpostma schreef:Nog nooit op de site van Roel gekeken?? http://www.citroenbx.nl
http://www.citroenbx.nl/techniek/onderhoud/ruitenwisser/unit/
Het antwoord op Bram’s andere vraag is: in goede conditie met redelijke sleutel-ervaring kost je dit een kwartiertje.
Ik smeer zelf overigens het motortje en de draaipunten ook voor ik ze monteer (doe ik nou ook weer niet zó vaak).
Het asje is bijzonder: dit zou je in principe helemaal niet moeten smeren (een messing op chroom lager kun je beter niet smeren) maar in de praktijk moet het wel omdat het anders invreet. Als je een als-nieuw mechaniek hebt moet je het aan de bovenkant zo insmeren met kopervet dat er geen vocht of vuil in kan komen.
En een gedemonteerd mechaniek zonder speling kan best wat speling hebben als je met de lange wisserarm eraan vast voelt.
Ich bin ein Breaker
mpostma schreef:Nog nooit op de site van Roel gekeken?? http://www.citroenbx.nl
http://www.citroenbx.nl/techniek/onderhoud/ruitenwisser/unit/
Dank je, Marten…..hier heb ik wat aan.
karel schreef:mpostma schreef:Nog nooit op de site van Roel gekeken?? http://www.citroenbx.nl
http://www.citroenbx.nl/techniek/onderhoud/ruitenwisser/unit/
Het antwoord op Bram’s andere vraag is: in goede conditie met redelijke sleutel-ervaring kost je dit een kwartiertje.
Ik smeer zelf overigens het motortje en de draaipunten ook voor ik ze monteer (doe ik nou ook weer niet zó vaak).
Het asje is bijzonder: dit zou je in principe helemaal niet moeten smeren (een messing op chroom lager kun je beter niet smeren) maar in de praktijk moet het wel omdat het anders invreet. Als je een als-nieuw mechaniek hebt moet je het aan de bovenkant zo insmeren met kopervet dat er geen vocht of vuil in kan komen.
En een gedemonteerd mechaniek zonder speling kan best wat speling hebben als je met de lange wisserarm eraan vast voelt.
Dat heb ik inmiddels wel gedaan ja, de *nieuwe* smeren en controleren of het buisje waar de RW vloeistof doorheen moet, goed open is.
Was ook erg vuil allemaal….dus hij is gereed om gemonteerd te worden..nu nog even een dagje met goed weer afwachten.
Dat kopervet is ook een goeie tip van je.
Bram schreef:nu nog even een dagje met goed weer afwachten.
kijk eens naar buiten…......
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
bxbressers schreef:Bram schreef:nu nog even een dagje met goed weer afwachten.
kijk eens naar buiten…......
![]()
Jawel…..maar op vrijdag heb ik kans opeens weg te moeten….dus hopelijk is het maandag of dinsdag net zulk weer
ah, maar morgen wordt het precies hetzelfde zeiden ze op de radio…..
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Zo….ik ben vanmorgen toch maar even naar mijn favoriete Carfitter langs geweest, waar ik altijd klusjes als olie verversen, banden, remmen e.d. laat doen…en die heeft het ruitenwisser-mechaniek er even voor me ingezet.
Kost me 2 tientjes, maar met mijn vastzittende nek is het een rotklusje omdat ik niet omhoog kan kijken voor die onderste 2 bouten…alleen was het moertje op de motor zelf (waar de hevel van het mechaniek op zit) los en dus maakte hij een hele rare slag, wilde de motorkap wissen i.,p.v. het raam en hij eindigde aan de linkerkant.
Gelukkig konden we aan het oude mechaniek zien wat de goede stand was, dus heb ik nu weer een spelingsvrije ruitenwisser die je niet hoort….wel een genot hoor want ik zat de laatste jaren altijd met RW’s die herrie maakten…BX rijders weten wel wat ik bedoel.
En bij Johan Oldenhage meteen even een nieuw sproeiersetje gehaald voor de op de RW…..de oude maakte alleen de onderkant nog nat.
Kortom…..als eerdaags de D-riem en spanrollen zijn vernieuwd, dan rijd ik zowaar in een BX diesel waar (tot op heden) NIKS aan mankeert….Goh, wat een zegen.
(alleen het tikkende elekr. linker raam is nog een aandachtspunt, maar hij doet het nog steeds goed)
mssl schreef:Goed werk Bram!
Hoeveel kost trouwens zo’n sproeislangetje voor op je ruitenwisser?
Bij Johan iets van 13 euro dacht ik (origineel BX uiteraard)....hij had er nog 1 liggen hoorde ik.
Ze breken meestal boven in de knik die dingen en dan piest ie alleen nog aan de onderkant
Bij het knooppunt Rottepolderplein heb je een bocht van de 3-merenweg naar de Schipholweg richting Haarlem….die ik 3x per week neem.
Vanmiddag had ik voor het eerst dat de achterkant van de BX *uitbrak* in de bocht, die ik met een gewone TZD altijd in z’n 3e versnelling neem met ongeveer 40 km p.u
Ik schrok me rot, dacht dat ik over de kop ging maar gelukkig kon ik hem met tegensturen op de weg houden…..het wegdek was nat (oke) maar ik rijd op goede banden, ze zijn ook goed op spanning (2.2)...kan dit iets technisch zijn wat ik over het hoofd zie ? ops:
Het kan toch niet te maken hebben met het rechter (rammelende) Stab. stokje VOOR ?
Dit heb ik nu voor het eerst met een BX in al die jaren…..ik ben gewend dat ze ook in het bochtenwerk vast op de weg liggen…ook wanneer het wegdek nat is.
Kan het te maken hebben met slecht gevulde veerbollen achter ??
Ik vind hem prima veren….bonkt niet op drempels…kortom zijdezacht.
Een harde achterkant in combinatie met een nat wegdek kan er wel mee te maken hebben denk ik. Kijk maar eens naar de Corvette’s van jaren 80/90 die waren ook spijkerhard afgeveert slipten dan ook al vrij snel.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ehm, heb je toevallig Vredesteins
:
PrutsyLJ schreef:Een harde achterkant in combinatie met een nat wegdek kan er wel mee te maken hebben denk ik. Kijk maar eens naar de Corvette’s van jaren 80/90 die waren ook spijkerhard afgeveert slipten dan ook al vrij snel.
Häha, lijkt wel alsof je idd achterbanden hebt met duidelijk minder grip dan de voorbanden. Als de vering goed aanvoelt achter, lijkt het mij geen reden tot bezorgdheid. Wil de achterkant echt gaan stuiteren dan moet het wel behoorlijk slecht zijn.
beerpeet schreef:Ehm, heb je toevallig Vredesteins
![]()
:
Het is nu donker en nat buiten, maar ik zal daar morgen eens naar kijken….komt dit dan weleens voor bij Vredestein ?
Bram schreef:beerpeet schreef:Ehm, heb je toevallig Vredesteins
![]()
:
Het is nu donker en nat buiten, maar ik zal daar morgen eens naar kijken….komt dit dan weleens voor bij Vredestein ?
Niet als je ze rondom zou hebben. Ik denk dat het komt omdat je achterbanden blijkbaar duidelijk minder grip hadden dan je voorbanden. Nog geluk voor je dat je het kon corrigeren. Caroline had dit trouwens ook een keer met de break.
mpostma schreef:Niet als je ze rondom zou hebben. Ik denk dat het komt omdat je achterbanden blijkbaar duidelijk minder grip hadden dan je voorbanden. Nog geluk voor je dat je het kon corrigeren. Caroline had dit trouwens ook een keer met de break.
Tsja…ik heb voor nieuwe banden (Vredestein) en achter zijn ze wat ouder..ik heb net even gekeken en er staat NOCIGN (made in Finland) op of zoiets. ops:
Ze zaten er al op toen ik deze TZD kocht….ze hebben best nog redelijk profiel, maar ik zal er nu rekening mee houden en die eerdaags ook maar gaan vernieuwen.
Het beste zijn natuurlijk Michelins, dat weet ik.
Bram schreef:mpostma schreef:Niet als je ze rondom zou hebben. Ik denk dat het komt omdat je achterbanden blijkbaar duidelijk minder grip hadden dan je voorbanden. Nog geluk voor je dat je het kon corrigeren. Caroline had dit trouwens ook een keer met de break.
Tsja…ik heb voor nieuwe banden (Vredestein) en achter zijn ze wat ouder..ik heb net even gekeken en er staat NOCIGN (made in Finland) op of zoiets.
ops:
Ze zaten er al op toen ik deze TZD kocht….ze hebben best nog redelijk profiel, maar ik zal er nu rekening mee houden en die eerdaags ook maar gaan vernieuwen.
![]()
Het beste zijn natuurlijk Michelins, dat weet ik.
Oude discussie wellicht, maar toch bewijst dit ook weer dat je in mijn opinie de beste banden achter moet plaatsen.
In elk geval gelukkig dat je hem kon corrigeren, maar schrikken is het wel natuurlijk.