Dag allemaal,
Ik heb een Xantia 1.8 16v uit 1998 (type II). Er zitten die veelvoorkomende lichtmetalen velgen (origineel citroen) onder met de bandenmaat 185/65/15”. De maat van de velg kan ik nergens vinden.
Voor winterbanden kan ik nu ongebruikte velgen kopen van een Xsara type II. Maat van die velg is: 6 J 15 H2G ET18.
Weet iemand of dit gaat passen op mijn Xant??
Dank!
Gerben van den Hurk
De velgen zullen iets verder naar binnen komen te staan, aangezien de meeste Xantia-OEM LM-wielen een ET-waarde van 15 hebben en jij die waarschijnlijk ook hebt (ET 18 en 19 komen echter ook voor op type 1’s).
M.i. zou het geen probleem moeten opleveren.
Ik kan 195x65x15 krijgen voor weinig, past dat ook op de velgen van mijn xantia?
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Als er normaal 185/65/15 gemonteerd is (zoals op die X1 break) is er m.i. geen groot bezwaar. De bandwang wordt iets hoger, daardoor zal je iets minder tellerafwijking hebben.
De toegenomen breedte mag volgens mij geen probleem vormen; op een 6J velg kan dat wel. Bij een 5,5J velg krijg je een beetje ‘ballonband’-effect.
ok, dan ga ik het er toch gewoon op wagen!
Dank voor jullie hulp!
Zolang er niets aanloopt en de remmtjes vrij blijven kun je in principe alles plaatsen. Rij zelf met 16 inch Radicale (C4) velgen op een 1b Break. Bandenmaat is 215/55-16. Gaat perfect, knelpuntje zouden de stofhoezen kunnen zijn, maar heb hier nog een cm speling. Wel ff de teller checken met de tomtom of zo. Mijn teller wijkt met deze maat niet meer af. 100 is ook 100. Geeft dus meer psychische dan technische problemen
Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8