Kan ik in mijn 1.9 volvane 15w-40 olie doen of moet hier net als in de break 5w-40?
AutoData:
Koud klimaat: 5W40
Gematigd Klimaat: 15W40
Heet Klimaat 20W50
Alternatief gematigd klimaat: 10W40 semi synthetisch
Jos van der Voort
Dus zoals ik hieruit begrijp gewoon 15w-40? ops:
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
5w40? in de break, ik heb ook een break en doe er altijd gewoon 15w40 in, hij rijd er goed op en nog nooit problemen mee gehad.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Sorry maar we hebben ook een xsara break op g3 voor de deur staan en daar gaat 5w-40 in
Ik heb nog een goede liter van een vorige auto staan en vroeg me af of het in de zx kan en mag vandaar deze vraag dus
Ik gebruik altijd 10W40 die is iets duurder dan de 15W40, maar iets betere kwaliteit.
Wat autodata opgeeft mag erin. Mijn opgave was specifiek voor de 1.9 Volcane.
Als je daaraan houdt komt het goed. Wat Wyd doet is dus ook prima volgens de AutoData!
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Ach je kan er zoveel soorten olie in oude motoren gieten.
Nieuwe motoren hebben daarintegen veel fijnere techniek en zijn zodoende gevoeliger voor vreemde motorolie.
Zelf heb ik gewoon 15w40 in mijn diesel. Mijn oude 1600GTI krijgt 10w40 Duckham half syntheet. Dit vanwege de tikkende hydraulische klepstoters. Dankzij deze duurdere speciale olie is dat nagenoeg stil.
Let wel op dat 15w40 en 15w40 alleen de gelijk is qwa viscovisiteit (zeg ik dat nu goed?). De eene merk en soort olie is de andere niet qwa toevoeging adatieven.
Verder met je voorkomen verschillende soorten met elkaar te mengen. Normale, half syntheet of full syntheet olie.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Mijn oude 1600GTI krijgt 10w40 Duckham half syntheet. Dit vanwege de tikkende hydraulische klepstoters. Dankzij deze duurdere speciale olie is dat nagenoeg stil.
Wel een bijzondere GTI volgens mij heb nog nooit een XU5-motor met hydraulische klepstoters gezien.
Dit is ook een leuke site om je olie viscositeit te bepalen.
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies.php
Het merk van de olie is natuurlijk ook van belang, maar de viscositeit is het belangrijkste. Te dunne olie kan schade aanrichten doordar de oliepomp hier niet op berekend is en dus te weinig oliedruk opbouwd.
Ik gebruik altijd 5w40 van Total de 9000 Quartz maar een Shell olie of een Castrol olie zal zeker niet minder van kwaliteit zijn misschien wel beter maar dat is een persoonlijke smaak denk ik.
Zal weleens benieuwd zijn naar een vergelijkend onderzoek tussen verschillende merken voor zover mij bekend is, is dat nog niet echt iets van op internet te vinden?
Je voelt je lekkerder in een Citroën…...
de API of ACEA codering vertelt je ook iets over de kwaliteit van de olie.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
kan iemand me vertellen hoe groot de olie aftapplug afdichtring is?
Er lagen er een beetje erg veel in het bakje om uit te kiezen
update : het is een 16mm afdichtring
btw ik gebruik eurol 10w40
Volgens mij is-ie 16 mm binnen diameter. Daarnaast moet het een holle ring zijn. Die wordt bij montage plat en moet dus ook elke keer vervangen worden!
Jos van der Voort