Hoi,
ik denk dat dit topic vrij algemeen is en derhalve niet in het Saxo-subforum thuis hoort. Mijn excuses als het hier wel ten onrechte is geplaatst.
Tijdens het koppelen merk ik al weken iets vreemds. Het verschilt namelijk met de minuut of ik mijn pedaal een (paar) centimeter op moet laten komen om weg te kunnen rijden of tot bijna helemaal ‘bovenaan’ (dus een cm. of… wat is dat… 10?). Zelf heb ik al opgezocht wat het zou kunnen zijn, en volgensmij kan het óf de kabel zijn die van pedaal naar koppel-installatie loopt of de koppelingsinstallatie zelf met veren die stroef lopen. Maar ik ben een ongelofelijke noob op autogebied
Kan iemand me een hint geven wat er het meest waarschijnlijk aan de hand is, en of en hoe ik dat zelf op kan lossen?
Bedankt!
Hoor je ook gekraak uit de versnellingsbak komen of voel je een “harde” punt tijdens het intrappen?\
Neen, beide niet. Nou ja, het eerste stukje van het ONTkoppelen gaat soms wat stroever dan normaal.
Gebeurt het wel eens dat je voorzichtig je koppelingspedaal op laat komen, maar dat de koppeling dan toch plotseling aangrijpt waardoor je harder dan de bedoeling was optrekt (of de motor uitvalt of iets dergelijks) ?
Schijt aan originaliteit.
Ja dat, ja
Doodnormaal dus, of kan ik er iets aan doen?
(Bedankt voor het antwoord!)
Mijn gok is dat je koppelingskabel droog is gelopen waardoor je koppeling met schokken op komt. Het effect van plotseling aangrijpen kan ook nog versterkt worden door vette koppelingsplaten. Moet je ook vaak (motor) olie bijvullen ?
Overigens, hoe gaat het intrappen van je koppelingspedaal ?
Schijt aan originaliteit.
droge kabel of zelfs slechte kabel zijn inderdaad voor de hand liggend
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Lelijke Eend schreef:Mijn gok is dat je koppelingskabel droog is gelopen waardoor je koppeling met schokken op komt. Het effect van plotseling aangrijpen kan ook nog versterkt worden door vette koppelingsplaten. Moet je ook vaak (motor) olie bijvullen ?
Overigens, hoe gaat het intrappen van je koppelingspedaal ?
Ik heb nog nooit mijn olie bijgevuld, maar wel een ‘oliebeurt’ laten doen bij Kwikfit. Toen ik voor het laatst keek lag het niveau precies in het midden van de peilstok; erg tevreden dus.
Het intrappen van het koppelingspedaal gaat in het begin soepel, maar namate de koppeling aan het einde begint te ‘hangen’ gaat het intrappen ervan ook steeds stroever.