michel-16v schreef:Heb behalve de vulplug nog een verschil gezien in de bakken, bij be3 zit een borgklemmetje rond een schakelasje, en bij be1 niet.
Grmbbl. Dat borgklemmetje kwam ik na mijn eerste “bak integratie” (205 gti bak + turbo diesel bak = turbo d12 bak) tegen op mijn werkbank. Hmm, hard nadenken en kijke naar de oude bak (peus bak was be1) en toen kwam ik geen tweede ringetje tegen, maar wel een logische plek waar hij evt. zou kunnen thuishoren. Dus kon het kapje van de 5 er weer af en weer wat spul los om het borgringetje er netjes terug te zetten. Zorgt het er niet voor dat de bedieningsstang niet te ver kan doorschieten?
Wat je zegt over die losse synchromesh met speling kan idd wel gerammel veroorzaken. Mooi dat dat opgelost is. Nu ben ik eigenlijk nog wel benieuwd wat voor eindreductie erin zit. Een 16v reductie lijkt me toch vreemd (Bij een originele 16v bak) want dan zou je ook het koppelingsmechanisme van de 16v(=turbodiesel) moeten hebben.[/list]
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
mpostma schreef:Grmbbl. Dat borgklemmetje kwam ik na mijn eerste “bak integratie” (205 gti bak + turbo diesel bak = turbo d12 bak) tegen op mijn werkbank. Hmm, hard nadenken en kijke naar de oude bak (peus bak was be1) en toen kwam ik geen tweede ringetje tegen, maar wel een logische plek waar hij evt. zou kunnen thuishoren. Dus kon het kapje van de 5 er weer af en weer wat spul los om het borgringetje er netjes terug te zetten. Zorgt het er niet voor dat de bedieningsstang niet te ver kan doorschieten?
Wat je zegt over die losse synchromesh met speling kan idd wel gerammel veroorzaken. Mooi dat dat opgelost is. Nu ben ik eigenlijk nog wel benieuwd wat voor eindreductie erin zit. Een 16v reductie lijkt me toch vreemd (Bij een originele 16v bak) want dan zou je ook het koppelingsmechanisme van de 16v(=turbodiesel) moeten hebben.[/list]
Volgens mij kan het niet te ver doorschieten, misschien is het om de speling wat op te heffen, ivm dat rammelen, want bij een be3 hoor ik het veel minder vaak als bij een be1 bak.
Heb het idee dat een 19 gti 8v bak bijna hetzelfde is qua overbrengingverhouding. Het kan dus makkelijk ook van een 19 gti 8v zijn. Het zal altijd een raadsel blijven van welke motor de bak komt.
Iig het is nu inorde :p
Van de week winterbanden monteren onder de tzd.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
michel-16v schreef:
Heb het idee dat een 19 gti 8v bak bijna hetzelfde is qua overbrengingverhouding. Het kan dus makkelijk ook van een 19 gti 8v zijn.
Nee. de GTI bak heeft juist een langere eindreductie (langer dan de diesel/turbodiesel) maar wel een kortere 5.
Idd opgelost
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Van de week wat onderhoud gedaan.
Olie en filter, luchtfilter, versnellingbak olie, LHM en filters schoongemaakt. Hij gaat een stuk sneller omhoog .
Ook de auto even gepoetst, en de ventilatieroosters in kleur gespoten.
Vind wel leuk staan…
Inmiddels liggen de winterwielen er ook op, en dat ziet er zo uit:
Nog even een foto na de aangepaste versnellingsbak, zoals te zien volgende week 280.000km
Nu heb ik gezien dat mijn stuurbekrachtigingscilinder nat is.
Dit is een punt voor volgende maand, want vrijdag vertrek ik met de bx naar oostenrijk. Hopelijk houd die stuurbekrachtigingscilinder het nog even
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Al een paar weken terug uit oostenrijk.
Wat is dat toch een heerlijke reisauto de bx.
Hij heeft zich uitstekend gedragen en had alleen een half litertje olie nodig bij thuiskomst.
Op de duitse autobahn reed er een anderhalf uur een franse Tzd turbo achter mij, mooie grijze auto van ouder echtpaar. Bxen zie je niet veel in duitsland meer op de snelweg dus de duitsers keken nogal op toen er 2 achter elkaar reden
paar fotos van de bx in de sneeuw….
Morgen ritje parijs (retromobile)
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Tot de auto/het appartement skiën zat er helaas niet in, zo te zien?
Mooi dat je dit soort trips onderneemt met de BX! Ze zijn tenslotte gemaakt om te rijden?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Klopt, we zaten in het centrum van het dorp. 2 minuten lopen van het hotel was de skibus. dus op 10 minuten op de piste
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
We hadden bij op de heenweg sneeuw, ongeveer vanaf munchen.
De volgende morgen lag er een lekker pak, de bx was bijna niet te herkennen. Dus daar hebben we de eerste dagen goed van gebruik kunnen maken. Dus geluk gehad. Voor de rest ist gewoon een heel slecht seizoen geweest voor de wintersport
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Een hele poos verder.
Km stand nu 292.800 km
Weinig gereden laatste periode, ivm knie, en meestal korte ritjes in de sport gereden.
In mei was de apk, waarbij de remschijven en blokken voor zijn vervangen.
Voor de rest nog 2 stadslichtjes.
In juni is er een nieuwe voorruit geplaatst.
In juli is bij de 290.000 beurt het linker voorwiellager vervangen, dit begon bij 30 km/h al lawaai te maken. Nu is het weer geruisloos in de bx.
Nu in augustus een groot probleem.
Er zit al heel lang een geluid in de bak, maar nu begint het serieus te worden. Ik vermoed dat het diffrentieel kapot is. Er is nog mee te rijden maar er moet binnenkort toch wat mee gedaan worden. Verder liggen de draagarmbussen voor er ver uit. Bij een slechte weg rammelt de bx heel erg. De stab stangen zijn al vervangen maar dat hielp niet.
Binnenkort word de bx gerepareerd, dan rijd ik tijdelijk in de witte tzi handbak. De schorsing moet minimaal 3 maanden zijn dus heb ik even de tijd.
Er zijn 3 opties;
-versnellingsbak vervangen (evt ombouw be3)
-automaat monteren van mijn witte 16 tzi met defecte motor
-turbo blok erin hangen.
Mijn voorkeur gaat naar de automaat. Ik wil eerst weten of deze nog goed is. Daarom ga ik er eerst mee rijden, de motor van de tzi automaat loopt
nog wel maar is snel warm (lekke kop ofzo) maar dan weet ik meteen of de automaat goed is of niet.
Wie weet of de automaat van een 16 tzi hetzelfde is als van een diesel :
En of de overbrengsverhoudingen ook hetzelfde zijn :
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
De tzd rijd nog vrolijk verder.
Inmiddels een ander idee over het geluid.
Ik ben er bijna zeker dat het een aandrijfas is. Bij optrekken en afremmen is het niet, bij constante snelheid of met koppeling ingetrapt wel.
Ook is de voorste hoogteregelaar slecht, staat te hoop op zen pootjes.
Deze moet gereviseert worden. In normale rijstand is het geluid van de aandrijving dus ook een stuk minder.
Verder zijn de voorbollen ook aan vervanging toe.
Voorpoten kraken.
Wielophanging voor rammelt (rubbers versleten)
Alles word overgebouwd van een 16 tgi die ik heb staan (op deze is alles nog perfect) Ook de asjes ga ik overzetten. We kunnen dus weer lekker klussen
Tevens met de automaat gereden, deze schakelt perfect, en van een 16 tzi is blijkbaar hetzelfde als van een diesel. Maar vind het toerental vrij hoog op snelheid. Maar op lange termijn zal de automaat er toch onder gaan.
Nog wat pics, ben wat aan het veranderen geweest qua uiterlijk.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ben niet zo dol op niet orginele velgen op een BX.
Maar moet zeggen dat deze het erg goed doen bij een rode BX
Lijkt bijna een snelle auto zo
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Opzich staan ze er leuk onder, maar ze kwamen vanonder mijn 16v.
Binnenkort gaan waarschijnlijk de tsw honinggraadvelgen er weer terug onder. Heb hier nieuwe banden opgelegd, dus weer goed de winter in.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Zo! Ziet er goed uit. Ik vind de velgen er ook erg mooi onder staan! Alleen die stickers op de voor en achterruit hoeven van mij niet zo
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
honinggraadvelgen = GTi velgen?
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Arjan Verkade schreef:honinggraadvelgen = GTi velgen?
Nee, de velgen die er onder zaten toen ik hem kocht, deze dus:
Ik vind persoonlijk deze honinggraadvelgen het mooiste onder de tzd staan.
@ timo, achtersticker gaat er binnekort af, raamsticker voor vind ik makkelijk voor de zon
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge