1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
haperende automaat
BXidioot_rijdtXM
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 24 januari 2007 07:27 PM

Even het forum nagespeurd, maar geen topic gevonden waar ikbij aan kon haken, dus een nieuwe:
Met mijn dame, die ik nu 3 weken heb, heb ik het volgende 1 keer meegemaakt: na een koude start in D schakelde de auto niet. Na stoppen, even in R gezet en toen weer in D was het probleem verholpen.
Iets anders is dat ik de automaat vind “twijfelen”. Kan standaard zijn, maar bij te verwachten kick-down of wegrijden van stilstand duurt het even voor er wat gebeurt.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Dank al vast.

Zoekt een mooie BX type 1, luxe uitvoering, donkere kleur
—-
XM: http://images.spritmonitor.de/263967.png

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 24 januari 2007 10:23 PM
  [ # 1 ]

die automaat is zelflerend, nl de ZF 4HP20…...Dus misschien heb je het hem zelf aangeleerd Laughing
Accu-polen los en de boel is weer gereset, anders uit laten lezen bij de dealer

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 844
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 24 januari 2007 10:59 PM
  [ # 2 ]

Willem wrote:

die automaat is zelflerend

Wat moet ik me daarbij voorstellen, als ik zo vrij mag zijn mij enigszins in dit gesprek te wurmen..!?  Wink

Citroënloos

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 25 januari 2007 12:10 AM
  [ # 3 ]

Hoeveel KM heeft je auto gelopen ?

Is de ATF recent ververst ?

Ook de 4HP20 legt vaak voortijdig het loodje, en dit komt meestal omdat de bak “sealed for life” is wat wil zeggen dat de ATF nooit ververst zou hoeven worden. Dit klopt ook, want de bak gaat snel dood als je dit niet doet.

Let bij het verversen op dat je de juiste ATF gebruikt. Dit is speciale ATF voor de AL4 en 4HP20. Is volgens mij van Esso.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 25 januari 2007 01:22 AM
  [ # 4 ]

Xmine ,

Zelflerend wil zeggen als je ” sportief “rijdt dan schakelt de automaat daarna ook sportiever omdat hij dit vasthoudt .
Als je later of b.v. de volgende dag weer normaal rijdt dan schakelt de automaat ook normaal ( lees schakelt eerder i.p.v. meer toeren maken en dan pas schakelen ) .
Zo heb ik het zelf ervaren met mijn automaat .

Groet ,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  
 
BXidioot_rijdtXM
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 25 januari 2007 03:58 PM
  [ # 5 ]
Simmetje schreef:

Hoeveel KM heeft je auto gelopen ?

Is de ATF recent ververst ?

Ook de 4HP20 legt vaak voortijdig het loodje, en dit komt meestal omdat de bak “sealed for life” is wat wil zeggen dat de ATF nooit ververst zou hoeven worden. Dit klopt ook, want de bak gaat snel dood als je dit niet doet.

Let bij het verversen op dat je de juiste ATF gebruikt. Dit is speciale ATF voor de AL4 en 4HP20. Is volgens mij van Esso.

De wagen heeft 62 dkm gereden en dat is aangetoond. Ik heb een verre van sportieve rijstijl dus 3000 toeren in de “1” is niet erg te verwachten. Ik kan het zelflerende niet erg assosiËren met het twijfelen bij het wegrijden.
De ATF (neem aan dat dit de bakolie is?) is nooit ververst en mijn dealer heeft me op het hart gedrukt dit nooit te doen.
De coderingen zeggen me verder niet zoveel, maar ik heb een laatste tranche V624V met de duitse versnellingsbak

Zoekt een mooie BX type 1, luxe uitvoering, donkere kleur
—-
XM: http://images.spritmonitor.de/263967.png

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 25 januari 2007 08:50 PM
  [ # 6 ]

Even een opsomming welke automaten we kennen uit de Xantia en XM:

ZF 4HP18

Dit is ook een Duitse automaat. Volledig hydraulisch gestuurd schakelen. Heeft geen electronica die het schakelen beinvloed. Eigenlijk dus maar 1 programma. Prima bak, echter af en toe een schokje voelbaar bij het schakelen en gevoelig voor vieze ATF.

Deze automaat is geleverd in de XM 2.0i, 2.0i 16v, Turbo CT en Turbo D vanaf het begin, tot het einde van de productie.

De XM V6 heeft deze automaat ook gehad in de 12v V6 tot juni 1997.

De Xantia is hiermee geleverd in de 8v automaat uitvoeringen en de turbo diesel automaat uitvoeringen.


DE ZF 4HP20 is de moderne uitvoering hiervan. Heeft een sport- en winterstand en electronisch geregeld schakelen met een aantal programma’s. Er is echter geen sprake van Fuzzy Logic, dwz zelflerend schakelen. Aan de hand van de rijstijl kiest de bak het juiste programma.

Deze bak schakelt erg mooi, geeft weinig storingen, maar ondanks dat de dealer het niet adviseert is het zeer aan te raden om de ATF regelmatig te verversen. Hoeft niet elke 20.000Km zoals bij de HP18, maar om de 60000Km lijkt me heel verstandig. Dit kost maar een paar tientjes (let wel op de juiste ATF!) en zorgt voor een langer leven.

Bak is geleverd in de XM en Xantia V6 24v automaat vanaf juni 1997. Tevens nog een tijd in de C5 V6 en C5 HDi.

Laatste bak is de AL4 automaat. Dit is een automaatbak welke in de 16v Xantia’s is geleverd, electronisch schakelt en vergelijkbaar is met de 4HP20, echter schakelt de 4HP20 volgens velen mooier. Ook hier “sealed for life” maar ATF verwisselen is verstandig.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 25 januari 2007 08:52 PM
  [ # 7 ]

Twijfelend wegrijden is wat vaag bij deze bak, zou inderdaad de bak eens laten uitlezen en updaten. Sensortje vuil ?

Bij deze mooie KM. stand moet ie als nieuw schakelen.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
BXidioot_rijdtXM
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 25 januari 2007 09:20 PM
  [ # 8 ]
Simmetje schreef:

Twijfelend wegrijden is wat vaag bij deze bak, zou inderdaad de bak eens laten uitlezen en updaten. Sensortje vuil ?

Bij deze mooie KM. stand moet ie als nieuw schakelen.

dank voor je uitgebreide reactie en advies. Ik heb net een mail gestuurd naar de dealer die me de auto verkocht.
Ik hou jullie op de hoogte

Zoekt een mooie BX type 1, luxe uitvoering, donkere kleur
—-
XM: http://images.spritmonitor.de/263967.png

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 27 januari 2007 02:05 PM
  [ # 9 ]

Bakolie verversen

Bij de oudere type automaatbakken kan het inderdaad bij hele hoge kilometerstanden zonder dat de olie ververst is verstandiger zijn om de olie helemaal niet meer te vervangen dit omdat het vuil wat zich in de bak heeft opgebouwd dan “los” geweekt wordt. Echter met jouw type bak en kilometerstand lijkt het mij als automonteur erg verstandig om de bakolie zo snel mogelijk te vervangen, liefst twee keer kort achter elkaar, je zult merken dat hij daardoor aanzienlijk soepeler gaat schakelen en minder gaat twijfelen, voor wat betreft het “aanleren” van een bepaald schakelpatroon kan je inderdaad de accu eens een kwartiertje losleggen dat zou hij alles kwijt moeten zijn, helpt dat niet dan inderdaad even uitlezen.
Groeten Gijs

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
BXidioot_rijdtXM
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 10-01-2007

Gepost: 27 januari 2007 02:44 PM
  [ # 10 ]

Re: Bakolie verversen

Chevron schreef:

Echter met jouw type bak en kilometerstand lijkt het mij als automonteur erg verstandig om de bakolie zo snel mogelijk te vervangen, liefst twee keer kort achter elkaar, je zult merken dat hij daardoor aanzienlijk soepeler gaat schakelen en minder gaat twijfelen, voor wat betreft het “aanleren” van een bepaald schakelpatroon kan je inderdaad de accu eens een kwartiertje losleggen dat zou hij alles kwijt moeten zijn, helpt dat niet dan inderdaad even uitlezen.
Groeten Gijs

Tja, wat moet ik nu doen? Ik heb een half jaar garantie op de auto en bij vervangen van de ATF geeft mijn garagist aan dat de garantie op de transmissie vervalt.

Zoekt een mooie BX type 1, luxe uitvoering, donkere kleur
—-
XM: http://images.spritmonitor.de/263967.png

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 27 januari 2007 06:44 PM
  [ # 11 ]

Ik krijg altijd een beetje een kriebelig gevoel van dit soort “garages”.

Punt is dat het gedrag van de bak puur door vuile ATF veroorzaakt kan worden. Als je hier niets aan doet kan dit uiteindelijk je je bak kosten.

Aan de andere kant kan het ook een kapotte sensor zijn, of een lekke keerring of andere storing.

Automaten zijn een beetje het zelfde als LPG. Het functioneert prima als een normaal garagebedrijf (uitzondering daargelaten) er maar met zijn handjes vanaf blijft. Dit moet je overlaten aan een specialist. Stel je garagist voor om er op zijn kosten mee naar Autotrans te gaan en ze daar een diagnose te laten stellen. Als zij van mening zijn dat de ATF vervangen moet worden, dan moet dit gewoon onder garantie gebeuren.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 januari 2007 06:53 PM
  [ # 12 ]

Re: Bakolie verversen

BXidioot_rijdtXM schreef:

Tja, wat moet ik nu doen? Ik heb een half jaar garantie op de auto en bij vervangen van de ATF geeft mijn garagist aan dat de garantie op de transmissie vervalt.

In ieder geval een andere garage gaan zoeken, en je huidige garage fijntjes gaan wijzen op de bovag voorwaarden!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 27 januari 2007 06:54 PM
  [ # 13 ]

Overigens,

De 4HP20 is dus niet echt zelf lerend. Het enige dat ie doet is uit een aantal programma’s het juiste kiezen aan de hand van de gegevens die worden doorgegeven (temperatuur, toerental, stand van de gasklep etc.) 

De accu eraf zorgt dus alleen dat het storingsgeheugen wordt gewist.

Zie deze site voor uitleg:

http://www.citroen.mb.ca/citroenet/passenger-cars/psa/c5/c5tech4.html

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 27 januari 2007 06:55 PM
  [ # 14 ]

Wie is overigens de garage waar het om gaat ?

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 25 februari 2007 04:29 PM
  [ # 15 ]

Ik heb mijn XM nog niet zo lang, en heb voor het eerst een lange en snelle rit gemaakt naar Koblenz. Ik heb twee keer meegemaakt dat met snel inhalen de automaat “doorschiet” van 3 naar de 4e versnelling. Neem dan wat gas terug en alles is weer okay. Is dit een voorteken van een totale revisie? Crying or Very sad  XM heeft 2 ton gelopen.. ATF nog niet ververst.

MVG

Alexander

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook