auto staat scheeft achter: raadsel
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 25 februari 2007 02:18 PM

Dirkman
grijs 4

Geregistreerd : 14-5-2006
Berichten : 162
Woonplaats : Enschede
Auto’s :
- DS ID 19 P
- ID 19F

  Geplaatst: 25 Feb 2007 12:51   Onderwerp:
 


mn break staat achter scheeft. scheelt 4 cmtr per kant. ik dacht eerst aan verkeerde montage.. maar dat lijkt het gezien de foto hierboven (draadje achterwielophanging) niet op.


zijn het de bollen?

 

 

grt.
_________________
het is wat het is…
Fasttrain.nl
 
   
   
  repelsteeltje
grijs 1

Geregistreerd : 26-2-2006
Berichten : 12

Geplaatst: 25 Feb 2007 13:00   Onderwerp: aanhaalmoment achterdraagarmen

————————————————————————————————————————
Attentie Dirkman,

Moet dit geen ander draadje zijn?

Achterhoogteverschil links/rechts is beslist geen hydraulisch probleem maar hoogstwaarschijnlijk een mechanisch probleem. (En in het ergste geval een chassis-technisch probleem)
 
   
  Dirkman
grijs 4

Geregistreerd : 14-5-2006
Berichten : 162
Woonplaats : Enschede
Auto’s :
- DS ID 19 P
- ID 19F

Geplaatst: 25 Feb 2007 13:05   Onderwerp:
 
————————————————————————————————————————
zou idd een ander draadje kunnen zijn, maar als het technisch is.. moet de boel wellicht uit elkaar, en dan weer niet.

kun je (eventueel in een nieuw draadje ) uitleggen hoe het hoogte verschil technisch kan zijn? ik ben nieuwsgierig. .
_________________
het is wat het is…
Fasttrain.nl
   
   
repelsteeltje
grijs 1

Geregistreerd : 26-2-2006
Berichten : 12

  Geplaatst: 25 Feb 2007 13:14   Onderwerp: aanhaalmoment achterdraagarmen

————————————————————————————————————————
Moderator,

nieuw draadje?

Eerst moet je er zeker van zijn dat je chassis niet krom is, dit kan het gevolg zijn van achteraanrijdingschade of dubieus laswerk.

.komma

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 25 februari 2007 02:21 PM
  [ # 1 ]

dit wordt er niet duidelijker op . . . Wink  typisch zondagochtend actie—> goed bezig.


banden zijn gelijk, en 4cm in chasses lijkt me veel. de achterkant is ook niet erg verlast (wordt wel tijd:s). ik dacht dat 1 van de twee bollen misschien lek was oid. of misschien is de torsiebar, krom?

.komma

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 25 februari 2007 02:29 PM
  [ # 2 ]

raadsel

Als ik het goed gelezen heb betreft jouw ds een oud type met centrale wielmoer?
Als dat zo is check dan vervolgens of er links en rechts wel dezelfde draagarmen gemonteerd zijn, bij oudere types is de kogelkom op je draagarm gelast, als er ooit een kant vervangen is door een later type heb je een andere afstand, dus andere hefboom.
(bij mijn redenatie ga ik er wel van uit dat er geen kneuzigheden onopgemerkt zijn, zoals verschillende bandenmaten li/re;  en hoogteverschil gemeten in rijstand?)

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 25 februari 2007 02:33 PM
  [ # 3 ]
Dirkman schreef:

banden zijn gelijk, en 4cm in chasses lijkt me veel. de achterkant is ook niet erg verlast (wordt wel tijd:s). ik dacht dat 1 van de twee bollen misschien lek was oid. of misschien is de torsiebar, krom?

Met sedan wel eens volgende overkomen (tijdens vakantie!): de zuigerstang heeft een halve maan vormige kop, steunt tegen draagarm via kogeltje, ingepakt in rubber mof…ok?
Tijdens een snelwegrit brak een stuk van de halve maan af en de zuigerstang schoot vervolgens klem tegen de draagarm.
Dat scheelt natuurlijk een paar centimeter (1 of 2 op de kogel), is dit deel in orde?
Ben er destijds gewoon met 130km/h mee naar huis gereden, aangezien ik toen niets verdachts constateerde…

knuffel

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 25 februari 2007 03:06 PM
  [ # 4 ]

raadsel

Vlietmansje: Je hebt toch wel inmiddels een goede veerstang gemonteerd, er zijn gevallen bekend van ds-sen die zo verongelukt zijn…

Dirkman: heb je ernstige roestvorming achter waardoor je chassis aan het verzakken is?
Is de hoogte aan de voorkant van je ds li/re wel gelijk? 
Aan de achterkant moet de samenstelling van de diverse onderdelen van je achterwielophanging li/re identiek zijn:
- zelfde draagarmen
- kogelkommen (zijn ook verschillende van)
- kogels (voor en achter verschillend in diameter)
- veerstangen (lengte)
- veercylinders ( ik heb wel eens meegemaakt dat er aan de ene kant een sedan en aan de andere kant een break- veercylinder gemonteerd was)

Als je toch je stabilisatorstang wil checken op krom-heid, en je achterkant is opgekrikt en in evenwicht (ds drukloos, wielen van de grond), dan kun je optisch de op- en neergaande beweging checken, is deze li en re zonder tegenstand of zware punten, is er geen weerstand en bewegen ze vrij van het chassis?  (e.e.a. bij gedemonteerde stabilisatorstang)

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 25 februari 2007 03:16 PM
  [ # 5 ]

klinkt als en gezellige middag onder mn dame :S

Ik heb een lekke lekzak. Die moet toch vervangen. ik zal r met de achterkant omhoog zetten. Beide wielen eraf trekken dan die dingen controleren. Ze heeft weleens minder goed baasje gehad. ik verdenk ze wel van gekloot. Dus verkeerde onderelen kan heel goed.

.komma

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 25 februari 2007 06:14 PM
  [ # 6 ]

Re: raadsel

repelsteeltje schreef:

Vlietmansje: Je hebt toch wel inmiddels een goede veerstang gemonteerd, er zijn gevallen bekend van ds-sen die zo verongelukt zijn…

Gelukkig wel, dit speelde in 1982, mijn eerste DS, jong en zonder technisch inzicht, ook geen APK, en garage niet te betalen….
tegenwoordig wat voorzichtiger, en lees dus mee in diverse forums,
steek je steeds veel van op!

knuffel

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 25 februari 2007 06:14 PM
  [ # 7 ]

Re: raadsel

repelsteeltje schreef:

Vlietmansje: Je hebt toch wel inmiddels een goede veerstang gemonteerd, er zijn gevallen bekend van ds-sen die zo verongelukt zijn…

Gelukkig wel, dit speelde in 1982, mijn eerste DS, jong en zonder technisch inzicht, ook geen APK, en garage niet te betalen….
tegenwoordig wat voorzichtiger, en lees dus mee in diverse forums,
steek je steeds veel van op!

knuffel

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 25 februari 2007 06:15 PM
  [ # 8 ]

Re: raadsel

repelsteeltje schreef:

Vlietmansje: Je hebt toch wel inmiddels een goede veerstang gemonteerd, er zijn gevallen bekend van ds-sen die zo verongelukt zijn…

Gelukkig wel, dit speelde in 1982, mijn eerste DS, jong en zonder technisch inzicht, ook geen APK, en garage niet te betalen….
tegenwoordig wat voorzichtiger, en lees dus mee in diverse forums,
steek je steeds veel van op!

knuffel

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook