Ik zag bij toeval een xm 2.1 Td kat en na een proefritje ben ik volledig verkocht. De wagen heeft 360.000 gelopen waar ik van schrok maar ziet er van binnen (volledig zwart leer) buiten en onder de motorkap zeer netjes uit. Toch viel me iets op:
Het turbometertje deed het niet en ik merkte geen schop in de rug van de turbo. (liep verder wel ok, geen rook)
Nu is mijn vraag: is dit normaal of is de turbo stuk? Daarnaast ben ik niet bekend met de betrouwbaarheid XM. Is dit een goede wagen? Ondanks de km stand. Er ztaen geen boekjes bij, wel was de distributie net vervangen. Ik heb er 900 voor betaald, met nog een half jaar apk. Is dit een beetje een normale prijs?
Misschien kent iemand hem:GD-SF-29
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Re: xm aankoop, kent iemand deze?
huizing schreef:Het turbometertje deed het niet en ik merkte geen schop in de rug van de turbo. (liep verder wel ok, geen rook)
Ik heb er 900 voor betaald, met nog een half jaar apk.
Als je nu van tevoren die vraag had gesteld (dus voordat je hem kocht) had ik gezegd dat het geen toeval kan zijn dat EN je turbodrukmeter het niet doet…EN je geen duw in de rug voelt.
Had jezelf je conclusies kunnen trekken.
Dus vermoedelijk rijd je nu in een 2.1 D…zonder turbo ‘‘aandrijving’‘.
En die D-riem vervangen….heb je daar ook een nota van gezien of in bezit ?
was dat dat ding uit groningen?
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Re: xm aankoop, kent iemand deze?
huizing schreef:Ik zag bij toeval een xm 2.1 Td kat en na een proefritje ben ik volledig verkocht. De wagen heeft 360.000 gelopen waar ik van schrok maar ziet er van binnen (volledig zwart leer) buiten en onder de motorkap zeer netjes uit. Toch viel me iets op:
Het turbometertje deed het niet en ik merkte geen schop in de rug van de turbo. (liep verder wel ok, geen rook)Nu is mijn vraag: is dit normaal of is de turbo stuk? Daarnaast ben ik niet bekend met de betrouwbaarheid XM. Is dit een goede wagen? Ondanks de km stand. Er ztaen geen boekjes bij, wel was de distributie net vervangen. Ik heb er 900 voor betaald, met nog een half jaar apk. Is dit een beetje een normale prijs?
Misschien kent iemand hem:GD-SF-29
Een turbo moet je kunnen horen rond de 1600-2000 toeren en vanaf zo’n 2300 toeren moet je duidelijk versnellen. een ongeblazen 21 is erg langzaam (17-18 sec)
Een gescheurde (ik zeg niet dat dit het geval is) turbo maakt bij koud vaak een lek uitlaat geluid.
Ja is idd die uit Groningen.. ken je hem?
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
wilde er eigenlijk morgen gaan kijken…...
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
foto..foto..!
Denk dat het wel een redelijke prijs is voor een ambiance-uitvoering en leder interieur. Wel jammer van die defecte turbo.
Verkocht, helaas schade gereden!
Is die turbo te vervangen?
Enne, is 900 euro teveel voor een xm met kapotte turbo?
Verder is ie echt top. Foto’s komen nog…
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Turbo’s zijn te vervangen, maar zijn nieuw schrikbarend duur. 2de hands zijn ze ook nog wel te vinden, maar kan de prijs ontzettend varieren en is het moeilijk te bepalen in welke staat de turbo verkeerd. Hoor je helemaal niets van de turbo als je met open raam een dot gas geeft? Mijn XM 2.1td hoor je duidelijk opspoolen en afblazen. Overigens zou je XM dodelijk traag moeten zijn als de turbo niet werkt. Ik ervaar het rijden in de 2.1td als rijden in een 16 kleps benzine motor rustig opbouwend vermogen zonder een echte turbo duw te voelen.
huizing schreef:Is die turbo te vervangen?
Enne, is 900 euro teveel voor een xm met kapotte turbo?Verder is ie echt top. Foto’s komen nog…
Als de XM verder helemaal goed is, dus qua motor, bak, veersysteem enz….is 900 euro nooit teveel natuurlijk.
Maar het is nu zaak om eerst te ontdekken waarom de turbo niks doet, daarvoor zal o.a. Marten Postma hier wel wat bruikbare tips voor je hebben om dat te onderzoeken. :
Is hij in de soep gelopen door bijvoorbeeld te weinig of geen smering, dan zal er inderdaad niks anders opzitten dan op sloperijen te gaan zoeken naar een turbo compressor (of hier op het forum natuurlijk )....of dat veel werk is aan een XM durf ik je niet te zeggen, ook niet hoeveel dat kost.
Wel kan ik je zeggen dat ik zelf nooit problemen met gehad met de turbo van een BX TRD of TZD…..wel een keer wezen proefrijden met eentje die te koop stond en waarvan hij duidelijk niks deed, maar toen bleek er naderhand e.o.a. slang los geschoten te zijn.
Maar nogmaals, ik ken de XM niet…en ach, je kunt er i.i.g. mee rondrijden.
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Bram schreef:
Maar nogmaals, ik ken de XM niet…en ach, je kunt er i.i.g. mee rondrijden.
Helemaal mee eens, je mist dan wel een flinke puist vermogen maar verder prima mee te rijden. Eerst diagnose stellen of de turbo werkelijk defect is, of dat het aan de leidingen of iets anders ligt.
Verkocht, helaas schade gereden!
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Er kan veel aan de hand zijn, helaas ook dure dingen. heb zelf ook een dergelijke storing gehad aan een XM. Toen was de brandstofpomp defect. Van de rekening kun je 3 xm’s kopen.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
turbo hoeft niet defect te zijn, bij mij zat er een regel-stangetje op de turbo los, die de waste-gate bediend…...De turbo kwam dus niet op toeren omdat de uitlaat-gassen werden omgeleid.
Ik had nog minder vermogen dan een gewone 2 liter, ik kon niet eens accelerend de tunnel uitkomen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Precies, ga eerst alle luchtleidingen langs! Als je echt niets raars of verstopt kunt vinden (let ook op kleine lekjes etc), dan pas gaan zoeken naar een nieuwe turbio!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
ok, wat meer info heb ik nu: De turbo spoelt lichtjes hoorbaar op, en vanaf 2000 krijgt ie iets meer trekracht. Maar dit zet ie niet duidelijk door. Het is net alsof ie te weinig brandstof krijgt. De topsnelheid is 150 km. Vanaf 0 tot 100 duurt 20 seconden… Ook start de motor niet bijster snel. Zowel warm als koud. Het luchtfilter heb ik gecheckt, dit is het niet.
De top van 150 doet ie zowel heuvel op als heuvel af of tegen de wind in.
Vind ook dat ie naar diesel stinkt, maar heb nog geen lek gevonden. Ook was zonet alle vermogen weg en sloeg af, en wou niet meer starten Wou na even wachten wel weer gewoon starten.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005