Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Hallo mede-forum-ers,
Bij het vervangen van mijn stuurhuis brak mijn voorschakelweerstand van de bobine.
Dinsdag heb ik een nieuwe bobine gehaald, omdat een losse voorschakelweestand niet te krijgen is. Maakt niet uit, een reserve bobine in de kofferbak kan geen kwaad.
Ok, bobine in zijn geheel vervangen, sleuteltje om, pookje naar links en draaien maar. Liep gelijk, ik meen dat ie zelfs iets beter liep. Duurde niet lang, want ik moest het contact uitzetten: voorschakelweerstand rookte…
Als ik alleen het contact aanzet en niet start rookt ie ook. De weerstand kan het vermogen niet aan dus. Ik snap dit niet. Voorschakelweestand is iets van 1,5 ohm, de bobine is 2 ohm. Dezelfde waardes als mijn oude bobine en weerstand.
Iemand een idee hoe ik die voorschakelweerstand van de slechte rook gewoonte kan afhelpen?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Losse voorschakelweerstanden kom je veel in oudere auto’s tegen,maar een beetje electronicazaak heeft ze ook (ze zitten ook in zendapparatuur,TV’s etc).
Wanneer hij begint te roken geeft dat toch aan dat er teveel spanning wordt doorgevoerd.
Wat is je accuspanning?
Het zou namelijk kunnen betekenen dat je spanningsregelaar niet helemaal meer je-van-het is…
Meet je spanning eens met lopende motor over de accupolen.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Electronicazaak is een goed idee, ik heb alleen geen idee hoeveel watt / vermogen die weerstand aan moet kunnen, hangt van de stroom af die er door vloeit. Kunnen ze vast wel bij een electronicazaak inschatten.
Spanningsregelaar dacht ik ook aan. Daarom heb ik gekeken of ie rookt ook met stilstaande motor. De spanning van de accu was 12,5 volt. Ik vond wel dat er weinig spanning over de bobine stond, ong 6 volt. Van de basiscursis herinner ik me dat dit 9 moet zijn. De motor startte wel in één keer.
Misschien heb ik de weerstand niet genoeg laten afkoelen na het starten. Ik heb de spanning met draaiende motor deze keer niet gemeten, ga ik doen.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Tja, ik bedacht me later dat ik beide serie geschakelde componenten gemeten had op weerstand en dat er 12 tot 14 volt over staat. Ook weer weggegooid belastinggeld, die MTS electronica die ik gevolgd heb…
Maakt verder niet uit, want ik heb dus een nieuwe bobine met voorschakelweerstand, die zou goed moeten zijn.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ok, met draaidende motor (choke) meet ik een nog lagere spanning, namelijk iets onder de 12,5 volt. Dit is aan de lage kant, maar dan zou de weerstand juiste minder warm moeten worden. Dat ie aan de lage kant was komt waarschijnlijk omdat de motor koud was. Start wel vrolijk in één keer.
Die nieuwe voorschakelweerstand wordt met die 12v echt te warm, er komt dus rook vanaf, na iets van een minuut. Ik heb de oude bobine met voorschakelweerstand (oude weerstand werd niet te warm), in zijn geheel vervangen. Ik meet ook een lagere spanning dan 12 volt over de bobine, dus de weestand zit er tussen. (Anders zou ik 12 volt meten)
Volgens mij is die weerstand niet in orde.
garantie? sowieso terugbrengen, misschien fabrikagefout.
.komma
Het lijkt erop dat je weestand van de primaire kant van je nieuwe bobine flink wat lager is dan die van je oude bobine.
Maar je zegt dit gemeten te hebben en dat het gelijk was.
Toch zou ik even de nieuwe voorschakelweerstand gebruiken in combinatie met je oude bobine.
Heb je de aansluitingen van toerenteller en plus (contactslot) niet met elkaar verwisseld ?
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik ga idd de nieuwe voorschakelweerstand i.c.m. de oude bobine proberen. Goed idee. De oude voorschakelweerstand i.c.m. nieuwe bobine wil ik ook nog eens proberen. De oude voorschakelweerstand hangt met een tie-rap (of hoe schrijf je dat) aan elkaar, maar functioneert nog wel.
Toerenteller heb ik niet verwisselt, die zit bij mij aan de verdeler. De past denk ik ook niet op de plus. Op de nieuwe bobine zit bij mij op de verdeler aansluiting (de min) een smaller aansluitstrookje als mijn oude. De aansluiting op de voorschakelweerstand heb ik gemeten of daar 12 volt op staat bij het omdraaien van de sleutel en niets als ik de sleutel weer terug draai. Maar goed, kan geen kwaad om de aansluiting van de toerenteller eens los te halen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Voorschakelweerstanden zullen als ze nieuw zijn altijd wel een beetje roken. Ze horen ook heel erg heet teworden dus gebruik aub geen tywraps om ze te bevestigen.
Het idee is dat ze koud een lage weerstand hebben om vlot te starten (grotere spanning over de bobine) en als ze warm worden neemt de weerstand toe. Spanning over bobine wordt zo iets lager om er voor te zorgen dat de bobine niet te heet wordt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
bogaard77 schreef:Voorschakelweerstanden zullen als ze nieuw zijn altijd wel een beetje roken. Ze horen ook heel erg heet teworden dus gebruik aub geen tywraps om ze te bevestigen.
Het idee is dat ze koud een lage weerstand hebben om vlot te starten (grotere spanning over de bobine) en als ze warm worden neemt de weerstand toe. Spanning over bobine wordt zo iets lager om er voor te zorgen dat de bobine niet te heet wordt.
Weer wat geleerd. Ik ben niet echt gewend dat het normaal is dat techniek een beetje kan roken, mensen wel…
Bedankt