Hey, zo ben ik zelf ook begonnen. Ik had mijn eerste DS toen ik student was en dat was dan nog mijn 2e auto ook. Ik had een oud Seatje Terra (bestelwagentje) als dagelijks vervoer en de DS voor de fun en het weekend.
Mijn budget is ook niet oneindig maar ik kan me nu in ieder geval permitteren om alles te laten vervangen wat vervangen dient te worden en om de auto even stil te laten staan indien ik het op dat moment niet kan betalen. Ik ben niet afhankelijk voor mijn dagelijks vervoer van de DS.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
waarom ga je niet weer naar jansen?
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Dus je mag hier alleen maar met adviezen komen die met een beetje spuug en een plakbandje weer geklaard zijn?
Uiteindelijk kun je met bijna alles wel doorrijden, maar of dat nu bevorderlijk is voor de auto….. Autorijden kost nu eenmaal geld.
Nee, zo is het natuurlijk niet. Maar ik vind juist het ontzettend leuke aan dit forum, dat DS-rijders van alle pluimmage (no-budget tot absolute perfectionist) aan hun trekken kunnen komen. Zo’n Chyparse bijvoorbeeld is een heerlijk bedrijf, echte vaklieden, prachtig om te zien. Evengoed was Gare du Nord een geweldig bedrijf, waar je drie oude spanningsregelaars kreeg om zelf thuis te kijken welke werkte. Beide hebben bestaansrecht en iedereen moet zelf kunnen kiezen.
Subjectief dus, afhankelijk van budget maar vooral ook smaak. Als de schrijver van dit topic zijn mogelijk wat versleten stuurhuis wil vervangen, is dat een goede keus. Als hij ervoor kiest iets harder aan het stuur te trekken en het een tijdje aan te zien, even prima! Als iemand een klokmicrometer aanschaft voor zijn remschijven en zijn ontstekingstijdstip dynamisch afstelt met een gedownloade vervroegingscurve in de hand (ik ridiculiseer het een beetje ), d’accord. Maar degene die het op het gehoor doet heeft ook niet per definitie (beetje afhankelijk van het type, dat wel) ongelijk.
Daarom, en dat bedoelde ik, is het handig om adviezen zo op te schrijven dat iemand er wijzer van wordt en zelf een beslissing kan nemen, en geen schrik wordt aangejaagd tenzij dat nodig is.
Corrosion sympa!
Deels ben ik het met je eens, maar aan de andere kant mag je er van uit gaan dat de vraagstellers groot genoeg zijn om hun eigen beslissingen te nemen en overwegingen te maken, zonder zomaar klakkeloos over te nemen wat iedere aap brult. Het werkt van 2 kanten. Is dit basis-inzicht, of beoordelingsvermogen -hoe je het wilt noemen- er niet, dan is men denk ik beter af met het uit te besteden aan een specialist. Echter als het voorgelegde probleem 1001 mogelijke oorzaken kan hebben, dan is wat minder stelligheid in de adviezen zeker gepast. In dit geval lijkt me dat echter niet aan de orde.
Animal triste post coitum
woutersmits schreef:waarom ga je niet weer naar jansen?
Omdat Jansen op dit moment redelijk, zeg maar compleet, volgeboekt zit tot aan de zomervakantie. Hij doet het tegenwoordig weer alleen, zonder hulpmonteurs en dat duurt me gewoon te lang.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Bas schreef:woutersmits schreef:waarom ga je niet weer naar jansen?
Omdat Jansen op dit moment redelijk, zeg maar compleet, volgeboekt zit tot aan de zomervakantie. Hij doet het tegenwoordig weer alleen, zonder hulpmonteurs en dat duurt me gewoon te lang.
is t alweer zo erg…
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Chris Melchert, Arnhem Presikhaaf. Klein bedrijf, Chris weet wat ‘ie doet en denkt bovendien ook nog prettig mee.
bogaard77 schreef:Ok hier even de chyparse test. Laat de auto stationair draaien. meet het tijdinterval tussen twee aanslagen. een redelijk tot goed systeem is 45 seconden stil. ( uitkomst: niks aan doen)
als hij ook stationair om de 5 seconden tikt kan je de auto in de hoogste stand zetten. Verandert het tijdsinterval? Ja? hoogteregelaar(s) slecht.
Veercylinders lekken bijna nooit.
Als het tijdsinterval het zelfde blijft kan het je voorraadbol zijn, de eventuele remaccu of een erg slecht stuurhuis.
Ok, ik heb afgelopen weekend even tijd gevonden om wat tests te doen.
Test 1: Auto gestart en zodra deze stationair liep getimed. Iedere 9 a 10 seconden springt de pomp aan, waarbij de auto vlak staat op een betonnen vloer (weet niet of het van belang is).
Test 2: Auto in de hoogste stand gezet en getimed. Iedere 29 a 30 seconden springt de pomp aan.
Ook meteen de velgen gecontroleerd toen ze toch in de hoogste stand stond. Op geen van de achterwielen zitten balanceergewichtjes dus dat is het eerste wat gedaan moet worden, wielen laten balanceren. Voorwielen kon ik niet echt zien omdat het vrij donker is in mijn garage en ik heb geen licht in die garage.
Ik heb nog geen afspraak gemaakt bij een garage, het is zowiezo nog klote weer de komende paar weken dus blijft ze mooi binnen staan. Ik heb geen zin om haar dan naar een garage te brengen op een zaterdag, dat ze er maandag aan werken en dat ze dan de hele week buiten kan blijven staan omdat ik haar pas de zaterdag erna op kan komen halen.
Zodra de vooruitzichten weer wat beter zijn is dat het eerste wat ik ga doen. Gisteren nadat de auto gestart was heb ik me nog even lekker genesteld op de bestuurdersstoel. Even alvast wat gedagdroomt over de zomer
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lijkt wel de hoogte regelaar. Zakt de auto snel als je haar uitzet?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Lijkt mij ook hoogteregelaar(s).
DS-velgen balanceren kunnen lang niet alle bandenbedrijven. De meeste DS-bedrijven kunnen het wel.
Citroen!
Goh, dus mijn eerste (te snelle) conclusie was nog helemaal niet zo slecht….
OK, kan het kwaad als ik daar nog een maandje of 2 mee rond rijdt (ongeveer 250 km of zo hooguit) of is het iets wat ik meteen moet laten vervangen?
Wat de banden betreft, dat laat ik zowiezo doen bij een DS bedrijf en niet bij een kwitkfitter of bandenboer, maar dat kan dan meteen als de hoogteregelaars vervangen worden.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bas schreef:
OK, kan het kwaad als ik daar nog een maandje of 2 mee rond rijdt (ongeveer 250 km of zo hooguit) .
nee hoor…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
DriverD schreef:Lijkt mij ook hoogteregelaar(s).
DS-velgen balanceren kunnen lang niet alle bandenbedrijven. De meeste DS-bedrijven kunnen het wel.
DS velgen kunnen iig bij Piet van Raaij aan de Tweede Oude Heselaan gebalanceerd worden.
Kijk, bedankt voor de informatie. Ik zal hem eens bellen wanneer hij tijd heeft om ze te laten balanceren.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
woutersmits schreef:DriverD schreef:Lijkt mij ook hoogteregelaar(s).
DS-velgen balanceren kunnen lang niet alle bandenbedrijven. De meeste DS-bedrijven kunnen het wel.DS velgen kunnen iig bij Piet van Raaij aan de Tweede Oude Heselaan gebalanceerd worden.
Hij heeft toch niet de oude balanceermachine van Europe Auto?
Citroen!