Als je de HP-pomp veel hoort tikken….betekend dat vaak (dus niet altijd).....dat de VOORRAADBOL defect is….die dus bij de motor zit.
Kwestie van een paar tientjes….en dan eens kijken of het over is.
Kan zowiezo geen kwaad om die bij tijd en wijle te vernieuwen…want die zorgt er ook voor dat je bij (opeens) stilstaande motor, toch nog voldoende kunt (af)remmen.
Heb er al aardig wat moeten vernieuwen bij de vele BX’en van de afgelopen 13 jaar.
R.Nicolaas schreef:
de auto reed voor dat de eerste keer de leiding lis schoot wel goed en lag volgens mij wel redelijk op niveau
Helemaal vanaf blijven; dit is een instelling die in principe niet verloopt. Is ie niet goed dan is er iets anders loos.
Ich bin ein Breaker
Bram schreef:Als je de HP-pomp veel hoort tikken….betekend dat vaak (dus niet altijd).....dat de VOORRAADBOL defect is….die dus bij de motor zit.
Kwestie van een paar tientjes….en dan eens kijken of het over is.
Kan zowiezo geen kwaad om die bij tijd en wijle te vernieuwen…want die zorgt er ook voor dat je bij (opeens) stilstaande motor, toch nog voldoende kunt (af)remmen.Heb er al aardig wat moeten vernieuwen bij de vele BX’en van de afgelopen 13 jaar.
Vervang nou eerst maar de LHM. De vlotter die kleeft of slecht contact maakt heeft mogelijk last van het vuil in de pot. Alle andere acties aan je veersysteem zijn compleet zinloos totdat je zeker weet dat de LHM + ketel + filters schoon zijn.
Vaak tikken en voorraadbol lijken wel verband te hebben maar dat is meestal toch niet waar. Het getik wijst op wegvloeiende druk, en dat komt weer door slijtage en/of vervuiling. En slijtage komt weer door vervuiling….
Dat een BX vaker gaat tikken als de voorraadbol leeg is is maar ten dele waar. De voorraadbol is één van de buffers in het systeem, de veerbollen bufferen ook vrolijk mee. De voorraadbol wordt alleen maar aangesproken als het nodig is, normaliter is dat erg weinig. Een lege voorraadbol leidt tot snel geratel als de auto omhoog komt of remt maar daarna is het snel over met het getik. Anders is er echt iets anders loos.
De sleutel tot een goed werkend hydraulisch systeem is: tijdig de LHM verversen (en filters etc reinigen): 2 jaar (en geen dag langer) of 60000km (en geen km langer), welke je eerst bereikt telt.
Ich bin ein Breaker
R.Nicolaas schreef:De flotter werkt perfect Ik heb wel even gedacht dat die vast zat voor dat de leiding er de eerste keer afschoot maar toen bleek ie gewoon tevol te zitten. Het zou kunnen dat de pomp versleten is hij loopt wel mee maar slaat naar mijn idee best vaak aan ik heb helaas alleen geen idee of dat meer dan normaal is of juist gewoon vaak. hij tikt alleen niet zoals mensen vaak zeggen en ik ook wel vaak gehoord heb.
Ik heb zelf het idee als ik het zo lees allemaal dat de stikstof slecht wordt omdat hij dus niet goed veert mij lijkt het logische dat als je er minder stikstof in heb dat er meer lhm bij moet worden gepompt en hij dat niet bij kan houden. waardoor de wagen dus lager hangt. aan de anderekant kunnen het ook twee defecten tegelijk zijn. ik zal er van de week eens naar laten kijken.Ik ben echt met dit Forum
Als je goed had gelezen, had je ondertussen geweten dat de hoogte niet door de veerbollen, die groene bollen gevuld met stikstof, bepaald wordt maar door de hoogteregelaars. Al zijn je veerbollen hartstikke leeg, dan nog komt de auto op hoogte.
zozo even een dagje aan het werk en ik wordt al weer vlink geholpen.
Okey ik heb inmiddels begrepen dat het niet aan de stikstof ligt dus die sluit ik uit.
Nu blijft over de voorraadbol en de lhm
Maar even een vraag jullie hebben het allemaal steeds over het tikken van de pomp. mischien ligt daar wel een euvel want mijn pomp tikt dus niet en heeft het nooit gedaan sinds ik de auto heb nu dus zon 7 maanden. hij komt wel vlot om hoog (eerst achter dan voor)
de LHM ik weet niet wanneer die voor het laatst vervangen is en wanneer de filters gereinigd zijn dus dat lijkt me ook een goede oplossing.
Ik ga morgen first thing in de morning die olie verversen.
als dat niet helpt wordt het toch de voorraadbol vervangen of jullie moeten met nog een goede optie komen want ik wordt alleen maar wijzer aangezien mijn kennis wat dit betreft nog niet zo heel veel was haha.
overigens ben ik jullie erg dankbaar voor alle tips.
Mischien een idee om een soort van BX keep them roling op te richten hahaha
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
R.Nicolaas schreef:
Maar even een vraag jullie hebben het allemaal steeds over het tikken van de pomp. mischien ligt daar wel een euvel want mijn pomp tikt dus niet en heeft het nooit gedaan sinds ik de auto heb nu dus zon 7 maanden. hij komt wel vlot om hoog (eerst achter dan voor)
Dat hij niet vaak tikt of geregeld sist bij het omhoog komen betekent dat je een goede voorraadbol hebt.
Maar hij zal toch wel 1 of 2 keer tikken of sissen voordat de auto omhoog komt? Anders heb je echt een unieke BX… Luister eens met het raampje open, binnen hoor je het niet zo goed.
Dat voor als laatste omhoog komt betekent niet zoveel, hooguit dat de voorste hoogteregelaar minder snel functioneert, mogelijk door vervuilde LHM of interne vervuiling.
R.Nicolaas schreef:
de LHM ik weet niet wanneer die voor het laatst vervangen is en wanneer de filters gereinigd zijn dus dat lijkt me ook een goede oplossing.
Ik ga morgen first thing in de morning die olie verversen.
Je weet al wel hoe je dat aan moet pakken?
R.Nicolaas schreef:
Mischien een idee om een soort van BX keep them roling op te richten hahaha
Bezoek anders gewoon eens BXNL…
Ich bin ein Breaker
karel schreef:R.Nicolaas schreef:
Maar even een vraag jullie hebben het allemaal steeds over het tikken van de pomp. mischien ligt daar wel een euvel want mijn pomp tikt dus niet en heeft het nooit gedaan sinds ik de auto heb nu dus zon 7 maanden. hij komt wel vlot om hoog (eerst achter dan voor)
Dat hij niet vaak tikt of geregeld sist bij het omhoog komen betekent dat je een goede voorraadbol hebt.
Maar hij zal toch wel 1 of 2 keer tikken of sissen voordat de auto omhoog komt? Anders heb je echt een unieke BX… Luister eens met het raampje open, binnen hoor je het niet zo goed.Dat voor als laatste omhoog komt betekent niet zoveel, hooguit dat de voorste hoogteregelaar minder snel functioneert, mogelijk door vervuilde LHM of interne vervuiling.
R.Nicolaas schreef:
de LHM ik weet niet wanneer die voor het laatst vervangen is en wanneer de filters gereinigd zijn dus dat lijkt me ook een goede oplossing.
Ik ga morgen first thing in de morning die olie verversen.Je weet al wel hoe je dat aan moet pakken?
R.Nicolaas schreef:
Mischien een idee om een soort van BX keep them roling op te richten hahaha
Bezoek anders gewoon eens BXNL…
Soms is he zodanig slecht dat ie niet eens de maximale druk meer bereikt. Dan hoor je continu een soort gesuis. Bij modellen met stuubekrachtiging is het niet echt een tik maar meer soort “pssssshT”...
Bij modellen zonder stuurbekrachtiging is het wel een harde tok.
Haha.. er zijn genoeg gekken die de biksies rolling houden. Gelukkig maar!
Groet,
Marten
Ja er zijn gelukkig inderdad genoeg gekken nou ja gekken ik kan niet zeggen dat ze een slechte smaak hebben.
Maar mijn auto sist inderdaad in plaats van tikken. (Ik heb stuurbekrachteging)
Het kan dus nog steeds aan twee dingen liggen de LHM is dus zwaar vervuilt of de voorraadbol is naar zijn gootje
Ik reedt vanmorgen naar ede om mijn vriendin naar het station te brengen en met een koude moter gaat niet bij elke bocht die rooie lampen branden en zodra ie warm wordt begint de kerst verlichting weer te knipperen. zo dat komen doordat ie niet meer genoeg druk op kan bouwen door dat de olie warmer en dus dunner wordt of zit ik nou uit mijn nek te zwetsen??
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Okey 1 probleem opgelost
de lampjes knipperen niet meer in mijn dash
de oorzaak was teweinig koelvloeistof en het lampje van de radioter die weigerde mee te branden met de rest.
Nu hoop ik dat iemand mij kan vertellen hoe ik daar bij kan komen want ik heb geen flauw idee de zaak zit muur vast. zit er ergens iets vast geklikt ofzo :
Ik heb maar besloten ijn auto even langs de garage te brengen om de zaak na te laten kijken wat het hydraulische betreft dan.
zelf hoop ik de rest op te kunnen lossen
(uitlaat achter plus de twee potten vervangen en de ashoes rechts voor.
Kan iemand mij in een stappen plan uit leggen of dat te doen is op een paar op rijbokken of poten : : of is het zo’n grote klus dat je echt een brug nodig hebt.
De uitlaat lijkt mij ook wel mogelijk op een paar bokken. maar ik weet niet hoe het met die ashoes zit.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Uitlaat vervangen bij een BX zonder brug is een beetje een ****werkje. Ik wilde hier een heel verhaal neerzetten hoe ik het had gedaan maar dat was door middel van krikken en dat is eigenlijk gevaarlijk. Probeer een brug te zoeken, je hebt van die doe het zelf garages waar je gewoon een brug kan huren. Houd er rekening mee dat de Bix inzakt over tijd ( snelheid ligt natuurlijk aan je hydraulisch systeem ) en dat is niet handig wanneer je eronder ligt.
Punten om rekening mee te houden.
- bix zakt in
- uitlaat kan nogal vast zitten op koppelpunten
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:Uitlaat vervangen bij een BX zonder brug is een beetje een ****werkje. Ik wilde hier een heel verhaal neerzetten hoe ik het had gedaan maar dat was door middel van krikken en dat is eigenlijk gevaarlijk. Probeer een brug te zoeken, je hebt van die doe het zelf garages waar je gewoon een brug kan huren. Houd er rekening mee dat de Bix inzakt over tijd ( snelheid ligt natuurlijk aan je hydraulisch systeem ) en dat is niet handig wanneer je eronder ligt.
Punten om rekening mee te houden.
- bix zakt in
- uitlaat kan nogal vast zitten op koppelpunten
Ik heb pas geleden mijn KAT onder me BX vandaan gehaald gewoon op straat de uitlaat los gehaald en er weer onder gezet, de BX zakt niet in, je moet hem op z’n allerhoogste stand zetten en dan de krik eronder doen, dan zaktie niet in. Je uitlaat hangt alleen in rubbers, behalve aan je spruitstuk, maar daar kan je zo bij vanuit de motorkap, het is dus best te doen
Dat is precies wat ik gedaan had Maar tenzij je een fatsoenlijke krik hebt, en dan bedoel ik niet de standaard krik, is het niet risicoloos En met dat vastzitten bedoelde ik de koppeling van de pijp die van de kat komt naar de 1ste demper. Die zat bij mij echt supervast.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
R.Nicolaas schreef:Ja er zijn gelukkig inderdad genoeg gekken nou ja gekken ik kan niet zeggen dat ze een slechte smaak hebben.
Maar mijn auto sist inderdaad in plaats van tikken. (Ik heb stuurbekrachteging)
Het kan dus nog steeds aan twee dingen liggen de LHM is dus zwaar vervuilt of de voorraadbol is naar zijn gootje
Ik reedt vanmorgen naar ede om mijn vriendin naar het station te brengen en met een koude moter gaat niet bij elke bocht die rooie lampen branden en zodra ie warm wordt begint de kerst verlichting weer te knipperen. zo dat komen doordat ie niet meer genoeg druk op kan bouwen door dat de olie warmer en dus dunner wordt of zit ik nou uit mijn nek te zwetsen??
Kijk eens in het draadje van Metro2005. Die heeft geloof ik zowat hetzelfde probleem. Daar heb ik al een hoop tips neergezet die je wellicht kan gebruiken om het probleem op te losssen.
Een kapotte voorraadbol zorgt meestal voor een soort mitrallieurtik geluid. Draai eens de ontlastschroef op de drukregelaar los (als je net de motor hebt stilgezet). Niet meer eeen halve slag hoor!! Als je een sis hoort dan is je voorraadbol in elk geval nog redelijk. Hoor je niks dan is ie waarschijnlijk slecht.
Als je voorraadbol redelijk is dan MOEt ie tiken bij een verder goed systeeem.
Gr.
Marten
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Metro’s perikelen staan in dit draadje: http://cfnl.l3e.nl/viewtopic.php?t=2593&start=75&sid=5557217c0c44a9c17aa88a5a3f1d47e9
T(h)ijs schreef:Uitlaat vervangen bij een BX zonder brug is een beetje een ****werkje. Ik wilde hier een heel verhaal neerzetten hoe ik het had gedaan maar dat was door middel van krikken en dat is eigenlijk gevaarlijk. Probeer een brug te zoeken, je hebt van die doe het zelf garages waar je gewoon een brug kan huren. Houd er rekening mee dat de Bix inzakt over tijd ( snelheid ligt natuurlijk aan je hydraulisch systeem ) en dat is niet handig wanneer je eronder ligt.
Punten om rekening mee te houden.
- bix zakt in
- uitlaat kan nogal vast zitten op koppelpunten
Ik ga er ook zeker niet vanuit dat het makkelijk is om aan de straat op een paar bokken of iets dergelijks dingen onder de auto te doen maar ik ben maar een student dus het geld komt niet bepaald binnen lopen. gelukkig vindt ik het niet zo heel erg om aan een auto te knutselen en ben ik er ook nog wel handig in dus het geeft hoop dat ik het zelf kan doen. Ik heb er al een paar keer over gedacht hem weg te doen van wege de kosten maar ik kan het niet over het hart verkrijgen. ops:
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven