het slot van mij ZX aan de Linkerkant/bestuurderskant is kapot aan het gaan.
is het moeilijk om het slot te verwisslen met dat aan bijrijderskant :
of toch maar een nieuwe bestellen via Carlocksystems.
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
ik heb alle sloten op mn ax vervangen, ook contactslot. Het is helemaal niet moeilijk. Je moet gewoon ff een 2e hands setje kopen en die erin monteren. Ik had ze er in een uur in (excl contactslot).
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Is echt heel simpel, ffe alle deurpanelen eraf en je bent zo klaar ong. 5 min. per slot, contactslot duurt wat langer, maar is ook niet moeilijk
Spuit de sloten regelmatig in met siliconen spray, dat voorkomt dat ze stroef worden en dus kapot gaan. Gebruik geen andere olie dat kan de kunststof onderdelen in het slot aantasten.
Heb van de week de sloten van mijn ZX ingespoten en die gaan nu weer soepel open en dicht
Ik heb daar ook al last van….is dat een typische kwaal van de ZX ?
Soms krijg ik het slot van de linkerdeur niet eens open…de rechter is kapot omdat ze daar ooit hebben geprobeerd in te breken.
En links is het schuifje weg…..is wel een gammele bedoening, die sloten van de ZX, hoor.
Ik moet dan via de achterbak in de auto kruipen om er in te komen.
Maar goed…..ik maak nu dus kennis met de minpuntjes van de ZX .....vraag me niet naar die van de BX.....want dan kan ik ook een hele rij opnoemen, hoor !
Alleen zou je mogen verwachten dat ze bij een opvolger van een model (als je dat al zo kan noemen, de ZX voor de BX….want geen HP!) deze punten hadden toch op meer aandacht mogen rekenen bij Citroën.
Overigens heb ik bij de BX in 13 jaar nog nooit problemen gehad met de sloten (cylinders) zelf…..wel een enkele keer met de CV….dat er eentje bleef hangen, maar dan was het wel een BX diesel met ruim 3,5 ton erop of zo.
ik heb zelf het idee dat er in het slot een palletje krom is waardoor ie niet lekker pakt. als ik de sleutel op een bepaalde manier in het slot steek dan gaat ie wel goed open.
maar ik denk dat het palletje nu echt krom is.
als het morgen mooi weer is ga ik eens beginnen.
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
probeer het eerst eens met een beetje wd40 in je slot.
misschien maakt dat de boel weer gangbaar en hoef je geen slot te wisselen.
maar echt moeilijk is het niet hoor, deurpaneel eraf en dan kan je zo bij je slot. pak wel je contactslot ook mee anders heb je 2 sleutels en das irritant (heb ik bij bx ook )
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:probeer het eerst eens met een beetje wd40 in je slot.
misschien maakt dat de boel weer gangbaar en hoef je geen slot te wisselen.
maar echt moeilijk is het niet hoor, deurpaneel eraf en dan kan je zo bij je slot. pak wel je contactslot ook mee anders heb je 2 sleutels en das irritant (heb ik bij bx ook )
WD40 is op basis van minerale olie (oplosmiddel?), gebruik liever siliconenspray, dat vreet de kunststof onderdelen in het slot niet op, maar smeert ze juist en kan wonderen doen.
De ZX van Weefje (pas gekocht) ging ook moelijk open aan de bestuurderszijde, een beetje siliconenspray in het slot en aan de binnenkant van het portier heeft goed geholpen. Een goede dealer smeert bij elke beurt ook alle sloten en scharnieren in met een smeermiddel.
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003
- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Ik heb laatst de sloten omgewisseld, van links en rechts, Alle sloten vervangen had ik geen zin in, en de bijrijderskant doe ik toch nooit met de sleuten op/van slot…
ben ik trouwens de enige die de deur niet op slot kan doen met dat schuifje als de deur openstaat?
het is bij allebei de deuren zo.
misschien beveiliging ofzo dat je je sleutels niet in de auto kan liggen (dat kan bij mijn zx echt op geen 1 manier. i’ve tried…
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:ben ik trouwens de enige die de deur niet op slot kan doen met dat schuifje als de deur openstaat?
het is bij allebei de deuren zo.
misschien beveiliging ofzo dat je je sleutels niet in de auto kan liggen (dat kan bij mijn zx echt op geen 1 manier. i’ve tried…
Nee hoor dat normaal bij Franse Automerken, ook bij Renault is dit zo.
Is inderdaad een soort beveiligging die ik erg waardeer, de kans dat je de auto op slot doet met de sleutels erin is 0%
Hoewel? Mijn Saxo had standaard CV, dat later door de dealer werd uitgebreid met AB+startblokkering. Als je de motor uitzet, dan gooit de CV alle deuren na een aantal minuten op slot, wat dus erg handig is als de sleutel nog in het contact zit en jij staat buiten. Gelukkig ben ik niet zo dom om de sleutel in het contact te laten als ik even uitstap om geld te pinnen ofzo, maar mijn collega die de Saxo van mij heeft gekocht was wel zo dom.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Vraagje namens een vriend. Hij krijgt geen enkel slot met de sleutel meer open. Alleen de a.b. werkt, de centrale vergrendeling werkt ook goed.
Wat zou het kunnen zijn? Toeval? Wat kost een nieuw setje (3-stuks) slotjes eigenlijk? Hoe krijg je de deurpanelen er zonder problemen af?
heeft hij wel de goede sleutel bij de auto???
bij mij is het euvel verholpen, stangetje van het mechanisme was krom. later zelfs afgebroken. nu hersteld en het werkt weer goed
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Patrick schreef:heeft hij wel de goede sleutel bij de auto???
bij mij is het euvel verholpen, stangetje van het mechanisme was krom. later zelfs afgebroken. nu hersteld en het werkt weer goed
Nou, eerst ging de auto wel open met de sleutel. Ze hebben hem nog maar een maandje. Ze hebben een batterij moeten kopen om nog in de auto te kunnen…
Hoe kom je bij het stangetje? Is dat simpel te vervangen? Kun je deurbekleding er makkelijk af krijgen?
Overigens is bij mijn eigen ZX (ook een maandje in bezit) de a.b. overleden. De batterijen waren op, dus vervangen. Daarna werkte het prima. Alleen moest ik steeds harder drukken. Nu is dat kleine vierkante knopje binnenin losgekomen van de printplaat. Is dat te repareren?