Weet iemand of er andere thermostaten te krijgen zijn voor een DWB dieselmotor.
Volgens de originele temp-meter wordt hij zo’n 85°C op de snelweg (3500rpm) en iets minder bij lagere snelheden en rustig rijden.
Ik zou em graag wat warmer willen hebben. Wat zijn de mogelijkheden?
Grtz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Re: thermostaat DW8B
soapwater schreef:Weet iemand of er andere thermostaten te krijgen zijn voor een DWB dieselmotor.
Volgens de originele temp-meter wordt hij zo’n 85°C op de snelweg (3500rpm) en iets minder bij lagere snelheden en rustig rijden.
Ik zou em graag wat warmer willen hebben. Wat zijn de mogelijkheden?Grtz
Waarom warmer ?
Dit is toch prima zo ?
Die temperaturen zijn normaal voor deze motor, een 83 graden thermostaat in wat de fabriek voorschrijft.
Waarom zou je de motor warmer willen hebben ????
Owja, dat vergat ik erbij te vertellen. Ik wil em ombouwen voor het rijden op koolzaadolie. Daarvoor wordt een warmtewisselaar geplaatst op het koelwater die de olie moet opwarmen en ‘hoe warmer hoe beter’ (binnen bepaalde perken uiteraard.)
Ik heb gehoord dat er ‘warmere’ thermostaten zouden zijn voor in de koudere landen en m’n garagist zei me dat je kan gaan tot 110°C voor het ‘gevaarlijk’ wordt.
Grtz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Leuk! Hou je ons op de hoogte?
Er is trouwens al erg veel geschreven over PPO.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Geen idee hoe het met de DW8 zit, maar bij de XUD word de brandstof standaard verwarmd door het thermostaathuis. De DW8 is gewoon een doorontwikkeling van de XUD, denk dat het hier ook wel zo zit.
Mijn vorige auto, C15 1.8D had een XUD7. Daar zat een mini-warmtewisselaar in die de brandstof verwarmde maar het rendement was laag. Net genoeg om vlokvorming in de diesel te voorkomen bij erge vrieskoude.
Bij de DW8 loopt de brandstofleiding over het blok en de brandstoffilter zit ook op het blok en onder de kunststof afdekkap maar ook dit volstaat niet om aan minstens 75 graden te komen… Daarom dus elektrische en koelwater-warmtewisselaar…
Grtz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Was hét grote bezwaar niet dat er de verkeerde brandstofpomp op zit?
Lucas i.p.v. ...
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Klopt, je hebt een Bosch nodig wil je het zaakje aan het lopen krijgen
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Klopt niet helemaal. Met bosh zit je gewoon veiliger dan met Lucas. Oppassen geblazen dus… Niet omschakelen voor alles warm is, met diesel spoelen voor het stilzetten en voor de veiligheid ga ik altijd 5-10% diesel bijmengen in m’n 2e tank…
Grtz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Koelwater doorstroming kachel
Weet er iemand of het koelwater dat door de radiator voor de verwarming gaat, daar permanent doorstroomt of alleen wanneer de interieurverwarming aanstaat? Dat is nogal belangrijk voor de manier van aansluiten van de warmtewisselaar (serie/parallel). Bij mijn C15 stroomde dit niet als de schuif voor de warme lucht toe stond, maar die auto was dan ook iets minder gesofisticeerd (om het woord primitief te vermijden)
Grtz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu