ik heb het gevoel dat de koppeling vrij hoog zit in mijn zx, is dit een teken dat deze binnen korte tijd vervangen moet worden of kan dat nog bijgesteld worden ofzo?
hij slipt totaal niet en ook schakelen ed gaat gewoon goed. koppelingsproef komt ie ook gewoon goed doorheen.
er staat nu 142000 km op de klok, ik weet bij welke kmstand normaal de koppeling vervangen wordt
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hangt een beetje van je rijgedrag af. Als je veel snelweg rijdt en je auto in zn vrij zet achter een rood stoplicht gaat de koppeling minstens 300.000 km mee.
Als je de auto zeg maar op de koppeling op een helling stil houdt en niet op de rem, is ie veeeeel eerder kapot ( zogenaamde pedaal ridders: bij het stoplicht steeds een beetje vooruit en dan terug laten rollen..)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Hangt een beetje van je rijgedrag af. Als je veel snelweg rijdt en je auto in zn vrij zet achter een rood stoplicht gaat de koppeling minstens 300.000 km mee.
Als je de auto zeg maar op de koppeling op een helling stil houdt en niet op de rem, is ie veeeeel eerder kapot ( zogenaamde pedaal ridders: bij het stoplicht steeds een beetje vooruit en dan terug laten rollen..)
dat laatste doe ik ZEKER niet
echt verkloten van je auto is dat.
ik hou echter wel de koppeling ingetrapt en niet in z’n vrij bij het stoplicht.
rij redelijk wat snelweg maar ook wel aardig wat in de stad (beetje 50/50)
er hangt wel 1x per jaar een caravan achter, daar slijt ie denk ik ook wel wat harder van.
bij mijn laatste auto waarbij ik de koppeling heb laten doen (een mitsubishi colt) moest het bij 175.000 km maar ik had die auto vanaf de 150.000 km dus ik heb geen idee van de rijstijl van de vorige eigenaar natuurlijk.
de zx heb ik vanaf de 120.000 km
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
metro2005 schreef:dat laatste doe ik ZEKER niet
echt verkloten van je auto is dat.
ik hou echter wel de koppeling ingetrapt en niet in z’n vrij bij het stoplicht.
Dat is net zo slecht… Van dat laatste slijt namelijk je drukgroep, van dat eerste (ook) je plaat.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat schijnt bij moderne autos niet meer het geval te zijn, omdat de drukgroep toch mee draait. Zo is mij uitvoerig uitgelegd door een van de meest bedreven monteurs die ik ken.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
ok gelukkig maar. komt denk ik ook omdat ik de laatste tijd erg veel in de bx rijdt en daar zit de koppeling heel erg laag (net nieuw) en grijpt ook bijna direct aan terwijl er in de zx de eerste 5 cm niks gebeurt. bij de bx HEB ik maar 5cm ofzo
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik heb niet echt problemen met mijn koppeling, maar als ik tijdens het rijden de koppeling een klein beetje indruk hoor ik het geroffel van een koffiemolen. Schakelen en wegrijden gaat prima, de koppeling pakt niet hoog op en staat goed afgesteld. Heb de auto sins April en heb er ruim 20.000km mee gereden.
Ik hoop het niet
Als de koppeling eenmaal ingetrapt is gaat het schakelen soepel en zonder problemen, alleen als ik tijdens het rijden langzaam de koppeling een klein beetje intrap hoor je de koffiemolen. Trap ik de koppeling normaal in dan hoor ik niets. Voorlopig rijd hij al een half jaar goed en ruim 20.000km zonder problemen.
hier ook een hoge koppeling, maar hij pakt nog perfect op, gewoon door blijven rijden, tot dat je voelt dat ie gaat slippen,
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 04-06-2004
- 2CV 6 Spécial
- GS/GSA GSpecial
Ik heb mijn koppeling vervangen omdat hij af en toe slipte en erg hoog zat. Met de oude koppeling ging het wegrijden meestal wel goed, maar soms bij extra gasgeven tijdens het rijden hoorde je dat hij slipte, toerental dook dan even omhoog en nam geleidelijk weer af.
Koffiemolengeluid is je druklager. Bij de ZX 2.0 16v zit het druklager trouwens vast op de drukgroep ipv aan de bakzijde. Is even wennen met monteren. Je moet markeren hoe de koppelingshevel stond vóór demontage, en bij het weer monteren van de bak moet je dan de hevel zo mikken dat hij in de uitsparing terecht komt terwijl de bak over de priseas schuift. Je kunt dus ook niet zien hoe de hevel is gaan zitten als de bak weer tegen het blok zit. Erg leuk is dat…
EL Robino schreef:Koffiemolengeluid is je druklager.
Is dat erg? of kun je er gewoon mee door blijven rijden?
Heeft iemand een plaatje hoe zoiets eruit zit en/of wat het nou precies doet, heb op dat punt nog niet zoveel ervaring ops:
ik heb het gevoel alsof mijn koppelingskabel ergens langsschuurt de laatste tijd. maar dat lijkt me een beetje vreemd eigenlijk iemand dat al eens meegemaakt?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
bij mij piept ie soms ook, gewoon inspuiten met wd-40, is het een tijdje weg,
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 04-06-2004
- 2CV 6 Spécial
- GS/GSA GSpecial
ZX1.4i schreef:Is dat erg? of kun je er gewoon mee door blijven rijden?
Vaak is het wel het begin van het einde, als je druklager geluid gaat maken is de rest meestal ook wel een aardig eind aan het verslijten. Maar ik zou wachten tot je merkt dat ie gaat slippen bijvoorbeeld.
De werking, Bij de meeste auto’s zit het druklager vast aan de koppelingshevel die je via je pedaal bedient. Als je je koppeling intrapt duw je je druklager tegen je driafragma aan waardoor de koppelingsplaat “ontkoppelt”.
Als jij je pedaal dus een stukje intrapt gaat het lager net tegen de diafragmaveer aan en begint te draaien, dat veroorzaakt het geluid.
Bij de 16 kleppers zit het lager weer vast aan de drukgroep en is het weer een iets ander verhaal.
Koppelingsplaat-Drukgroep-Druklager
Het stelmechanisme zit bij de ZX in de koppelingskabel is dat niet stuk?
Een kabel vervangen is heel wat voordeliger dan direct de bak er achter weg te scheuren
Niet iedereen die denkt heeft ook gedachten.