1 van de 25
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

S.Dave’s TZD turbo! Te Koop @ P25
Superdave
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 483

Gepost: 28 februari 2007 04:38 PM

Ik heb de auto vanmorgen opgehaald… aan gezien het niet helemaal, uhh.. helemaal niet Wink de auto was die ik had verwacht, ga ik hem volledig strippen voor reserve onderdelen.

Hij reed opzicht helemaal niet verkeerd, de koppeling is erg kort (op!?), maar mijn eigen tzd was even snel, dus of ik heb een snelle tzd of de tzd turbo is heel erg traag. en ik ga er vanuit dat de tzd turbo traag is..
Ook was de auto voor niet altijd even soepel onderweg..

En ik weet nou waarom het interieur, zitzak interieur word genoemt Very Happy, dus als iemand nog een zit zak interieur wil, moet hij maar even pb-en.

Naja voor 150euro, mag ik eigenlijk niet klagen denk ik.

Onder andere Te koop:
C stijl Ruitjes > Verkocht aan Wouter Smits (alleen nog even eruit halen, iemand tips)
PLIP onvanger + afst., kapje mist van afstandbediening
Klokje
Interieur
Exterieur onderdelen

Foto’s:

De planning is als volgt:
Mijn tzd ga ik deze week even op de brug knallen en kijken wat moet worden vervangen (voor de APK).

Tussendoor wat kleine dingen vervangen (brandstof meter, banden, etc)

Dan de onderdelen van de turbo demonteren wat ik nodig heb,
TZD apk goed maken.

Dan de motor uit de TZD Turbo halen en reviseren.

Als het mooi weer word en de TZD turbo is gereviseerd, hangen we hem over en word hij afgesteld/getuned (wat er aan te tunen valt) door Hartog Tuning.

Iemand nog tips voor de motor ombouw!?

Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 28 februari 2007 05:19 PM
  [ # 1 ]

Re: S.Dave’s TZD turbo wrak Smile

Superdave schreef:

Iemand nog tips voor de motor ombouw!?

Haal de motorkabelboom vanav de zekeringkast (incl. het relaisbakje in de paravanbak) plus dubbele ventilatoren er ook uit.

Verder nodig.

- gehele uitlaat
- gehele motor + versnellingsbak + koppelingskabel. Ik ga er vanuit dat beiden een BE3 bak hebben, dan hoef je het schakelmechanisme niet uit de turbo te demonteren.

- radiateur + alle koelwaterslangen + expansietankje + beugeltjes
- ventilatoren + beugeltjes + geleideplastic
- intercooler + luchtslangen + carterventilatieslangen
- korte motorkap + motorkapbekleding. Hier zit een tunnel in om de intercooler te koelen. Mocht je dit niet monteren: met lege auto en normaal rijden zul je weinig verschil merken. Bij hoge belasting denk ik dat je last gaat krijgen van een te warme motor omdat dan wellicht de inlaatlucht niet voldoende geintercoold wordt.

Beide diesels hebben zo te zien losse brandstoffilters, die zijn gewoon uitwisselbaar. Voorgloeitoestand kun je gewoon houden van je huidige diesel. Evt. bij de turbo als reserve eruit halen.

- Aandrijfassen: de turbo heeft zwaardere assen, maar de diesel assen passen ook prima en als die goed zijn kunnen ze nog een hele tijd mee. Ter informatie: ik heb op mijn Turbo D12 nog steeds dunne diesel asjes zitten en die doen het na 431.000 km nog uitstekend.

- veerbollen voor: de turbo heeft stuggere bollen. Maar ook geen probleem om de comfortbollen die je nu hebt te laten zitten.

Zaken als dynamo, startmotor en sensoren op de motor zijn redelijk uitwisselbaar, dus daar kun je gewoon de beste componenten uitzoeken. Alleen de sensor voor het koelvoeistofniveau zit bi de turbo op een andere plek (in het expansietankje) dan bij de diesel (in de radiateur).

- tzd turbo typeplaatje

Reserveer verder een bedrag voor de distributie, drukgroep + koppeling (als ik het zo hoor) + prisas bus + diff keerringen etc.

Wees kritisch mbt de koelwaterslangen. Loop ze allemaal na en kijk of er scheurtjes in ontstaan als je ze dubbelvouwt. Hoewel met name koelwaterslangen achter het blok behoorlijk prijzig zijn is het een behoorlijk afknapper als je ze moet vervangen met ingebouwd blok. De turbodiesel is aardig volgebouwd en je wordt er niet vrolijk van als je nog van alles achteraf moet vervangen.

Mooie ombouw en ik wens je veel succes.

Profiel  

PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3107

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 28 februari 2007 05:24 PM
  [ # 2 ]

mpostma schreef:

drukgroep + koppeling (als ik het zo hoor)

Het ligt eerder aan de koppelingskabel en de eventuele afstelling daarvan. Ik heb in dit hok gereden, en je kan alles voelen in het koppelingspedaal. Dus als je van het gas af gaat, als gas bijgeeft, je voelt het allemaal in je koppelingspedaal. Dus ik denk eerder aan de kabel dan aan de koppeling zelf.

Echter, als je het geld hebt en de motor ligt eruit zou ik hem ook meenemen Wink

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 28 februari 2007 05:25 PM
  [ # 3 ]

@Marten:
Dus eigenlijk zeg je dat ie de carrosserie eraf moet halen, en de rest bewaren Wink

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 28 februari 2007 05:32 PM
  [ # 4 ]
Harm schreef:

@Marten:
Dus eigenlijk zeg je dat ie de carrosserie eraf moet halen, en de rest bewaren Wink

Dat is de samenvatting voor a-technische mensen Very Happy

@Prutsy. Sja. NU het ding nog rijdt is de tijd om em te beoordelen. Koppeling/drukgroep is wel makkelijk mee te nemen als de motor eruit ligt. Slijtage is juist ook weer goed te beoordelen als de plaat gedemonteerd is.

@Dave
Het kan ook zijn dat ie zo slecht trekt omdat misschien de feedback slang tussen intercooler en brandstofpomp (of het doosje op de brandstofpomp) niet goed is. Dan wordt ie net zo traag als een BX 17 D.

Nog een tip. Die orginele 165 banden komen echt hopeloos te kort met een turbodiesel. Scoor voor de originele looks een paar Xantia of Xsara velgen van 5.5 inch breed en gooi er 185/60 r14 op (of wellicht 185/65 r14)  Of naar wens iets lichtmetaligs. Ik vind TZD wieldoppen op Xantia staal echter ook heel niet verkeerd staan en je hebt wel weer de wegligging die zo’n auto nodig heeft.

Profiel  

Superdave
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 28 februari 2007 06:13 PM
  [ # 5 ]

Een hoop goeie reacties, waar ik absoluut wat aan heb.

En inderdaad de koppeling neem ik gewoon mee, kost de wereld ook niet.. Ik denk dat ik je nog wel een keer zal aanschieten op MSN Marten.

Alvast bedankt…

ps ik ga even kijken naar de turbo slang

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 28 februari 2007 06:27 PM
  [ # 6 ]

Uhm..koppelingskabel kwam uit een sloper (op zat. nergens nieuwe te krijgen) daarvoor was hij veel langer.. Wink

Bij de turbo heb ik ook me bedenkingen, je hoort hem wel vanaf 1800 maar misschien eerst lekkage?

Profiel  

Superdave
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 28 februari 2007 06:37 PM
  [ # 7 ]
Ijs schreef:

Uhm..koppelingskabel kwam uit een sloper (op zat. nergens nieuwe te krijgen) daarvoor was hij veel langer.. Wink

Bij de turbo heb ik ook me bedenkingen, je hoort hem wel vanaf 1800 maar misschien eerst lekkage?

Ooit gedacht aan een luchtfilter?
net even los gehaald, deel zwart van de olie (die overigens zo oud als de weg naar rome is) en zit echt helemaal dicht..

En dan houd ook en Turbo Diesel in….  Laughing

Nog niet gereden, maar klinkt al wel een stuk beter Very Happy

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten

Gepost: 28 februari 2007 06:39 PM
  [ # 8 ]
Profiel  

Superdave
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 28 februari 2007 06:40 PM
  [ # 9 ]
Ijs schreef:

haha Laughing

Kan ook een keer simpel worden opgelost… hij fluit er weer heerlijk over..

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten

Gepost: 28 februari 2007 06:42 PM
  [ # 10 ]

Very Happy Mooi! Ben benieuwd naar je verder voortgang Wink

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 28 februari 2007 06:57 PM
  [ # 11 ]
Superdave schreef:
Ijs schreef:

Ooit gedacht aan een luchtfilter?
net even los gehaald, deel zwart van de olie (die overigens zo oud als de weg naar rome is) en zit echt helemaal dicht..

Dat de eerste 3/4 lamellen nattig zijn door olie komt wel vaker voor dat de carterventilatie er tegenaan blaast. Niet echt ies om van wakker te liggen. De rest mag natuurlijk wel gewoon open zijn Wink

Ik ben benieuwd. Meest eenvoudige manier om 30 pk te winnen.

Profiel  

macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 856

Gepost: 28 februari 2007 10:58 PM
  [ # 12 ]

Superdave schreef:

Ik heb de auto vanmorgen opgehaald… aan gezien het niet helemaal, uhh.. helemaal niet Wink de auto was die ik had verwacht, ga ik hem volledig strippen voor reserve onderdelen.

Hij reed opzicht helemaal niet verkeerd, de koppeling is erg kort (op!?), maar mijn eigen tzd was even snel, dus of ik heb een snelle tzd of de tzd turbo is heel erg traag. en ik ga er vanuit dat de tzd turbo traag is..
Ook was de auto voor niet altijd even soepel onderweg..

Dan zal er met Turbodiesel echt wel iets aan de hand zijn. Een turbo is echt een heel stuk sneller met de tussenacceleraties.
Hopelijk blijft het beperkt tot het verstopte luchtfilter.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 28 februari 2007 11:22 PM
  [ # 13 ]

macnail schreef:

Dan zal er met Turbodiesel echt wel iets aan de hand zijn. Een turbo is echt een heel stuk sneller met de tussenacceleraties.
Hopelijk blijft het beperkt tot het verstopte luchtfilter.

Dat kun je wel zeggen ja Smile  .....ik heb vandaag weer het genoegen gehad om zowel met mijn gewone TZD als de Tzd-Turbo te rijden (toch wel lekker, 2 van die BX’en naast de deur Razz )...mijn TZD rijdt echt zoals een 1.9 D moet rijden (traaaaaag)....in z’n 4 kun je vol gas geven en ondertussen een sigaar opsteken, asbak open zetten en zo, voordat je moet overschakelen naar 5…..doe je dat met de Tzd-Turbo, dan moet je toch echt beide handen aan het stuur houden….want hij gaat er echt vandoor. Cool

Althans….als hij doet wat hij moet doen….en zo te lezen is er iets niet helemaal lekker bij die van jou…..ook al is je luchtfilter voor de helft verstopt, dan trekt ie (als de rest verder in orde is) evengoed nog wel als een lier, alleen gaat hij dan meestal meer roken en meer gebruiken.

Dan wordt je weer met de neus op de feiten gedrukt…..als je overstapt van de oude trouwe 1.9 D in een turbodiesel. Surprisedops:

Profiel  

Superdave
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 28 februari 2007 11:57 PM
  [ # 14 ]

We gaan er morgen even naar kijken.. misschien staat de pomp verkeerd of wat dan ook…. vandaag niet echt super veel zin in gehad, overigens mag ik er officieel niet meer in rijden want hij is geschorst…

Naja morgen maar ff proberen.. dan horen jullie het wel

Profiel  

Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1986

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 01 maart 2007 12:02 AM
  [ # 15 ]

heey, succes met deze bx Smile

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  

1 van de 25