Hoi mensen,
Ik ga vandaag kijken bij een bx break uit ‘91 met als probleem dat de olie erg heet wordt. Na 2 km rijden staat de meter op het dashboard op heel erg heet. Het niveau is goed, de eigenaar zegt dat hij dan ook wel wat naar warme olie ruikt.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Groetjes van een misschien binnenkort bx rijder….
Zolang ik wielen heb, rij ik!
wat voor blok gaat het exact om? wel makkelijk voor de forum leden hier
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Ik lees “19i” in de topictitel en “break” in het bericht, dus ik gok dat het om een multipoint DKZ blok gaat
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:Ik lees “19i” in de topictitel en “break” in het bericht, dus ik gok dat het om een multipoint DKZ blok gaat
Hoe is de oliedruk? En de koelwatertemperatuur? Ruikt de olie verbrand? Hoe is de km-stand? Zit er trouwens genoeg olie in? Klinkt het blok verder gezond?
Als de aanwijzing klopt is er waarschijnlijk wel een probleem: dan heb je kans dat er een lager kapot aan het lopen is, wat veel hitte genereert. Je zult toch moeten uitzoeken wat het probleem is.
Deze blokken zijn op zich wel sterk, maar kunnen (stevig) olie gaan verbruiken via de klepsteelrubbers. Als er vervolgens te weinig olie wordt bijgevuld, dan zijn de drijfstanglagers het volgende zwakke punt. Stel dat dat bij deze break het geval is dan ontkom je niet aan motorrevisie. Als zo’n lager slecht is, loopt het een keer kapot.
De huidige eigenaar zegt dat het blok voor de rest wel lekker rustig loopt. Ik ga er vanavond eens naar kijken dan weet ik zelf ook meer.
Zolang ik wielen heb, rij ik!
plofkop schreef:De huidige eigenaar zegt dat het blok voor de rest wel lekker rustig loopt. Ik ga er vanavond eens naar kijken dan weet ik zelf ook meer.
Sja, dat is natuurlijk de verkoper. De vraag is natuurlijk. Wat is heet. En heeft ie dat al sinds mensenheugenis of weet ie dat niet… Om nog bij een Citroen er standaard maar vanuit te gaan dat de metertjes niet kloppen is ook wel wat voorbarig.
Het gaat dus volgens de RDW site om een BX 19 TZI BREAK U9
vanvond weet ik meer,
Zolang ik wielen heb, rij ik!
De bx liep wel erg mooi… voor de keuring moet de octopus en een band gedaan worden. Ik dnek dat er net te weinig olie in het blok heeft gezeten. Ik ga er vrijdag nog eens heen met een bak olie en dan een proefrondje maken.
Zolang ik wielen heb, rij ik!
plofkop schreef:De bx liep wel erg mooi… voor de keuring moet de octopus en een band gedaan worden. Ik dnek dat er net te weinig olie in het blok heeft gezeten. Ik ga er vrijdag nog eens heen met een bak olie en dan een proefrondje maken.
Een van de bovenstaande checks uitgevoerd?
Ik heb de bx even helemaal bekeken in het verse daglicht. Daarna besloten hem toch niet te kopen. Het blok heeft met te weinig olie gedraait, het portier aan de bestuurderskant was al een keer opnieuw op de A-steil gelast en dar mocht nog een keer. Het interieur was ook niet meer mooi, echt versleten.
Dus een echte slopert en niet een om nog mee te gaan rijden.
Zolang ik wielen heb, rij ik!