hoi hoi allemaal,
stel dat je een lekke koppakking hebt… maar je doet er niks aan en blijft dus gewoon door karren… hoeveel schade kun je dan eigenlijk toebrengen?? en waaraan breng je dan schade toe? oh en hoe lang kun je dan eigenlijk door rijden??
thx all
byung
Ik denk dat je niet lang door kunt rijden als je al door kunt rijden.
Als je koppakking lek is verlies je aanzienlijk veel compressie, waardoor je geen kracht meer hebt.
Verder raak je olie en koelvloeistof kwijt. Ook komen deze vloeistof bij elkaar aangezien er een opening is tussen de vers. poorten.
Dus na een tijdje zullen je zuigers vastlopen. Cilinders verbranden.
Moet ik verder gaan? Ik vind het nou al te gruwelijk om aan te horen
WYD schreef:Ik denk dat je niet lang door kunt rijden als je al door kunt rijden.
Als je koppakking lek is verlies je aanzienlijk veel compressie, waardoor je geen kracht meer hebt.
Verder raak je olie en koelvloeistof kwijt. Ook komen deze vloeistof bij elkaar aangezien er een opening is tussen de vers. poorten.
Dus na een tijdje zullen je zuigers vastlopen. Cilinders verbranden.
Moet ik verder gaan? Ik vind het nou al te gruwelijk om aan te horen
Het kan ook minder erg. Het ligt er maar net aan welk deel van de koppeling lekt. Als er bijv. door de koppakking olie uit een oliekanaal naar buiten kan zweten is er niks aan de hand. Iets minder prettig is als de olie uit een oliekanaal door kan zweten/lekken naar een koelvoeistofkanaal. Dan krijg je olie in de koelvloeistof. Iets waar veel TU motoren last van hebben (1.0 tot 1.4 PSA motoren). Niet wenselijk omdat koelvloeistofslangen niet goed tegen olie kunnen en eerder kapot gaan. De motor draait er niet slechter door. Het kan ook gebeuren dat er koelvloeistof bij de olie komt. Dit is nog minder wenselijk omdat dan de olie verdund wordt. De kans dat dit gebeurt is klein omdat olie meestal onder hogere druk staat dan koevloiestof dus gaat de olie juist naar de koelvloeistof.
Het wordt vervelend als de verbrandingsgassen bij het koelwater kunnen komen of omgekeerd. Zal in het begin leiden tot extra koelwaterverbruik. ER komt immers ook koelwater in de verbrandingsruimte. De gassen die in het koelwater blazen zullen ervoor zorgen dat het koelsyteem druk gaat opbouwen. Het kan gebeuren dat je binnen 100 meter last hebt van een kokende motor (Zo het lijkt) omdat de koelvloeistof door de hoge druk uit de radiateurdop wordt geperst.
Als er echt veel koelwater in de verbrandingsruimte lekt kun je zelfs een waterslag krijgen. De zuiger gaat omhoog, komt veel water tegen (meer dan bovenin de verbrandingsruimte past) en zal vastslaan. De krukas drukt gewoon door en je hebt zware mechanische schade.
Maar goed: zolang het koelwater niet bij de verbrandingsruimte komt en er niet teveel olie bij het koelwater kan komen (eerste voorbeeld) is er eigenlijk weinig aan de hand.
Als de koppakking hersteld moet worden is het trouwens zaak om ALTIJD direct daarna de motorolie te verversen omdat er ook koelwater in de olie gelekt kan zijn. Als dit is gebeurt heeft de olie veel minder of geen smerende werking en krijg je door het gebrek aan smering alsnog motorschade.
Brrr , wat een eng verhaal zeg, gelukkig heb ik de koppaking van mijn ZX1.4 op tijd laten maken. De specialist zei tegen mij dat ik net op tijd was, de pakking begon al bijna door te slaan naar de andere cylinders (compressieruimte?).
De 1.4tjes hebben vooral links onder (als je voor de auto staat) een zwak punt zitten.
In combinatie met deze draad: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?p=57479
Kan het ook zijn dat er druk vanuit de cilinders door slaat naar je olie-systeem? In geval van doorgeslagen koppakking zeg maar?
It was the ZL-28-RV…..
wat kan er gebeuren als je koppakking kapot is en koelvloeistof in je blok komt ????
dit is een peugeot 306 TU 1.4 van een vriend van me.
ouwe blokkie eruit gehaald
en nieuwe erin
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Zo, das wel schrikken als je dat blok open maakt zeker.
Hoelang hebben jullie over die motorwissel gedaan?
It was the ZL-28-RV…..
Syb-Sosef schreef:Zo, das wel schrikken als je dat blok open maakt zeker.
Hoelang hebben jullie over die motorwissel gedaan?
Haha. het liep uiteindelijk wel goed af zo te zien met een mooie krachtige motert.
Dit is zo te zien een waterslag. “Leuk” om eens te zien.. Hehe, in de technische zin van het woord natuurlijk, want ik benijd diegene die dit overkomt natuurlijk niet.
Op de afrikaanse manier was het trouwens nog wel te fixen. GEwoon een bus met zuiger van een ander TU blok erin en gewoon gaan!!
Gr,
Marten
mpostma schreef:Syb-Sosef schreef:Zo, das wel schrikken als je dat blok open maakt zeker.
Hoelang hebben jullie over die motorwissel gedaan?
Haha. het liep uiteindelijk wel goed af zo te zien met een mooie krachtige motert.
Dit is zo te zien een waterslag. “Leuk” om eens te zien.. Hehe, in de technische zin van het woord natuurlijk, want ik benijd diegene die dit overkomt natuurlijk niet.
Op de afrikaanse manier was het trouwens nog wel te fixen. GEwoon een bus met zuiger van een ander TU blok erin en gewoon gaan!!
Gr,
Marten
klopt, bij deze is er water in de motor gekomen. bij een hevige wolkbreuk stonden we tot een kwart van de deur ineens in het water, dat vond de motor niet leuk.
over de motor wissel hebben we 2 weekenden gedaan, maar de complete auto is helemaal veranderd hoor.
subframe en onderstel, ophanging remmerij voor en achteras met schijfremmen komen van een ZX 1.9 Volcane, neta ls het interieur is ook van een diezelfde ZX. motor is een van een BX 16V en levert 190 pk. de versnellingsak komt van een XM. aandrijfassen en stuurinrichting zijn ook van een ZX, net als de uitlaat, maar die word vervangen door eentje van een 306 2.0 XSi.
maar goed, als er ineens veel koelvloeistof in je blok komt kan het in ieder geval net zo fout aflopen.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Typisch gevalletje van geluk bij een ongeluk.
Balen dat je motor kapot is, blij dat je een excuus hebt om een 16V blok erin te lepelen.
@vortex 190 pk, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
citrofiel!ik? schreef:Typisch gevalletje van geluk bij een ongeluk.
Balen dat je motor kapot is, blij dat je een excuus hebt om een 16V blok erin te lepelen.
@vortex 190 pk, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
het blok in gereviseerd en opnieuw opgebouwd met andere en sterkere zuigers, lagers, drijfstangen, kleppen en klepveren.
het blok is inwendig geflowd, andere chip en compleet opnieuw uitgebalanceerd.
standaard is het gewoon een 160 pk versie, dus een vuile
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap