Heeft iemand een handleiding voor een HD pomp 7-plunjer. Eind van de week gaan we een oud exemplaar uit elkaar halen. Ik heb vernomen dat de revisiesetjes die te koop worden aangeboden een bedenkelijke rubberkwaliteit hebben. Vandaar wilden we met originele naar een revisiebedrijf stappen om zelf een set samen te stellen.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik heb m’n pomp destijds zelf gedemonteerd,was goed te doen.
Dekseltje los,plaatjes eruit,zuigertjes en cylindertjes eruit en schoongemaakt.
Nieuwe O-ringen via Citrotech besteld: ik was iets van 20 euri kwijt.
Pompje loopt intussen alweer ruim een jaar lekvrij,wat destijds ook de reden was voor demontage: de LHM uit de pomp lekte op m’n handremblokken -> APK-afkeur.
‘Spirit of avant-garde’
Voor een fotoverslag van een revisie kijk eens op:
gevolgd door:
Een kind kan de was doen. Meeste afdichtingen zijn statisch en vragen geen bijzondere kwaliteit bij vervanging. Een goede maatvoering is wel belangrijk voor goede afdichting. De hele boel netjes reinigen en weer monteren kan al genoeg zijn voor een goede werking.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
HD pomp revisie
Hoi,
Ik ben er ook aan toe. Maar gelijk een probleem:
hoe demonteer je fatsoenlijk de blikken kap zonder speciaal gereedschap?
Ben benieuwd!
groet
Gerard
Je kunt proberen niet het blik in te spannen in een bankschroef, maar de voet. Dan met beleid (of niet) proberen met hamer en plat metalen voorwerp het blik via de opstaande rand los te tikken. Truc is om het blik zo recht mogelijk geleidelijk los te tikken. Is mij zo gelukt.
Alternatief is om zoiets te maken als op foto 2. Kan van een stuk multiplex plaat met groot gat en kleine gaatjes voor de draadeinden. Daaronder uit metalen strip gebogen ronde vorm met de exacte pasvorm voor de opstaande rand van het blik. Truc hier is om aan de juiste draadeinden te komen.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
HD pomp revisie
Bedankt Peter voor het vlotte antwoord!
Uiteindelijk is het me ook gelukt en had ik geen rare draadeinden nodig:
Ik heb een ring van dunwandige PVC buis 100mm genomen. 40 mm hoog. De inwendige diameter = 96, gelijk aan de rand van het huis. Uit die ring een stukje gezaagd, zodat de ring nog zo’n 270 graden is.
Daarna -uit 12mm multiplex- een circel, dia. 85mm gezaagd. In het hart ervan een gat van 14mm geboord.
Het PVC plaatste ik op de rand van het blik, de multiplex ring ging daar weer op. Met een moer op de as van de pomp kun het blik dan redelijk op spanning draaien! Meedraaien van de as voorkomen met een punttang.
Met een hamer kon ik daarna -door een paar tikken op het multiplex- de kap zonder schade loskrijgen.
Morgen verder!
Gerard
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH