thermostaat DW8B
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 26 februari 2007 02:36 PM

Weet iemand of er andere thermostaten te krijgen zijn voor een DWB dieselmotor.
Volgens de originele temp-meter wordt hij zo’n 85°C op de snelweg (3500rpm) en iets minder bij lagere snelheden en rustig rijden.
Ik zou em graag wat warmer willen hebben. Wat zijn de mogelijkheden?

Grtz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 26 februari 2007 02:52 PM
  [ # 1 ]

Re: thermostaat DW8B

soapwater schreef:

Weet iemand of er andere thermostaten te krijgen zijn voor een DWB dieselmotor.
Volgens de originele temp-meter wordt hij zo’n 85°C op de snelweg (3500rpm) en iets minder bij lagere snelheden en rustig rijden.
Ik zou em graag wat warmer willen hebben. Wat zijn de mogelijkheden?

Grtz

Waarom warmer ? Confused

Dit is toch prima zo ?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 februari 2007 02:55 PM
  [ # 2 ]

Die temperaturen zijn normaal voor deze motor, een 83 graden thermostaat in wat de fabriek voorschrijft.
Waarom zou je de motor warmer willen hebben ????

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 26 februari 2007 04:08 PM
  [ # 3 ]

Owja, dat vergat ik erbij te vertellen. Ik wil em ombouwen voor het rijden op koolzaadolie. Daarvoor wordt een warmtewisselaar geplaatst op het koelwater die de olie moet opwarmen en ‘hoe warmer hoe beter’ (binnen bepaalde perken uiteraard.)
Ik heb gehoord dat er ‘warmere’ thermostaten zouden zijn voor in de koudere landen en m’n garagist zei me dat je kan gaan tot 110°C voor het ‘gevaarlijk’ wordt.

Grtz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 26 februari 2007 04:22 PM
  [ # 4 ]

Leuk! Hou je ons op de hoogte?

Er is trouwens al erg veel geschreven over PPO.

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 februari 2007 05:08 PM
  [ # 5 ]

Geen idee hoe het met de DW8 zit, maar bij de XUD word de brandstof standaard verwarmd door het thermostaathuis. De DW8 is gewoon een doorontwikkeling van de XUD, denk dat het hier ook wel zo zit.

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 27 februari 2007 03:10 PM
  [ # 6 ]

Mijn vorige auto, C15 1.8D had een XUD7. Daar zat een mini-warmtewisselaar in die de brandstof verwarmde maar het rendement was laag. Net genoeg om vlokvorming in de diesel te voorkomen bij erge vrieskoude.
Bij de DW8 loopt de brandstofleiding over het blok en de brandstoffilter zit ook op het blok en onder de kunststof afdekkap maar ook dit volstaat niet om aan minstens 75 graden te komen… Daarom dus elektrische en koelwater-warmtewisselaar…

Grtz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 27 februari 2007 04:40 PM
  [ # 7 ]

Was hét grote bezwaar niet dat er de verkeerde brandstofpomp op zit?

Lucas i.p.v. ...

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
jan1963
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 24-04-2006

Gepost: 28 februari 2007 07:34 AM
  [ # 8 ]

Klopt, je hebt een Bosch nodig wil je het zaakje aan het lopen krijgen

Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 28 februari 2007 08:46 AM
  [ # 9 ]

Klopt niet helemaal. Met bosh zit je gewoon veiliger dan met Lucas. Oppassen geblazen dus… Niet omschakelen voor alles warm is, met diesel spoelen voor het stilzetten en voor de veiligheid ga ik altijd 5-10% diesel bijmengen in m’n 2e tank…

Grtz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 01 maart 2007 09:19 AM
  [ # 10 ]

Koelwater doorstroming kachel

Weet er iemand of het koelwater dat door de radiator voor de verwarming gaat, daar permanent doorstroomt of alleen wanneer de interieurverwarming aanstaat? Dat is nogal belangrijk voor de manier van aansluiten van de warmtewisselaar (serie/parallel). Bij mijn C15 stroomde dit niet als de schuif voor de warme lucht toe stond, maar die auto was dan ook iets minder gesofisticeerd (om het woord primitief te vermijden)

Grtz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook