specifieke aankooptips 1.6 Chic U9
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 28 februari 2007 10:55 PM

hallo,

a.s. zaterdag is het zover! Dan ga ik eindelijk mijn BX kopen!

Ik heb een optie op een Citroen bx 1.6 Chic U9 uit 92 met een krappe 130.000 op de teller.

Natuurlijk heb ik het sticky met de aankooptips op dit forum zorgvuldig doorgenomen. (dank daarvoor! erg handig en overzichtelijk!)

Heeft iemand verder nog tips waar ik speciaal bij dit type BX op moet letten?

groeten,

Robbes

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 28 februari 2007 11:04 PM
  [ # 1 ]

Een Chic is een gewone 1.6 met wat leuke extra’s zoals stuurbekrachtiging.

Hij zal dus hoogstwaarschijnlijk wat olie verbruiken via de klepseals, maar dat boeit niet als ‘t je niet stoort. Gewoon peil in de gaten houden.

Kijk vooral naar de dingen die echt “latenstaanpunten” zijn, vat de andere tips op als “rekeninghoudendathetgeldkostpunten” die je bij de aankoopprijs moet optellen.

Voorbeeldje: als de vering stug is, is dat niet meteen een doodzonde. Duidt gewoon op achterstallig onderhoud.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 februari 2007 11:08 PM
  [ # 2 ]

Re: specifieke aankooptips 1.6 Chic U9

robrob schreef:

hallo,

a.s. zaterdag is het zover! Dan ga ik eindelijk mijn BX kopen!

Ik heb een optie op een Citroen bx 1.6 Chic U9 uit 92 met een krappe 130.000 op de teller.

Natuurlijk heb ik het sticky met de aankooptips op dit forum zorgvuldig doorgenomen. (dank daarvoor! erg handig en overzichtelijk!)

Heeft iemand verder nog tips waar ik speciaal bij dit type BX op moet letten?

groeten,

Robbes

Inderdaad….als je daar op let heb je de meest belangrijke punten al gehad. Wink

Verder dien je nog te letten op de aandrijfassen, of die janken en als je op een plein (of zo) in zijn 1e versn. even een bocht helemaal naar links en rechts maakt…en je hoort geen *knakkende* geluiden en zo, dan zal dat wel in orde zijn.

Koppeling is natuurlijk ook belangrijk…...stilstaand even op de handrem zetten en dan in zijn 2 met een klein beetje gas de koppeling loslaten…en kijken of hij meteen afslaat.
Dat vinden eigenaren meestal niet zo leuk Razz maar je kunt dan wel ontdekken of hij nog redelijk goed is. Cool

Het electrische linker chauffeursraam wil nog weleens problemen geven…..dus kijken of hij helemaal goed naar boven en beneden gaat zonder dat je getik hoort.
Ook de werking van de Achterruit-verwarming even checken….kijken of de 2 stekketjes er nog goed aanzitten….ze willen nog weleens afbreken daar…..en dan is het een rotklus om ze er weer aan te zetten met solderen en zo Confused

Klein puntje nog is het bovenste opbergvakje….doe hem open en dicht…er wil nog weleens een scharniertje afbreken.

Succes met de aankoop….we zien hem hier wel verschijnen ?
Want ik vind het een zeer fraaie uitvoering van de BX, die Chic (heb er 1 gehad) Wink

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 28 februari 2007 11:11 PM
  [ # 3 ]

Re: specifieke aankooptips 1.6 Chic U9

Bram schreef:

die Chic (heb er 1 gehad) Wink

Welke niet Wink  Laughing

Xsara_Coupe

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 28 februari 2007 11:13 PM
  [ # 4 ]

Het electrische linker chauffeursraam wil nog weleens problemen geven…..dus kijken of hij helemaal goed naar boven en beneden gaat zonder dat je getik hoort.

Dat is bij de jouwe misschien zo Wink maar volgens mij niet een officieel erkend probleempunt.

Klein puntje nog is het bovenste opbergvakje….doe hem open en dicht…er wil nog weleens een scharniertje afbreken.

Als dat nou het ergste is…

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 28 februari 2007 11:17 PM
  [ # 5 ]

dank allen alvast voor de snelle reacties. Ik hoop mijn voordeel er mee te kunnen doen. Smile

Laughing

natuurlijk zal ik hier een foto posten zodra ik hem in mijn bezit heb.

robbes

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 februari 2007 11:36 PM
  [ # 6 ]
Harm schreef:

Het electrische linker chauffeursraam wil nog weleens problemen geven…..dus kijken of hij helemaal goed naar boven en beneden gaat zonder dat je getik hoort.

Dat is bij de jouwe misschien zo Wink maar volgens mij niet een officieel erkend probleempunt.

Bij 14 BX’en is het mij 5x overkomen….duss.. Rolling Eyes
(de rest had handbed.)

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 28 februari 2007 11:40 PM
  [ # 7 ]

indien ik getik hoor bij het linkerraam.

Het electrische linker chauffeursraam wil nog weleens problemen geven…..dus kijken of hij helemaal goed naar boven en beneden gaat zonder dat je getik hoort.

Is dat dan nog te verhelpen of is het een kwestie van het raam goed dicht tapen Shocked

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 februari 2007 11:41 PM
  [ # 8 ]

Re: specifieke aankooptips 1.6 Chic U9

Xsara_Coupe schreef:
Bram schreef:

die Chic (heb er 1 gehad) Wink

Welke niet Wink  Laughing

Xsara_Coupe

Nou, dat valt nog tegen hoor Smile : de TZD-turbo Break, de 1.9 GTI, de 16V…de 4x4… de 1.6 Break en die 2.2 liter niet (dat snelle racemonster.) Razz

(de rest wel) Wink

Rob…..je moet gewoon even alle 2 de voorramen controleren of ze goed naar beneden en boven gaan….en goed afsluiten zonder dat je getik hoort.
Mich heeft het met zijn Chic, ik ook bij mijn TZD en er zijn er meer hier die het aan de hand hebben gehad…..er moet dan een ander raammechaniek in…of je moet (als hij niet meer goed sluit) er iets tussen klemmen zodat ie niet meer naar beneden valt….ook dat heb ik jaren geleden eens gehad, Notabene tijdens regen. Shocked

Sta je daar te etteren, zeiknat en zo….dat waren momenten dat ik even geen fan was van de BX Twisted Evil  Surprisedops:

Maar hopelijk heb je geluk en zijn ze in orde. Cool

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 01 maart 2007 01:47 AM
  [ # 9 ]

Zo’n tikkend raam vind ik wel het laatste dat interessant is… als de auto technisch goed is, is zo’n raam een kleinigheid.
Haal op de sloop een mechaniekje en schroef dat erin, kwestie van een uurtje werk.

Daarbij blijf ik erbij dat ‘t niet een typische BX-kwaal is, en valt ‘t gewoon onder de normale tests die je bij een auto moet doen.

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 01 maart 2007 01:58 AM
  [ # 10 ]

Klinkt eerder als kortsluiting in de schakelaar

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 01 maart 2007 02:36 AM
  [ # 11 ]
Ijs schreef:

Klinkt eerder als kortsluiting in de schakelaar

Mmm, ik zou zeggen een doorgedraaid mechaniek door een versleten tandwiel a/d motor of a/d schaar.

Maar ik heb tot nu toe nog niets specifiek des Chics mogen zien; het geldt allemaal voor iedere BX, en dat verhaal van ramen al helemaal. En ook handgezwengelde ramen kunnen vast gaan zitten en de ruitrails kunnen wegrotten etc; en die ellende beperkt zich meestal niet tot de bestuurdersplek.

Waar je bij een auto in dit soort kleuren goed op moet letten is dat je geen schades hebt a/d auto, omdat het een kleur is waar je toch wel kleurverschillen op ziet. Er is wel eens hier of daar een sloop-Chic, daar moet je het dan wel van hebben.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 01 maart 2007 02:57 AM
  [ # 12 ]
karel schreef:

Mmm, ik zou zeggen een doorgedraaid mechaniek door een versleten tandwiel a/d motor of a/d schaar.

Maar ik heb tot nu toe nog niets specifiek des Chics mogen zien; het geldt allemaal voor iedere BX, en dat verhaal van ramen al helemaal.

Klopt helemaal…ik had ook niet gezegd dat het specifiek bij de Chic hoorde hoor…...heb het bij de diesels het meeste gehad. Cool

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 01 maart 2007 12:17 PM
  [ # 13 ]
Hanzl schreef:

Na aanleiding van dit onderwerp heb ik mijn kofferbak bekeken, en zie dat er een gat van een duim dik in mijn kofferbak zit :S is dit euvel makkelijk te verhelpen door nieuw plaatstaal tegenaan te lassen en te slijpen? of komt er meer bij kijken? Baal er wel enorm van Sad

Zeker in de linkerhoek boven de uitlaat ?

Ik heb het opgelost bij mijn vorige BX door zoveel mogelijk roest weg te halen (schuren) en met een polyester matje het gat dicht gemaakt….zo’n setje kun je gewoon bij een autoshop of verfwinkel halen.

Natuurlijk kan het ook professioneel worden gerepareerd, maar dan kost dat meer.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 01 maart 2007 02:13 PM
  [ # 14 ]
Bram schreef:

Zeker in de linkerhoek boven de uitlaat ?

Ik heb het opgelost bij mijn vorige BX door zoveel mogelijk roest weg te halen (schuren) en met een polyester matje het gat dicht gemaakt….zo’n setje kun je gewoon bij een autoshop of verfwinkel halen.

Natuurlijk kan het ook professioneel worden gerepareerd, maar dan kost dat meer.

Het polyester is idd een zeer goede doch in mijn ogen toch wel tijdelijke oplossing. Het beste is gewoon het dicht (laten) lassen. Een andere goede oplossing een plaatje op maat maken en dat er tegenaan popnagelen in combinatie met een fijne dosis goede kit. Dit laatste is ook prima zelf te doen Wink .
Benodigdheden voor het poppen:
- stukje plaatstaal
- popnagels
- popnageltang
- kit
- boormachine
En natuurlijk materiaal om alle roest te verwijderen. Dit is echt een vereiste! Anders rot het gewoon vrolijk verder. Nadat je het gat hebt gedicht moet je het plekje uiteraard weer even in de menie zetten en voor het mooie een laag tectyl erover.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 01 maart 2007 02:37 PM
  [ # 15 ]
PrutsyLJ schreef:
Bram schreef:

Zeker in de linkerhoek boven de uitlaat ?

Ik heb het opgelost bij mijn vorige BX door zoveel mogelijk roest weg te halen (schuren) en met een polyester matje het gat dicht gemaakt….zo’n setje kun je gewoon bij een autoshop of verfwinkel halen.

Natuurlijk kan het ook professioneel worden gerepareerd, maar dan kost dat meer.

Het polyester is idd een zeer goede doch in mijn ogen toch wel tijdelijke oplossing. Het beste is gewoon het dicht (laten) lassen. Een andere goede oplossing een plaatje op maat maken en dat er tegenaan popnagelen in combinatie met een fijne dosis goede kit. Dit laatste is ook prima zelf te doen Wink .
Benodigdheden voor het poppen:
- stukje plaatstaal
- popnagels
- popnageltang
- kit
- boormachine
En natuurlijk materiaal om alle roest te verwijderen. Dit is echt een vereiste! Anders rot het gewoon vrolijk verder. Nadat je het gat hebt gedicht moet je het plekje uiteraard weer even in de menie zetten en voor het mooie een laag tectyl erover.

Of je roest helemaal moet verwijderen hangt af van wat je erop smeert. Als je het schoonkrabt en invet stopt het proces gewoon. Ik heb een *hekel* aan lassen, niet alleen omdat ik het zelf niet kan, maar ook omdat het doorgaans uiteindelijk meer schade aan een koets toebrengt dan dat het oplost. De achterbak van mijn chic heb ik dan ook schoongemaakt, dichtgekit en ingespoten. Overigens wel een specifiek berline-probleem.

Modjes, is het niet beter dit topic af te splitsen? Iets specifiek des Chics, behalve het plaatwerk met de brede meegespoten stootranden, is er niet te melden en het gaat nu zo’n beetje alle kanten op.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook