Daan88 schreef:heey, succes met deze bx
Thx Daan
denk dat ik alleen meer heb aan ‘sterkte’
Maar hebben jullie nog suggesties om morgen even naar te kijken voor die turbo of whatever wat de bx zo traag maakt?
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:Maar hebben jullie nog suggesties om morgen even naar te kijken voor die turbo of whatever wat de bx zo traag maakt?
Maak eens wat duidelijke foto’s van de intercooler en de brandstofpomp (dichterbij dus)...ik kan zo te weinig zien.
En ook onderaan de brandstofpomp.
Superdave schreef:
denk dat ik alleen meer heb aan ‘sterkte’
Sterkte jongen
Vind dit topic nu al interessant, want wie wil er nou niet een tzd turbo kopen voor 150 euro. Ik hou het topic in de gaten.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Douwe schreef:Superdave schreef:
denk dat ik alleen meer heb aan ‘sterkte’
Sterkte jongenVind dit topic nu al interessant, want wie wil er nou niet een tzd turbo kopen voor 150 euro. Ik hou het topic in de gaten.
gek genoeg niet veel..
Superdave schreef:Maar hebben jullie nog suggesties om morgen even naar te kijken voor die turbo of whatever wat de bx zo traag maakt?
Het enigzins verticaal lopende dunne slangetje van de intercooler naar de dieselpomp wil wel eens vol met olie staan; als dat het geval is dan is de feedback tussen turbo en pomp op zijn ergst nagenoeg afwezig of tenminste niet zoals het hoort.
De “booster kit” op de dieselpomp, waar die slang aanvast zit kan ook gesneuveld (lek) zijn en dan krijg je dus niet dat turbo-effect waar het allemaal om gaat.
Een lek in slangen van de turbo naar de intercooler betekent ook einde v/h turbo-effect.
Ich bin ein Breaker
Als niemand het gehele interieur wil heb ik wel belang bij de deurpanelen, hoofdsteunen, achterarmsteun + achterbankzijpaneeltjes..
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
@Bram
Me vriendin heeft ons foto toestel.. zal hem zo even ophalen.
@Karel
Dat zei Marten ook al, maar ik ga er zo even naar kijken, bedoelen jullie de overdruk regelaar? slangetje vanaf de intercooler naar de pomp?
Of waar zit hij precies.
@Robin
We houden even contact over het interieur
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:@Bram
Me vriendin heeft ons foto toestel.. zal hem zo even ophalen.@Karel
Dat zei Marten ook al, maar ik ga er zo even naar kijken, bedoelen jullie de overdruk regelaar? slangetje vanaf de intercooler naar de pomp?Of waar zit hij precies.
Ja…..onderop de intercooler moet een ongeveer 1,5 cm dik slangetje zitten die naar de pomp loopt en ik meen hem niet te zien zitten op jouw foto.
We zien de foto wel verschijnen.
Superdave schreef:
Dat zei Marten ook al, maar ik ga er zo even naar kijken, bedoelen jullie de overdruk regelaar? slangetje vanaf de intercooler naar de pomp?
Of waar zit hij precies.
Op deze foto:
zit ie links tegen de (oranje) peilstok aan; loopt naar beneden en dan met een bochtje naar de voorkant van een huisje op de dieselpomp toe.
Ich bin ein Breaker
Lekker bezig geweest.. tot de regen om de hoek kwam kijken.
Vanochtend toch maar even de intercooler slangen bekeken, deze bleken los te zitten ook is de hele intercooler verstopt met vuil, maar dus vast gezet en gaan rijden, was een stuk beter maar nog niet optimaal.
Aangezien het nog al vol is neem ik het voor lief en ben ik gaan demonteren.
De auto staat op pootjes/blokken en ik ben bezig geweest met de draagarmen achter… die grote bout (24) is moeilijk los te krijgen.. maar aangezien het niet zo lekker weer werd ben ik daar mee gestopt en verder aan de motor gegaan.
De planning is vervroegd as zaterdag gaat het blok eruit, ik heb het intercooler gedeelte en de radiator gedeelte er al af, was zo gebeurd.
Vanavond het dashboard uit elkaar halen ivm elektronica en dergelijke.
As zaterdag gaat het blok er dus uit… gaat allemaal sneller als verwacht, maar weet iemand wat dat TD blok doet met de apk keuring in mijn auto (qua uitstoot)
Nou hier nog een aantal foto’s voor de liefhebbers.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
suc6 met je wrak en je niet wrak natuurlijk
en idd lekker bezug geweest hehe
Superdave schreef:As zaterdag gaat het blok er dus uit… gaat allemaal sneller als verwacht, maar weet iemand wat dat TD blok doet met de apk keuring in mijn auto (qua uitstoot)
Goed bezig! Slopen dat hok!
Wat betreft roetmeting hoef je je niet druk te maken. Een goede TD doet onder de 1.0 qua k-waarde terwijl je 3.0 mag hebben. Ik heb toen mijn TZD nog als ongeblazen diesel op kenteken stond al eens gehad dat een APK monteur ook vrolijk 3.0 als uitgangs waarde nam. Hij zei: tis toch een turbodiesel?? Ja, idd intercooler. Sommmige monteurs denken dat het met de aanduiding TZD al om een turbodiesel gaat. Je zou zeggen dat ze de gegevens van de RDW moeten gebruiken: echter, dat stond dan niet in het syteem dus deden ze maar wat. Stel dat ze 2.5 nemen als uitgangswaarde (dat is voor een ongeblazen diesel het maximum) dan nog lukt dat je niet om zoveel roet uit te stoten.
Mijn oliezuipende (> 1 ltr per 1000 km) oude turbo blok had meestal een k-waarde van rond de 1.7
De Turbo D12 heeft de afgelopen 3 APK’s doorstaan met metingen rond de 0.4
Geen probleem dus.
Ok top Marten.
En ik krijg wat PBs van mensen voor onderdelen waaronder het interieur(delen), bruineruitjes etc.
Maar voor de mensen die nog wat nodig hebben, PB me maar de BX gaat helemaal kaal, ik hoef er niet veel voor te hebben, maar voor niets gaat de zon op.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Jammer Dave…dat je niet eerst even beter hebt bekeken of hij inderdaad nu wel goed optrok…of de turbo het nu wel goed doet dus.
Aan de andere kant….als het blok eruit gaat, kun je de turbo zelf wel beter bekijken of daar iets aan mankeert.
Ik neem aan dat je dit blok in je TZD wilt inbouwen ?
Ik wil daar evt ook wel even bij komen kijken…stuur je nog wel een PB dan
(helpen kan ik je helaas niet, vanwege o.a. mijn huidziekte)
De kans is ook iets van 99% dat het niet veroorzaakt wordt door de turbo zelf. Ik zou het eerder zoeken in luchtlekkages, niet goed werkende pomp, uitlaatblokkades en dat soort dingen.
Ooit een BX Turbo D rijder op Citroen Forum gehoord over ene kapotte turbo?