De luchthoorn heeft de geest gegeven. Een nieuw relais geprobeerd maar hetzelfde resultaat. Stroom komt aan en massa is ook ok. Kan je zo’n ding opengooien en eventueel herstellen ?
Het onderstaande heb ik ‘es ergens gevonden. Gaat overigens wel over de hoorn van een CX. Misschien heb je er iets aan.
Fixing the air horn
Here just a picture of the interior of the compressor that supplies air to the horns. The compressor works because the soft flaps are sealing chambers of air by being pressed to the main air chamber wall by centrifugal force.
If the little flaps get sticky, the action is inefficient and not enough pressure generated to sound the horn. Remedy: take apart and clean all parts very well. Then apply silicone spray and put the pump together again. Another easy repair.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Draait het motortje helemaal niet?
Open maken en onderzoeken. Er zitten kleine koolborsteltjes in die verslijten.
Draait ie wel maar niet toeteren: Idd die schotjes schoonmaken en invetten. Daarom moet je die dingen ook af en toe olien door dat kleine dopje bovenop!
Is dit in orde dan moet/kan je de hoorns afstellen. Door de toeter langer of korter te draaien wordt er wel of niet een staande golf opgewekt(GELUID!!).
Suc7
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het motortje van de compressor zat vast. We kunnen weer kabaal maken.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Beste liefhebbers,
Mijn luchthoorns doen het al een tijdje niet meer. Het relais klikte wel, dus heb ik de compressor losgeschroefd om die even gangbaar te maken (had hier eigenlijk nog nooit olie ingegooid). Rode dekseltje er af, daaronder zitten drie schroefjes, maar ik weet niet wat die vastzetten, want na losmaken gebeurt er niets.
De twee lange schroeven aan de onderkant losgemaakt, en toen viel het motortje eigenlijk uit elkaar. Het ene deel is de compressor met daaraan vast de centrale spoel met as, en het andere deel is het motorhuis me onderin de koolborstels. Nu heb ik eigenlijk geen idee hoe ik dit weer in elkaar krijg, want de koolborstels veren naar binnen toe, zodat het centrale roterende deel er niet meer in past… Is er een manier om die koolborstels even opzij te drukken? ops:
Bedankt! Frederik
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
mochten de luchthoorns echt kapot zijn voor sommigen hier,kan je altijd naar een Berlingo draadje gaan. Daar is een forumlid die een sterkgelijkend hoornsetje op de kop kan tikken voor maar 10 € !!!
in dit draadje vind je het topic en je kan zijn originele claxon horen en het setje met de luchthoorns! ik heb alvast een setje besteld voor op de SM,want mijn compressor heeft de geest gegeven! hij is electrisch afgekoppeld,want hij doet een zekering springen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
fluidphreak schreef:Beste liefhebbers,
Mijn luchthoorns doen het al een tijdje niet meer. Het relais klikte wel, dus heb ik de compressor losgeschroefd om die even gangbaar te maken (had hier eigenlijk nog nooit olie ingegooid). Rode dekseltje er af, daaronder zitten drie schroefjes, maar ik weet niet wat die vastzetten, want na losmaken gebeurt er niets.
De twee lange schroeven aan de onderkant losgemaakt, en toen viel het motortje eigenlijk uit elkaar. Het ene deel is de compressor met daaraan vast de centrale spoel met as, en het andere deel is het motorhuis me onderin de koolborstels. Nu heb ik eigenlijk geen idee hoe ik dit weer in elkaar krijg, want de koolborstels veren naar binnen toe, zodat het centrale roterende deel er niet meer in past… Is er een manier om die koolborstels even opzij te drukken? ops:
Bedankt! Frederik
Ja dat is altijd even pielen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Moet de compressor periodiek gesmeerd worden?
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
langevelsloo schreef:Moet de compressor periodiek gesmeerd worden?
yep. beetje naaimachine olie door het dopje bovenop en lekker toeteren!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Op http://www.citrothello.net restaurations citroen, DS boite 5 pallas 73, DS reatau 10, en dan bijna onderaan staan wat foto’s van uit elkaar gehaalde hoorns.
De rest van de site is trouwens ook zeer interessant!
[edit bogaard] linkje gefixed[/edit]
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Mooie site inderdaad. Nou, we kunnen weer toeteren. Het motortje ging weer in elkaar toen ik had ontdekt dat de onderkant, waar de koolborstels zitten, er met wat geweld ook nog af kon. Toen was het natuurlijk een fluitje van een cent. Net ook nog ontdekt dat de kabel die van de pluspool naar het relais loopt gebroken was dat was dus de oorzaak van het niet functioneren uiteindelijk…