Bram schreef:Jammer Dave…dat je niet eerst even beter hebt bekeken of hij inderdaad nu wel goed optrok…of de turbo het nu wel goed doet dus.
Aan de andere kant….als het blok eruit gaat, kun je de turbo zelf wel beter bekijken of daar iets aan mankeert.
Ik neem aan dat je dit blok in je TZD wilt inbouwen ?Ik wil daar evt ook wel even bij komen kijken…stuur je nog wel een PB dan
(helpen kan ik je helaas niet, vanwege o.a. mijn huidziekte)
Ik heb wel gekeken of hij beter optrok, hij trekt beter op als gister, maar inderdaad wat Marten zegt, ik ga het blok eruit halen goed alles bekijken/vernieuwen waar nodig, en zeker de turbo/intercooler slangen.
Overigens staat er al in mijn begin post dat de motor word overgezet in de TZD..
En ik heb een super handige vader die al een keer een Xantia 2.0i 8v heeft gereviseerd, dit is iets simpeler , dus ik denk dat het vast wel goed gaat komen..
Maar even iets anders, mijn tankmeter van mijn TZD werk(te) niet, dus ik dacht laat ik is me metertje vervangen, had er nu toch 1 reserve alleen gaf hij nogsteeds niets aan.
Dus maar de tankmeter eruit gehaald, naja de dop, want de hele meter, exclusief de witte dop, ligt ergens op de bodem van de stille diesel tank.. wat overigens een herrie maakt in de bochten, heeft iemand dit eerder meegemaakt. Nou kan ik natuurlijk de tank ombouwen (als we toch bezig zijn ) maar heeft iemand een andere oplossing om dat ding eruit te halen, ik zie hem namelijk niet liggen…
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
mpostma schreef:De kans is ook iets van 99% dat het niet veroorzaakt wordt door de turbo zelf. Ik zou het eerder zoeken in luchtlekkages, niet goed werkende pomp, uitlaatblokkades en dat soort dingen.
Ooit een BX Turbo D rijder op Citroen Forum gehoord over ene kapotte turbo?
Wel dat ze weinig meer doen. Maar als je de luchtinlaat ziet dan kun je toch wel voorzichtig veronderstellen dat er “iets wel aanmerkelijk lekt”. De inlaatpakking lijkt trouwens meer op een geplet dood vogeltje, dat helpt ook niet echt.
Ich bin ein Breaker
mpostma schreef:Ooit een BX Turbo D rijder op Citroen Forum gehoord over ene kapotte turbo?
Mee eens…nee dus, maar nu hij hem er toch gaat uitbouwen en later in de TZD gaat plaatsen, kan hij i.i.g. even kijken of die turbo goed soepel loopt e.d.
Ik vroeg ook niet voor niets naar foto’s van de pomp en intercooler.
Het zou toch zonde zijn als Dave er na een berg uit en inbouwwerk achter komt dat er nog niks veranderd is…...het verhaal dat hij net zo zwak optrok als een gewone TZD, deed mijn wenkbrauwen fronsen….ik heb dat (op 1x na) nog nooit meegemaakt.
Wel dus die ene keer dat ik ging proefrijden in Brabant met een tzd-turbo, maar toen bleek hij reeds verkocht te zijn en zou er een slang los hebben gezeten, wat ik toen echter niet heb kunnen zien.
En Dave zei dat hij de slangen had vast gemaakt, maar weet nu nog niet of ie ook echt trekt zoals een TZD-turbo moet trekken.
Anders wil ik wel een keer met die van Renz bij dave langskomen en hem laten voelen hoe een tzd-turbo accelereert….kan hij het vergelijken met die van hem.
karel schreef:mpostma schreef:De kans is ook iets van 99% dat het niet veroorzaakt wordt door de turbo zelf. Ik zou het eerder zoeken in luchtlekkages, niet goed werkende pomp, uitlaatblokkades en dat soort dingen.
Ooit een BX Turbo D rijder op Citroen Forum gehoord over ene kapotte turbo?
Wel dat ze weinig meer doen. Maar als je de luchtinlaat ziet dan kun je toch wel voorzichtig veronderstellen dat er “iets wel aanmerkelijk lekt”. De inlaatpakking lijkt trouwens meer op een geplet dood vogeltje, dat helpt ook niet echt.
Inderdaad, die pakking is helemaal bros.., maar nogmaals ik ga zaterdag het blok eruit halen en dan zien we het allemaal wel… als de turbo toch niet goed blijkt te zijn blijft die 1.9 er gewoon in…
Tot die tijd… afwachten
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Re: S.Dave’s TZD turbo wrak
mssl schreef:Superdave schreef:Ik heb de auto vanmorgen opgehaald… aan gezien het niet helemaal, uhh.. helemaal niet de auto was die ik had verwacht, ga ik hem volledig strippen voor reserve onderdelen.
Hij reed opzicht helemaal niet verkeerd, de koppeling is erg kort (op!?), maar mijn eigen tzd was even snel, dus of ik heb een snelle tzd of de tzd turbo is heel erg traag. en ik ga er vanuit dat de tzd turbo traag is..
Ook was de auto voor niet altijd even soepel onderweg..
Dan zal er met Turbodiesel echt wel iets aan de hand zijn. Een turbo is echt een heel stuk sneller met de tussenacceleraties.
Hopelijk blijft het beperkt tot het verstopte luchtfilter.@Supverdave: cool dat je hem gekocht hebt! Ben echt benieuwd wat er van je project gaat komen
@macnail: waarom verkracht je altijd alle quote’s? Je haalt altijd iets weg of wat dan ook ! Dit is geen aanval of belediging, maar kijk eens even ernaar
Zal ff reageren;
Verkrachten doe ik niet, dat laat ik aan geesteszieken over.
Verder laat ik alleen datgene van het berichtje staan waar ik op reageer.
Dit bespaart ellenlange verhalen. En ik ben nu eenmaal geen echte computergebruiker, maar meer een BX-rijder.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Is ook een kwestie van een keer turbodrukmeten.
Eigenlijk kan er maar verdomd weinig kapot aan een turbo wat niet ontzettend in de gaten loopt. Meestal roken ze eerst als een schoorsteen en spuwen olie uit voordat ze geen druk meer willen leveren. Of de turbo klinkt als een combinatie van een briesend paard of een blaffende kater met een schorre keel. Een goede verse turbo fluit nauwelijks. Hij gaat pas hard fluiten als ie bijv. vervuild is door roet of olie. Een turbo die echt uit onbalans is zal overmatig fluiten.
Als je de turbo gaat testen: er zit meestal wel duidelijk voelbare speling op de turbine as en hij draait droog meestal redelijk stevig rond. Het is beslist niet zo dat je hem een zwieper kan geven en dat ie blijft draaien.
Olie in de inlaat is trouwens ook absoluut niet iets waar je van moet schrikken. Dit bouwt zich wat op en verbrandt mee. Ik heb geen turbodiesel gezien die niet nat was in de inlaat. Het komt meestal uit de carterventilatie of de turbo zelf en aangezien het ook niet echt de kans krijgt om weg te spoelen blijft t aan de binnenkant meestal wat nattig van de uitlaat. Je zult bij luchtlekken in de aanvoerslangen ook altijd zien dat ie daar zwarte olie zweet of lekt.
Dingen die de turbodruk negatief beinvloeden:
- verstopte uitlaat
- verstopte inlaat voor de turbo
- luchtlekkages in de inlaat na de turbo.
En dan kan het daarna nog misgaan bij de brandstofpomp of de feedback naar de brandstofpomp.
Uiteraard kan een en ander vastgesteld worden met een turbodrukmeter. Aangezien je (zag ik al) nogal een pimpert ben is het wel een idee om een turbodrukmeter aan te schaffen zodat je het goed in de gaten kan houden.
mpostma schreef:Is ook een kwestie van een keer turbodrukmeten.
Eigenlijk kan er maar verdomd weinig kapot aan een turbo wat niet ontzettend in de gaten loopt. Meestal roken ze eerst als een schoorsteen en spuwen olie uit voordat ze geen druk meer willen leveren. Of de turbo klinkt als een combinatie van een briesend paard of een blaffende kater met een schorre keel. Een goede verse turbo fluit nauwelijks. Hij gaat pas hard fluiten als ie bijv. vervuild is door roet of olie. Een turbo die echt uit onbalans is zal overmatig fluiten.
Als je de turbo gaat testen: er zit meestal wel duidelijk voelbare speling op de turbine as en hij draait droog meestal redelijk stevig rond. Het is beslist niet zo dat je hem een zwieper kan geven en dat ie blijft draaien.
Olie in de inlaat is trouwens ook absoluut niet iets waar je van moet schrikken. Dit bouwt zich wat op en verbrandt mee. Ik heb geen turbodiesel gezien die niet nat was in de inlaat. Het komt meestal uit de carterventilatie of de turbo zelf en aangezien het ook niet echt de kans krijgt om weg te spoelen blijft t aan de binnenkant meestal wat nattig van de uitlaat. Je zult bij luchtlekken in de aanvoerslangen ook altijd zien dat ie daar zwarte olie zweet of lekt.
Dingen die de turbodruk negatief beinvloeden:
- verstopte uitlaat
- verstopte inlaat voor de turbo
- luchtlekkages in de inlaat na de turbo.En dan kan het daarna nog misgaan bij de brandstofpomp of de feedback naar de brandstofpomp.
Uiteraard kan een en ander vastgesteld worden met een turbodrukmeter. Aangezien je (zag ik al) nogal een pimpert ben is het wel een idee om een turbodrukmeter aan te schaffen zodat je het goed in de gaten kan houden.
Marten spreekt volledig de waarheid, lees dit goed en trek je conclusies!!
Emiel
Weer bedankt Marten
Er komt waarschijnlijk wel een turbodrukmeter inderdaad
De turbo fluit heel zachtjes, turbo lijkt me ook niet kapot, morgen horen jullie meer
Ik ben inpreciepe full time aan het werk, ik zal dus ‘s avonds en in het weekend er beperkt mee bezig zijn.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
mpostma schreef:Een goede verse turbo fluit nauwelijks. Hij gaat pas hard fluiten als ie bijv. vervuild is door roet of olie. Een turbo die echt uit onbalans is zal overmatig fluiten.
Ik geloof je graag…maar vind het wel een verdomd mooi geluid als je een fluitende turbo hebt.
Van de meeste TZD-turbo’s die ik heb gehad hoorde je ze inderdaad niet fluiten, maar zachtjes loeien (moet je wel goed luisteren)....alleen die eerste Xantia TD van mij hoorde je hem wel mooi fluiten…of het nu wel of niet goed was weet ik niet, maar hij trok (en rookte ops: ) als een lier.
Dave…..net als mssl ben ik ook erg geinteresseerd in die ombouw….maar weet natuurlijk niet of je wel behoefte hebt aan bezoek. ops:
Bram schreef:mpostma schreef:Een goede verse turbo fluit nauwelijks. Hij gaat pas hard fluiten als ie bijv. vervuild is door roet of olie. Een turbo die echt uit onbalans is zal overmatig fluiten.
Ik geloof je graag…maar vind het wel een verdomd mooi geluid als je een fluitende turbo hebt.
Van de meeste TZD-turbo’s die ik heb gehad hoorde je ze inderdaad niet fluiten, maar zachtjes loeien (moet je wel goed luisteren)....alleen die eerste Xantia TD van mij hoorde je hem wel mooi fluiten…of het nu wel of niet goed was weet ik niet, maar hij trok (en rookte ops: ) als een lier.Dave…..net als mssl ben ik ook erg geinteresseerd in die ombouw….maar weet natuurlijk niet of je wel behoefte hebt aan bezoek. ops:
Ik heb het luchtfilter eraf, misschien dat ik hem daarom goed hoor.
Ja, bezoek… wat moet ik daar op zeggen, ik ben al heel weinig aan de auto bezig, en als ik aan de gang ga ben ik meestal niet in de stemming voor ouwehoerend bezoek, en al helemaal als ik samen met me pa aan het sleutelen ben…
maar goed als er iemand een keer wil langs komen, stuur me eens een pb.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Mijn vader was vanmiddag vrij, ik niet helaas… maar hij kon het niet laten om het echte slopen te beginnen…
Omdat foto’s meer zegt als woorden:
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Das geen halfwerk, wel zonde..maar wel zo verstandig
Ijs schreef:Das geen halfwerk, wel zonde..maar wel zo verstandig
Technisch is deze auto vrij goed.. de rest niet meer.. maar even serieus Ijs, na al die knappe auto’s wilde je toch niet in dit wrak gaan rijden ?
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
waarom moet ik eigenlijk de bedrading overzetten?
Is deze zoveel anders of valt het mee (beter misschien draden bijtrekken!??)
Ik ben op dit moment bezig met alle hydroliek los te halen dan kan hij daarna eruit, er zit nog 1 leiding op de centrale bol behoorlijk vast.. hopen dat WD40 ze werk doet.
Foto’s komen later
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:waarom moet ik eigenlijk de bedrading overzetten?
Wat afwijkt van de normale diesel:
- de aansturing van de dubbele ventilatoren (met relais in het relaisbakje in de paravanbak)
- de locatie van de KVS peilsensor. (in het expansietankje ipv in de radiateur).
Je kan natuurlijk ook alleen de specifieke dubbel fan bedrading in je diesel klussen. Maar ik denk dat het makkelijker is om gewoon de motorkabelboom vanaf de zekeringkast te pakken. Ik moest bij mijn omwissel indertijd de bedrading omklussen: omdat het toen als donor om een auto met airco ging en de eigenaar die bedrading weer wilde hebben, kreeg ik de uitgeklusde bedrading van een andere turbod. Ik kan je verzekeren dat het (wegens niet kloppende schema’s) nog een heel gedoe is om het weer goed te krijgen. Het heeft mij een middag gekost om het allemaal uit te zoeken en aan te sluiten.