norbert schreef:ZX1.4i schreef:Lelijke Eend schreef:
Link En wat zou deze verstoken ?
Niet dat ik je graag een BX wil aanraden, maar deze zou ik dus niet doen he
Deze garage heeft ooit een auto met een totaal kapotte motor aan iemand verkochtOw, deze heb ik al gekocht.
Zo vandaag opgehaald. Alle afgesproken werkzaamheden zijn netjes uitgevoerd, en de keuring zit er ook op. Echter het ding startte niet goed op de accu, was geen probleem, al-la-minute werd er een splinternieuwe accu ingezet. Toch netjes voor een auto van 450€. Ik ben netjes geholpen door dit Autobedrijf Ceulen en Ko. Auto rijd verder best goed, nu eerst schoonmaken.
Je kan geluk hebben, ik hoop het.
Mijn huidige Xantia heeft hij aan mij verkocht met een totaal kapotte motor en dat wist hij
Lees dit topic maar eens na en huiver.
Mooi, de kans dat ik een BX aan ga schaffen is weer wat toegenomen. Zo te horen is een BX Break RD het goedkoopst om te rijden van alle BX Breaks. Ik wil ca. 15000 km/jaar afleggen. Als ik zo’n BX Break RD zoek, wat moet ik dan aanhouden als maximum kilometerstand ? En waar moet ik specefiek bij dat type op letten ?
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Mooi, de kans dat ik een BX aan ga schaffen is weer wat toegenomen. Zo te horen is een BX Break RD het goedkoopst om te rijden van alle BX Breaks. Ik wil ca. 15000 km/jaar afleggen. Als ik zo’n BX Break RD zoek, wat moet ik dan aanhouden als maximum kilometerstand ? En waar moet ik specefiek bij dat type op letten ?
Waarom niet een TGD (= break) uit bijvoorbeeld 93-94 ?
Die hebben meestal stuurbekrachtiging en 2 electr ramen, plus CV (weer zonder AB, maar die valt wel te ritselen).
Ik zeg je nu al dat het je gaat tegenvallen hoor….een BX diesel zonder SB.
Verder heb je alleen wat meer kans op roestproblemen aan de achterkant van een break….daar kun je genoeg over lezen op het forum
En je vindt ze echt nog wel hoor….BX break diesels met nog geen 3 ton op de teller.
Reden van een RD is dat deze zuiniger/goedkoper in het gebruik is. Daarbij heeft m’n Eend ook geen stuurbekrachtiging of elektrieke ruiten, dus dat zal ik niet missen Roest kan me ook wenig schelen, zolang het op de bestuurdersstoel maar droog blijft en het geen APK-afkeurpunt is.
Ik denk dat ik zelf max. 350.000 aanhoud + goed onderhoud. Maar ik wil niet meer dan €500 uitgeven, dus helaas Bram, die BX die jij voorstelt gaat hem niet worden (al is het kleurtje leuk).
Schijt aan originaliteit.
Bram schreef:[quote author=“Lelijke Eend"Ik zeg je nu al dat het je gaat tegenvallen hoor….een BX diesel zonder SB.
Och, dat valt best mee als je je bandenspanning maar bijhoudt en niet op 185ers gaat rijden.
Verder heb je alleen wat meer kans op roestproblemen aan de achterkant van een break….daar kun je genoeg over lezen op het forum
O ja? Het is mij echt volstrekt onbekend - en je kunt me rustig een “break addict” noemen. Daarentegen lees en zie ik veel ellende aan de achterbouw van berlines, waarvan de uitlaatsteun voor nogal wat ellende zorgt.
En je vindt ze echt nog wel hoor….BX break diesels met nog geen 3 ton op de teller.
Maar heb dan maar gerust een dosis wantrouwen omtrent de juistheid van die stand. Zeker oudere RD’s met lage kmtrages zijn opmerkelijk. Al is het me onduidelijk waar LE de wijsheid vandaan haalt dat een oude 19RD goedkoper in gebruik is dan een nieuwere 19TGD. Alleen al aan stevigheid krijg je meer waar voor je geld, en het aantal jaren gaat ook echt wel meetellen.
Aantoonbaar goed onderhoud bij autoos met dit kmtrage is érg lastig geworden; mensen die de auto al die jaren bij een vaste goede garage brengen en dat ook kunnen aantonen dmv rekeningen zijn zeer zeldzaam.
Ik kom in het dagelijks verkeer geen kilometervretende BX-en meer tegen.
Is er al eens wat aantoonbaar dan moet je maar hopen dat het goed gebeurd is - etc. -zo hoor ik nu de achterwiellagers van mijn break lichtjes zingen; die dingen zijn toch echt anderhalve ton geleden ofzo vervangen door een dealer - maar blijkbaar niet goed in het vet gezet.
Ich bin ein Breaker
Ik heb zelf begrepen dat een RD zuiniger met brandstof omspringt dan een TGD (bijvoorbeeld). Dus dan ga ik er van uit dat zo’n BX ook goedkoper is in het gebruik. Daarbij zit er geen turbo op die kapot kan gaan en zal -als ik het goed begrepen heb- er minder kans zijn op een lekke koppakking of een kromme kop of iets in die trant.
Schijt aan originaliteit.
de mijne is te koop, maar zo te horen mag ik hem nooit aan je verkopen…......
maar ja, geen break, geen trekhaak…... ops:
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Lelijke Eend schreef:Ik heb zelf begrepen dat een RD zuiniger met brandstof omspringt dan een TGD (bijvoorbeeld). Dus dan ga ik er van uit dat zo’n BX ook goedkoper is in het gebruik. Daarbij zit er geen turbo op die kapot kan gaan en zal -als ik het goed begrepen heb- er minder kans zijn op een lekke koppakking of een kromme kop of iets in die trant.
Verschil tussen RD en TGD in brandstofverbruik lijkt me iets voor het rijk der fabelen. Stuubekrachtiging kan enige invloed hebben, maar dat is op zowel de RD als op de TGD optioneel. Zelfde geldt voor accesoires. Een TGD is wel altijd (in NL) een type 3 geweest en bij een RD moet je dat maar afwachten (alleen die Belgische RD’s kunnen type 3 zijn) en omwille van de stevigheid van het interieur is een type 3 prettiger.
In principe zijn zowel breaks als berlines redelijk roestvrij. Alleen soms kom je wel restanten tegen van schades of wilde caravantrekkerijk waardoor de achterkant toch wat sneller kan gaan roesten. Maar waar praten we over. Niets wat een gemiddelde eendrijder met wat lasapparatuur niet binnen een halve achternamiddag weer gefixed kan hebben.
Lelijke Eend schreef:Ik heb zelf begrepen dat een RD zuiniger met brandstof omspringt dan een TGD (bijvoorbeeld).
Dan heb je dat verkeerd begrepen, ze verbruiken allebei evenveel brandstof en ze zijn even zwaar volgens de technische specs. Ik kan me wel voorstellen dat een TGD uit 94 in de praktijk zuiniger kan zijn vanwege de verbeterde (kunststof) inlaat collector zoals op de Xantia.
Nou snap ik er geen lor meer van ...
karel schreef:Nou, vind maar eens een écht goede BX TZD Turbo break - dat lukt je dus niet. Met een BX 19TGD break is niets mis, een stuk makkelijker te vinden, het is alleen geen snelheidsmonster. Maar wel weer een heel stuk zuiniger.
Een 93er TZD Turbo break weegt trouwens 1066 kg (zie GT-ST-22 op de rdw site).
Wat is nou de zuinigste diesel-Break ?
En is het ook zo dat je een turbodiesel even moet laten lopen alvorens je de motor af zet om de turbo geleidelijker af te laten koelen en zo schade te voorkomen ? Of ben ik nou mis ?
Schijt aan originaliteit.
karel schreef:Bram schreef:
En je vindt ze echt nog wel hoor….BX break diesels met nog geen 3 ton op de teller.
Maar heb dan maar gerust een dosis wantrouwen omtrent de juistheid van die stand. Zeker oudere RD’s met lage kmtrages zijn opmerkelijk. Al is het me onduidelijk waar LE de wijsheid vandaan haalt dat een oude 19RD goedkoper in gebruik is dan een nieuwere 19TGD. Alleen al aan stevigheid krijg je meer waar voor je geld, en het aantal jaren gaat ook echt wel meetellen.
Aantoonbaar goed onderhoud bij autoos met dit kmtrage is érg lastig geworden; mensen die de auto al die jaren bij een vaste goede garage brengen en dat ook kunnen aantonen dmv rekeningen zijn zeer zeldzaam.
Ik kom in het dagelijks verkeer geen kilometervretende BX-en meer tegen.
Is er al eens wat aantoonbaar dan moet je maar hopen dat het goed gebeurd is - etc. -zo hoor ik nu de achterwiellagers van mijn break lichtjes zingen; die dingen zijn toch echt anderhalve ton geleden ofzo vervangen door een dealer - maar blijkbaar niet goed in het vet gezet.
De meeste bx-en die gekoesterd worden en met daarbij een volledige onderhoudsgeschiedenis (of alleen al papierwerk van de laatste 5 a 10 jaar) zijn inderdaad zo schaars dat de exemplaren die er nog zijn in bezit blijven van de huidige eigenaren. Ik doe mijn huidige bx ook niet meer zo snel weg, want ik denk dat het moeilijk wordt een betere te vinden (voor een redelijke prijs).
Lelijke Eend schreef:Nou snap ik er geen lor meer van ...
karel schreef:Nou, vind maar eens een écht goede BX TZD Turbo break - dat lukt je dus niet. Met een BX 19TGD break is niets mis, een stuk makkelijker te vinden, het is alleen geen snelheidsmonster. Maar wel weer een heel stuk zuiniger.
Een 93er TZD Turbo break weegt trouwens 1066 kg (zie GT-ST-22 op de rdw site).
Wat is nou de zuinigste diesel-Break ?
De 1900 diesel, geleverd als 19RD en 19TGD.
En is het ook zo dat je een turbodiesel even moet laten lopen alvorens je de motor af zet om de turbo geleidelijker af te laten koelen en zo schade te voorkomen ? Of ben ik nou mis ?
Nee, dat heb je ongeveer goed. De turbo moet tot stilstand komen voordat de oliedruk wegvalt. De turbo is namelijk gelagerd met oliedruk, vandaar dat turboos ook altijd iets lekken. Valt de oliedruk weg dan raakt de turbo-as al draaiend het turbo-huis en dan is het mis.
Volgens sommige specialisten - zelfs degenen die alles onzin vinden - kun je daar gerust een minuut voor uittrekken!
Ich bin ein Breaker
Accumulatorbol op het smeersysteem van de olie zetten dus
Maar als ik stil sta, wil ik de motor meteen uit kunnen zetten. Geen turbo dus.
Maar even voor mijn beeldvorming: welke BX breaks hebben een dieselmotor ? En welke is dan de zuinigste ? Ongeacht of er nou een turbo op zit of niet
- 19RD
- 19TGD
- 19TZD
Overigens, zijn de trekhaken voor zowel de Berline als de Break gelijk aan elkaar ?
Schijt aan originaliteit.
Wellicht ten overvloede…........
Verkijk je nou niet op het brandstofverbruik. Ik zou gewoon het best onderhouden exemplaar in jouw prijsklasse kopen. Die loopt waarschijnlijk nog het zuinigst ook.