2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
vraagtekens na vervangen koppakking ZX
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 maart 2007 11:41 PM
  [ # 16 ]
mpostma schreef:
ZX1.4i schreef:

Geen idee of de kop krom trekt, maar als je 1 bout helemaal losdraait en vervangt door een rekbout, en dan dit per bout doen in de juiste volgorder???

Ik vind em best mooi gevonden eigenlijk, maar ik heb er toch mijn twijfels bij omdat de kop al olie lekt.  Eigenlijk zou ik het opnieuw doen en nu rekbouten halen bij de dealer.

Daar zat ik ook al aan te denken, er zit nu eigenlijk al olie en andere rotzooi onder de kop Confused

Profiel  
 
sat2000
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 143
Geregistreerd: 23-10-2006

Gepost: 02 maart 2007 03:02 AM
  [ # 17 ]

ga er maar rustig vanuit dat de schade aan de koppakking reeds is geschied, en als ik jou was zou ik het deze keer in 1 keer goed aanpakken en dus ook de koppakking direct maar te vervangen.

citroen heeft wel degelijk kopbouten met over de gehele lengte schroefdraad die onder hoekverdraaiing vastgezet dienen te worden.

echter als je de koppakking vervangt en de kopbouten aanhaalt doe het dan deze keer wel op deze manier:

1: de kopbouten aanhalen op 60 NM
2: de kopbouten 1 voor 1 losdraaien en aanhalen op 20NM
3: de kopbouten nu in 1 keer 300 graden vastdraaien.

Profiel  
 
SimonH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 22-07-2006

Gepost: 02 maart 2007 10:46 AM
  [ # 18 ]

Als ik het er toch op waag om ze vaster te zetten wat raden jullie dan aan? Stel dat zoals in de post hiervoor gemeld wordt het wel rekbouten zijn (en dus de juiste bouten)
1. Alle bouten 150 graden extra aandraaien in de juiste volgorde.
2. Alle bouten helemaal loshalen en kijken of de bouten nog binnen de speling zitten en dan weer van begin af aan aandraaien.
3. Zoals ZX 1.4i vermeld heeft: een bout eruit en een nieuwe erin draaien in de juiste volgorde. Overigens leuk gevonden, maar het lijkt me toch dat dit wel effect heeft op de kop.

Wat is van de bovenste de beste (minst slechte) methode om het te doen?

Overigens bedankt voor alle reacties.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 maart 2007 11:44 AM
  [ # 19 ]
SimonH schreef:

Als ik het er toch op waag om ze vaster te zetten wat raden jullie dan aan? Stel dat zoals in de post hiervoor gemeld wordt het wel rekbouten zijn (en dus de juiste bouten)
1. Alle bouten 150 graden extra aandraaien in de juiste volgorde.
2. Alle bouten helemaal loshalen en kijken of de bouten nog binnen de speling zitten en dan weer van begin af aan aandraaien.
3. Zoals ZX 1.4i vermeld heeft: een bout eruit en een nieuwe erin draaien in de juiste volgorde. Overigens leuk gevonden, maar het lijkt me toch dat dit wel effect heeft op de kop.

Wat is van de bovenste de beste (minst slechte) methode om het te doen?

Overigens bedankt voor alle reacties.

Als je ze loshaalt moet de koppakking sowieso weer vervangen worden.

Als je nog wilt proberen zou ik em gewoon nog 150 graden nadraaien met koude motor.

Profiel  
 
SimonH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 22-07-2006

Gepost: 03 maart 2007 02:45 PM
  [ # 20 ]

Het is gelukt! We hebben de bouten 150 graden nagedraaid zonder dat ze knapten. De mythe dat je ze niet meer verder kan draaien nadat ze vastgezet zijn is hierbij om zeep geholpen. Het kraakte wel wat eng, maar met een verlengstuk wilden de bouten in ieder geval wel draaien. Ik heb de olie ook ververst en een nieuw oliefilter gemonteerd. Koelwaterniveau en olieniveau heb ik tot het max. gevuld. Zo kan ik goed in de gaten houden of er nog lekkerij is. Ik hoop dat de pakking nog goed is, maar dat zal de komende tijd wel blijken. Ik post hier in de toekomst nog over.

Groeten,

Simon

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 03 maart 2007 03:13 PM
  [ # 21 ]

Keep the fingers crossed!

Geluk Simon!

Jos van der Voort

Profiel  
 
SimonH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 22-07-2006

Gepost: 15 maart 2007 01:47 PM
  [ # 22 ]

Inmiddels heb ik 400 km gereden met de auto, maar de olielekkage is er nog steeds. Het komt van de zijkant van de auto (distributiezijde). Ik heb heb de beschermkappen er afgehaald en er even naar gekeken. De olie zat eigenlijk alleen maar aan de onderkant beginnend 5cm t.h.v. de krukas naar beneden. Ik kon niet zien waar de lekkage vandaan kwam, dus ben in naar de citroën dealer gereden. Deze heeft ernaar gekeken maar wist het ook niet. Hij zij dat ik het best de boel kon schoonmaken en dan kijken waar hij lekt. Hebben jullie nog andere tips? Ik kon eigenlijk geen olie zien bij de pakkingrand. En aan de voor-en achterkant van het blok is bij de pakkingrand helemaal niks te zien. Ik zit nu te denken aan een lekke krukaskeerring of nokkenaskeerring of zou het toch die pakking wezen. Wat is jullie ervaring met lekke pakkingen en hoe dat eruit ziet? En komt het vaker voor bij een ZX dat de krukaskeerring het begeeft? Het olieverbruik is niet extreem, maar iedere keer ligt er ong. een klein scheutje op de grond.

Groeten,

Simon

Profiel  
 
W E
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 06-03-2006

Gepost: 15 maart 2007 11:18 PM
  [ # 23 ]

Je verhaal zo lezende zou ik eerder denken aan een nokken- of krukas keerring dan aan de koppakking.

Probeer de ruimte om de keeringen eens goed schoon te maken en controleer dan eens of er iets lekt. Ik heb geen idee of dit vaker voorkomt bij een ZX maar ik weet wel dat bij mijn Golf TDI uit voorzorg de keerringen elke 90.000 km vervangen worden.

Profiel  
 
SimonH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 22-07-2006

Gepost: 19 maart 2007 10:40 AM
  [ # 24 ]

Afgelopen weekend hebben we er weer even naar gekeken. De nokkenaskeerring of koppakking is het zo te zien toch niet. We kwamen er wel achter dat de carterpan een beetje losjes zat. We konden een hele rij bouten een halve slag aandraaien. Hopen dat dit het is en anders is het de krukaskeerring.

Groeten,

Simon

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 19 maart 2007 08:38 PM
  [ # 25 ]

Duimen dan maar. Soms zijn het net de kleine dingen!

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 maart 2007 11:17 PM
  [ # 26 ]
W E schreef:

maar ik weet wel dat bij mijn Golf TDI uit voorzorg de keerringen elke 90.000 km vervangen worden.

Een ZX heeft geen bijzondere naam/imago in vergelijking met een VW,  kwalitatief is het wel een veel betere auto.

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 19 maart 2007 11:35 PM
  [ # 27 ]

Laat mijn zoon dat met zijn D..tse sch..tb.k (G.lf) maar niet horen .....  Very Happy

Ik weet wel dat mijn ZX met minder Km’s er beter uit ziet van onder als die van hem. En dat heeft wel de naam. Bij hem is onder het chassis alles al vervangen met nagelnieuw en het rijdt nog niet goed.

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 maart 2007 11:49 PM
  [ # 28 ]

Mijn ZX uit 92 stond een keer op de brug voor een uitlaat bij de Kwikfit (sorry Surprisedops: ) naast een Corsa uit 97.
Ik zeg tegen mijn broertje die toen 13 was, kijk zie je het verschil aan de onderkant van de ZX en die roestige Corsa Laughing

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 20 maart 2007 12:38 AM
  [ # 29 ]

Dat bedoel ik dus..

Jos van der Voort

Profiel  
 
W E
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 06-03-2006

Gepost: 20 maart 2007 02:42 PM
  [ # 30 ]

Ik ben met jullie eens dat een ZX weinig onderhoud nodig heeft. Het heeft mij de afgelopen 3 jaren dan ook echt verbaasd dat onze Break blijft rijden tegen lage onderhoudskosten. Arbeidsintensieve reparaties doe ik zo veel mogelijk zelf. Laatst heb ik het groot onderhoud door de dealer laten doen. Dat is me goed bevallen en de kosten vielen niet tegen. Uit mijn hoofd gezegd heb 300 euro betaald voor groot onderhoud en stabilisatie stang rubbers voor vervangen. Het blijft een hoop geld maar het was het waard want de ZX rijdt weer als nieuw.  Very Happy
Een groot onderhouds beurt voor mijn Golf tdi is echt honderden euro’s duurder dan bij de ZX, wat deels verklaard wordt door de dieselmotor en het airco systeem maar het verschil blijft schrikbarend.
Toch ook een kleine pluim voor de Golf, ik heb deze al meer dan 300.000 km in mijn bezit. In die tijd is er ook weinig anders vervangen dan wat distributie snaren en andere slijtage gevoelige onderdelen. De ZX staat pas op 150.000 en door gezinsuitbreiding lopen we al met een scheef oog te kijken naar een Picasso. Dat de break bij ons 3 ton gaat halen is dus nog niet zeker.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook