heel erg hete olie… 1.9i blok
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169

Gepost: 28 februari 2007 07:11 PM

Hoi mensen,

Ik ga vandaag kijken bij een bx break uit ‘91 met als probleem dat de olie erg heet wordt. Na 2 km rijden staat de meter op het dashboard op heel erg heet. Het niveau is goed, de eigenaar zegt dat hij dan ook wel wat naar warme olie ruikt.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Groetjes van een misschien binnenkort bx rijder…. Wink

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  

Superdave
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 483

Gepost: 28 februari 2007 07:15 PM
  [ # 1 ]

wat voor blok gaat het exact om? wel makkelijk voor de forum leden hier

Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.

Profiel  

PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3107

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 28 februari 2007 07:18 PM
  [ # 2 ]

Ik lees “19i” in de topictitel en “break” in het bericht, dus ik gok dat het om een multipoint DKZ blok gaat Wink

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 28 februari 2007 07:28 PM
  [ # 3 ]
PrutsyLJ schreef:

Ik lees “19i” in de topictitel en “break” in het bericht, dus ik gok dat het om een multipoint DKZ blok gaat Wink

Hoe is de oliedruk? En de koelwatertemperatuur? Ruikt de olie verbrand? Hoe is de km-stand? Zit er trouwens genoeg olie in? Klinkt het blok verder gezond?

Als de aanwijzing klopt is er waarschijnlijk wel een probleem: dan heb je kans dat er een lager kapot aan het lopen is, wat veel hitte genereert. Je zult toch moeten uitzoeken wat het probleem is.

Deze blokken zijn op zich wel sterk, maar kunnen (stevig) olie gaan verbruiken via de klepsteelrubbers. Als er vervolgens te weinig olie wordt bijgevuld, dan zijn de drijfstanglagers het volgende zwakke punt. Stel dat dat bij deze break het geval is dan ontkom je niet aan motorrevisie. Als zo’n lager slecht is, loopt het een keer kapot.

Profiel  

plofkop
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 28 februari 2007 07:36 PM
  [ # 4 ]

De huidige eigenaar zegt dat het blok voor de rest wel lekker rustig loopt. Ik ga er vanavond eens naar kijken dan weet ik zelf ook meer.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 28 februari 2007 07:42 PM
  [ # 5 ]
plofkop schreef:

De huidige eigenaar zegt dat het blok voor de rest wel lekker rustig loopt. Ik ga er vanavond eens naar kijken dan weet ik zelf ook meer.

Sja, dat is natuurlijk de verkoper. De vraag is natuurlijk. Wat is heet. En heeft ie dat al sinds mensenheugenis of weet ie dat niet… Om nog bij een Citroen er standaard maar vanuit te gaan dat de metertjes niet kloppen is ook wel wat voorbarig.

Profiel  

plofkop
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 28 februari 2007 07:56 PM
  [ # 6 ]

Het gaat dus volgens de RDW site om een BX 19 TZI BREAK U9

vanvond weet ik meer,

Profiel  

plofkop
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 01 maart 2007 12:59 AM
  [ # 7 ]

De bx liep wel erg mooi… voor de keuring moet de octopus en een band gedaan worden. Ik dnek dat er net te weinig olie in het blok heeft gezeten. Ik ga er vrijdag nog eens heen met een bak olie en dan een proefrondje maken.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 01 maart 2007 12:17 PM
  [ # 8 ]
plofkop schreef:

De bx liep wel erg mooi… voor de keuring moet de octopus en een band gedaan worden. Ik dnek dat er net te weinig olie in het blok heeft gezeten. Ik ga er vrijdag nog eens heen met een bak olie en dan een proefrondje maken.

Een van de bovenstaande checks uitgevoerd?

Profiel  

plofkop
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 02 maart 2007 12:31 PM
  [ # 9 ]

Ik heb de bx even helemaal bekeken in het verse daglicht. Daarna besloten hem toch niet te kopen. Het blok heeft met te weinig olie gedraait, het portier aan de bestuurderskant was al een keer opnieuw op de A-steil gelast en dar mocht nog een keer. Het interieur was ook niet meer mooi, echt versleten.

Dus een echte slopert en niet een om nog mee te gaan rijden.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook