Koppel & vermogen XM Turbo CT
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 02 maart 2007 12:46 AM

Bij Citroen Nederland heb ik een grafiekje van de XM Turbo CT motor opgevraagd.

Het is te downloaden op mijn website: http://www.citroensite.nl/reviews/view/152

Het plaatje ziet er zo uit:

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 02 maart 2007 11:53 AM
  [ # 1 ]

frappant vind ik die piek bij 2500 tpm, als je vanaf dat moment het gaspedaal intrapt, krijg je voor mijn gevoel er nog een berg koppel bij

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 02 maart 2007 12:25 PM
  [ # 2 ]
Willem schreef:

frappant vind ik die piek bij 2500 tpm, als je vanaf dat moment het gaspedaal intrapt, krijg je voor mijn gevoel er nog een berg koppel bij

Ja, idd.

Ik snap nog steeds niet het verschil tussen de NM’s en PK’s. Na de 2500 komen die wel dichter bij elkaar.

Wat ik wel vind dat na de 5300tpm je geen groot merkbare versnelling hebt

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 02 maart 2007 12:35 PM
  [ # 3 ]

Das het nadeel van het Constant Torque icm de kleine T25 turbo.  Je ziet hem rond de 5300 tpm ook instorten. Je zit dan op ongeveer 180 km/uur.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 maart 2007 01:00 PM
  [ # 4 ]
easternnl schreef:
Willem schreef:

frappant vind ik die piek bij 2500 tpm, als je vanaf dat moment het gaspedaal intrapt, krijg je voor mijn gevoel er nog een berg koppel bij

Ja, idd.

Ik snap nog steeds niet het verschil tussen de NM’s en PK’s. Na de 2500 komen die wel dichter bij elkaar.

Ze zitten welliswaar in het zelfde plaatje ingetekend, maar de enige factor die ze delen in de grafiek is het toerental (de x-as). De y-as voor het vermogen staat links afgebeeld (in KW). de Y-as voor het koppel staat rechts afgebeeld (in Nm). Dat de lijnen dicht bij elkaar komen heeft alleen maar met de keuze voor de schaal te maken.

Het is al wel eens eerder uitgelegd door Eviltwin:

eviltwin schreef:

Koppel en pk kan je niet los van elkaar zien,

vermogen is koppel * toerental

(P = m * omega, in de juiste eenheden wel te verstaan)

dus W = Nm * (rad/s)

1 tpm = 2 * pi /60 ( rad/s )

maar koppel kun je veranderen door de overbrenging te veranderen, dit gaat ten koste van het uitgangstoerental, vermogen kan je niet veranderen. Je moet dus altijd het toerental weten om iets met koppel te doen.

dus 300Nm bij 2000rpm (=209 rad/s) = 300 * 209 = 62.8kW (=~90pk)
en 200Nm bij 3000rpm = (=314rad/s) = 62.8kW !

of 225Nm bij 4000rpm (=418 rad/s) = 200 * 418 = 92.4kW (=~115pk)
en 150Nm bij 6000rpm = 94.2kW

beide motoren zullen versnellingsbakverhoudingen hebben om bij max vermogen hun topsnelheid te halen, hierdoor is het koppel aan de wielen bij beide gelijk, bij topsnelheid maar ook bij 100km/h


In de werkelijkheid vergelijken we vaak turbo Diesels met atmosferische benzine motoren, hierdoor is de vergelijking niet helemaal eerlijk.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook