Beste Xsara Picasso fans,
Ik overweeg om binnenkort een tweedehands Xsara Picasso te kopen. Ik ben opzoek naar de 1.8 16v versie. Ik twijfel nog of het een benzine of een LPG-G3 auto zal gaan worden.
- Waar moet ik op letten bij de aanschaf?
- Zijn er zwakke punten op de auto die mijn aandacht vereisen?
- Hoe kontroleer ik (als leek) de staat van de motor, koppeling, versnellingsbak en overige draaiende delen, bij een auto met een behoorlijk aantal km op de teller?
- Kan de 1.8 16v Citroen motor goed overweg met LPG? Of wordt dit erg storings gevoelig bij een auto met een behoorlijk aantal km op de teller?
Alle hints en tips zijn welkom, alvast bedankt.
Groeten Lucas Weel
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Kijken of alle electronica het doet. En of er een onderhoudsgeschiedenis bij is.
Verder behoorlijk probleemloze auto’s voor heel veel km plezier
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
De 1.8 16v is goed geschikt voor LPG, heb overigens ook gedacht aan een HDi?
Zorg als niet kenner in iedergeval dat er een verse (of vrij nieuwe) apk opzit. Vraag naar onderhoudshistorie en NAP. Motorisch: Rookt hij, start hij goed? Hoor je geen bijgeluiden in het vooronder, is de motor vettig (carter helaas niet te checken door plastic bak), Slijten de banden juist en schakeld hij goed. Koppeling moet niet te ver omhoog zitten, bij normaal gebruik gaan deze wel 3 ton (of misschien wel meer) mee.
Hoop dat je hier wat mee kunt, succes met de zoektocht!
Ik zou ook de Hdi kiezen. Ik heb de 1.8 16V om dat ik de 1.6 écht underpowered vond.
Maar laatst in een 2.0 HDI gezeten, en die doet het fijner! De benzine/lpg variant is veel pittiger, maar de HDI duw in je rug liegt er ook niet om…
De benzine én de Dieselversie hebben betrouwbare motoren!
Zwak punt bij de picasso.
De deuren kunnen kraken (op te lossen)
de kachelmotor wil wel eens crashen (is zelf te vervangen)
Electronica problemen zijn er vaak alleen bij een slecht aangesloten radio, en een slechte accu!
Maar ik ben veel meer tevreden met de Picasso als dat ik met de Xantia was
Oh, en er passen héééééél mooie dorpellijsten op
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Mijn Picasso 1.8 16V op LPG G3 heeft inmiddels 224.000 km gereden en is nog steeds heel erg goed. Het enige waar ik verder op zou letten, luister of de hydraulische klepstoters niet erg hard tikken. Dit is ook op te lossen, mijn dealer gaf de tip om de motor met reinigingsvloeistof te laten lopen en er dan nieuwe olie in te doen. Het schijnt gewoon vervuiling te zijn, maar als het tikken erg hard wordt, kunnen de klepstoters daardoor stuk gaan.
Het kraken van de deuren betekend gewoon, dat er iemand heeft verzuimd, om de scharnierpunten te smeren, ik doe dit regelmatig met wat siliconenspray, dat geeft de minste viezigheid. De deurvangers spuit ik regelmatig in met wat teflonvet, wat tegenwoordig ook gebruikt wordt op fietskettingen.
Zolang je niet aan de elektronica gaat knutselen, zal deze ook gewoon goed blijven werken. Wil je een niet-originele radio plaatsen, koop dan een goede verloopkabel bij de dealer en ga niet knippen in de originele bedrading, dan krijg je namelijk de raarste storingen.
M.a.w., ik ben een tevreden 1.8-rijder.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Ik bedoelde het kraken onder het rijden.
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Dat is voor mij nieuw, heb ik nog niet gehad.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.