Hoi ,ik heb me een klusje toevertrouwd ...namellijk lekt de dieselpomp van men zus ,citroën zx 1.9td volcane ,en start hierdoor totaal niet meer ,nu heb ik een revisie pomp ,hetzelfde model ,nu is men vraag ,hoe haal ik die uit elkaar ,zijn er hints en tips ,want dat kan altyd handig zijn natuurlijk ...
+ ga ik ook nog eens de o-ring wisselen ,als iemand hierbij ook wat hints en tips bij geeft ,of how-to ,en messchien zelfs afbeeldingen of text uit een haynes boek ops:
ik hoor het wel ,met vriendelijke groet
Gianni
Hoi ,ben ikke weer ops: ,niemand die me zou kunnen verder helpen met mijn probleem ??
het gaat dus om even duidelijker te zijn over een bosch dieselpomp van een citroën zx 1.9 td volcane
iemand ?
gianni_g schreef:Hoi ,ben ikke weer ops: ,niemand die me zou kunnen verder helpen met mijn probleem ??
het gaat dus om even duidelijker te zijn over een bosch dieselpomp van een citroën zx 1.9 td volcane
iemand ?
Vraag het eens aan ZX 1.4i of Marten Postma op dit forum, die kunnen je wel tips geven vermoed ik.
Bram schreef:gianni_g schreef:Hoi ,ben ikke weer ops: ,niemand die me zou kunnen verder helpen met mijn probleem ??
het gaat dus om even duidelijker te zijn over een bosch dieselpomp van een citroën zx 1.9 td volcane
iemand ?Vraag het eens aan ZX 1.4i of Marten Postma op dit forum, die kunnen je wel tips geven vermoed ik.
Lekt ie boven uit het deksel of langs de pompaskeerring?
Bij een Bosch is de pompaskeerring niet te vervangen zonder de pomp te demonteren. Bij een Lucas is die pompaskeerring wel los te vervangen. Het demonteren van een brandstofpomp is een redelijk specialistisch klusje waar ik zelf niet aan zou beginnen. Ik kan je dus ook niks adviseren. Ik heb dat zelf een keer gehad bij mijn Bosch TD pomp en toen kostte het 340 EUR om te laten repareren bij de dieselspecialist. Voor dat geld moest ik de pomp zelf aanleveren. Ze hebben toen de pomp uit elkaar gehaald, de keerring en lagers en pakkingen vervangen, weer in elkaar gezet en afgesteld op de testbank.
Soms lekt de pomp uit het dekseltje (langs de gasgeefhevel). Dat is nog wel te doen. Ik weet niet precies hoe dit gaat, maar er zijn enkele hobbyisten op dit forum die dat nog wel eens gedaan hebben.
mpostma schreef:Soms lekt de pomp uit het dekseltje (langs de gasgeefhevel). Dat is nog wel te doen. Ik weet niet precies hoe dit gaat, maar er zijn enkele hobbyisten op dit forum die dat nog wel eens gedaan hebben.
Ik heb een keer een ZX met Bosch pomp gefixt door er een nieuwe O-ring in te zetten en dat werkte prima, deze ZX rijd 2 jaar later nog steeds rond. Als de boel teveel is uitgesleten, is revisie van het dekselte noodzakelijk, dit kan een dieselspecialist voor je doen. Dit kost bij aan dieselspecialist c.a. €80, de O-ringen kosten nog geen 2 euro, afhankelijk van de uitvoering heb je er 1 of 2 nodig.
Gezien de prijs van de O-Ringen, zeg ik persoonlijk, het is het proberen waard, ten minste dat zei de dieselspecialist tegen me.
Hoi ,ben ik weer ,o-ring zijn geen probleem
maar zoals mpostma zei :
Soms lekt de pomp uit het dekseltje (langs de gasgeefhevel). Dat is nog wel te doen. Ik weet niet precies hoe dit gaat, maar er zijn enkele hobbyisten op dit forum die dat nog wel eens gedaan hebben.
wie zijn die hobbyisten ?
dit is de probleem dus wat ik aan de hand heb ,lekt uit de pomp uit dekseltje langs de gasgeefhevel ...
iemand ?
hoor het wel ,in ieder geval al bedankt
gianni_g schreef:Hoi ,ben ik weer ,o-ring zijn geen probleem
maar zoals mpostma zei :
Soms lekt de pomp uit het dekseltje (langs de gasgeefhevel). Dat is nog wel te doen. Ik weet niet precies hoe dit gaat, maar er zijn enkele hobbyisten op dit forum die dat nog wel eens gedaan hebben.wie zijn die hobbyisten ?
dit is de probleem dus wat ik aan de hand heb ,lekt uit de pomp uit dekseltje langs de gasgeefhevel ...
iemand ?
hoor het wel ,in ieder geval al bedankt
Om die gasgeefhandle zitten de o-ringen waar ZX1.4 het over heeft.
Ja…..ik heb dat een jaar of 10 geleden een keer gedaan bij een BX diesel…..was een ROTklus, maar het is me uiteindelijk wel gelukt.
Het probleem was toen vooral om dat deksel eraf te krijgen en nog erger….er weer OP.
Omdat er allerlei palletjes en stangetjes aan vastzitten…dat O-ringetje zelf vernieuwen is dan het probleem niet.
Dus ik zou er toch maar mee langs een dieselspecialist gaan…of een hele handige monteur zoeken.
Bram schreef:Ja…..ik heb dat een jaar of 10 geleden een keer gedaan bij een BX diesel…..was een ROTklus, maar het is me uiteindelijk wel gelukt.
Het probleem was toen vooral om dat deksel eraf te krijgen en nog erger….er weer OP.
Is inderdaad een klusje dat geduld en absoluut schoon werken werken vraagt, vergelijk het maar met een open-hart operatie.
Erop is inderdaad een probleem, ik draaide hiervoor de “rookstop” schroef eruit, waardoor het deksel er zo weer op kon. Het gevolg is dat de auto opeens iets meer vermogen had maar ook aardig roette bij flink gas geven, is later wel weer bijgesteld bij de APK.
Als je twijvelt, laat het dan door een diesel specialist doen en begin er zelf niet aan, dit is geen beginnersklusje.
Helaas woon je niet in de buurt, anders had ik je graag effe geholpen.