Niet ten overvloede want dat is nieuw voor mij ! Desondanks ben ik (nog steeds) nieuwschierig naar alle verschillende types BX Break met dieselmotor en of een trekhaak van een Berline en een Break gelijk zijn aan elkaar.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Niet ten overvloede want dat is nieuw voor mij ! Desondanks ben ik (nog steeds) nieuwschierig naar alle verschillende types BX Break met dieselmotor
Er bestaat geen BX 19 TZD break. Dan heb je het dus over óf een 19TGD/19RD break, óf over een BX TZD Turbo break.
Zie ook
voor geleverde types en bouwjaren.
Het verbruik van een oude diesel wordt btw in hoge mate bepaald door de staat van de dieselpomp en de verstuivers.
en of een trekhaak van een Berline en een Break gelijk zijn aan elkaar.
Die zijn verschillend.
Ich bin ein Breaker
Dan ga ik op zoek naar een turboloze BX Break die goed onderhouden is.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Dan ga ik op zoek naar een turboloze BX Break die goed onderhouden is.
Goed onderhouden is, met zo weinig mogelijk km’s…..liefst een vol jaar APK….en dat voor hooguit 500 euro ?
Zul je heel goed moeten zoeken.
Toevallig werd er een goede groene bx break 19d met 1 jr apk aangeboden voor 400€, in groningen. Zou alleen nog paar week duren voor die terug is.
Zelf zoek ik nog een boekje voor een 93er break.
Bram schreef:Lelijke Eend schreef:Dan ga ik op zoek naar een turboloze BX Break die goed onderhouden is.
Goed onderhouden is, met zo weinig mogelijk km’s…..liefst een vol jaar APK….en dat voor hooguit 500 euro ?
Zul je heel goed moeten zoeken.
Wie zoekt, zal vinden. Neem de tijd, want ook anno 2007 is zo’n bx nog te vinden (met een lampje weliswaar). En al zit er dan toch een turbo op…........
De eventueel lage km-stand is minder relevant dan de staat van onderhoud… Ik zou liever een goed onderhouden diesel nemen met een hoge km-stand dan een slecht onderhouden diesel met lage km-stand…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:De eventueel lage km-stand is minder relevant dan de staat van onderhoud… Ik zou liever een goed onderhouden diesel nemen met een hoge km-stand dan een slecht onderhouden diesel met lage km-stand…
Exact. Voor een ervaren BX piloot is het trouwens wel redelijk in te schatten hoe goed een auto is onderhouden. Karel heeft toch wel eens wat exemplaren ingeslagen met dik 3/4 ton die het echt nog wel aardig deden.
mpostma schreef:Robin schreef:De eventueel lage km-stand is minder relevant dan de staat van onderhoud… Ik zou liever een goed onderhouden diesel nemen met een hoge km-stand dan een slecht onderhouden diesel met lage km-stand…
Exact. Voor een ervaren BX piloot is het trouwens wel redelijk in te schatten hoe goed een auto is onderhouden. Karel heeft toch wel eens wat exemplaren ingeslagen met dik 3/4 ton die het echt nog wel aardig deden.
De meeste breaks heb ik gekocht zo rond de 2 1/2 ton en dat is me wisselend bevallen. De ene heeft gewoon een die-hard karakter wat de andere ontbeert.
Ik heb me wel eens aan een 4tonner bezondigd maar ik wil rustig wel gezegd hebben dat je dan toch wel aardig wat zaken gaat meemaken die je bij jongere autoos niet hebt. Allerhande kogels, het stuurhuis, wiellagers, hoogteregelaars, hd-pomp en aandrijfassen zijn op een bepaald moment gewoon echt te ver versleten of gewoon op, en allerlei silent blocks waar je het bestaan niet van vermoedde krijgen ook speling en zorgen voor heel interessante bijgeluiden. Tenzij je aangetoond krijgt dat het onderstel gereviseerd is zou ik zo’n auto met mijn kennis van nu toch liever laten staan.
Ich bin ein Breaker
Bram schreef:Lelijke Eend schreef:Dan ga ik op zoek naar een turboloze BX Break die goed onderhouden is.
Goed onderhouden is, met zo weinig mogelijk km’s…..liefst een vol jaar APK….en dat voor hooguit 500 euro ?
Zul je heel goed moeten zoeken.
Lijkt me ook, een slimme handelaar verkoopt zoiets wel voor wat meer denk ik, hetgeen overigens niets met de technische staat te maken heeft.
Ich bin ein Breaker
norbert schreef:Toevallig werd er een goede groene bx break 19d met 1 jr apk aangeboden voor 400€, in groningen. Zou alleen nog paar week duren voor die terug is. (...)
Zou je eens voor mij willen kijken of je meer info inzake die BX kan vinden ? Week wachten vind ik geen punt.
karel schreef:De meeste breaks heb ik gekocht zo rond de 2 1/2 ton en dat is me wisselend bevallen. De ene heeft gewoon een die-hard karakter wat de andere ontbeert.
Ik heb me wel eens aan een 4tonner bezondigd maar ik wil rustig wel gezegd hebben dat je dan toch wel aardig wat zaken gaat meemaken die je bij jongere autoos niet hebt. Allerhande kogels, het stuurhuis, wiellagers, hoogteregelaars, hd-pomp en aandrijfassen zijn op een bepaald moment gewoon echt te ver versleten of gewoon op, en allerlei silent blocks waar je het bestaan niet van vermoedde krijgen ook speling en zorgen voor heel interessante bijgeluiden. Tenzij je aangetoond krijgt dat het onderstel gereviseerd is zou ik zo’n auto met mijn kennis van nu toch liever laten staan.
Klinkt als een Eend met HP vering Zonder gekheid: ik ben wel wat gewend qua slijtage. Volgens mij heb ik bij haast elke APK wel een wiellager van m’n Eend vervangen. Anderzijds is een BX natuurlijk ingewikkelder, maar dat lijkt me ook wel weer een uitdaging.
Als ik een BX vind die mij wel wat lijkt, is er dan een BX kenner van het forum die dan met mij eens wil kijken hoe goed/slecht die BX is ? Want ik heb wel wat gezien en gehoord, maar echte ervaring met de BX heb ik niet.
Schijt aan originaliteit.
Kent iemand deze ? Volgens mij heeftr Bram hem ook al aangehaald. De prijs ligt wat hoger dan gepland, maar wellicht valt er wat af te onderhandelen
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Klinkt als een Eend met HP vering Zonder gekheid: ik ben wel wat gewend qua slijtage. Volgens mij heb ik bij haast elke APK wel een wiellager van m’n Eend vervangen. Anderzijds is een BX natuurlijk ingewikkelder, maar dat lijkt me ook wel weer een uitdaging.
Nou, als je er zo tegenaan kijkt bereidt je dan maar vast voor op een enorme en dure teleurstelling.
Een BX is *geen* hydraulisch geveerde eend; de wiellagers draai je er niet zomaar even uit of in, voorwiellagers is zelfs zo serieus rotwerk dat je je moet afvragen of je het wel moet willen doen. De voorwiellagers zijn casettelagers, de achterwiellagers worden inclusief naaf vervangen. Duur spul allemaal; groeit niet zomaar overal aan de bomen zoals bij de wat klassiekere ontwerpen zoals de eend.
Ich bin ein Breaker
Lelijke Eend schreef:Kent iemand deze ? Volgens mij heeftr Bram hem ook al aangehaald. De prijs ligt wat hoger dan gepland, maar wellicht valt er wat af te onderhandelen
Jongstleden oktober op naam gezet, dus hij heeft hem nog niet zo lang..ik had hem inderdaad ook getipt ja….je zou eens kunnen bellen om te vragen waarom hij hem wegdoet…en of hij een staat van onderhoud erbij heeft en zo.
Is wel 1 van de laatste BX breaks….uit april 94.
Km.st. is nog heel netjes hoor.
Bram schreef:Lelijke Eend schreef:Kent iemand deze ? Volgens mij heeftr Bram hem ook al aangehaald. De prijs ligt wat hoger dan gepland, maar wellicht valt er wat af te onderhandelen
Jongstleden oktober op naam gezet, dus hij heeft hem nog niet zo lang..ik had hem inderdaad ook getipt ja….je zou eens kunnen bellen om te vragen waarom hij hem wegdoet…en of hij een staat van onderhoud erbij heeft en zo.
Is wel 1 van de laatste BX breaks….uit april 94.Km.st. is nog heel netjes hoor.
Mijn HT-XB-50 was uit juni 1994, in diezelfde serie (paar nummers verder) zat er volgens de rdw ook eentje die in december gekentekend was - of is.
Ich bin ein Breaker