Gisteren stond in de AD (krant) een heel stuk over het overlijden van Prins Bernard en dat hij een liefhebber van snelle en dure auto’s was. Er staat ook bij dat hij Citroen heeft gereden, iemand enig idee welke dat was :
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 01-08-2003
- Méhari 6
- Méhari E-Mehari
- CX 22 TRS
- 2CV Transat
Prins Bernard heeft verschillende DS en CX Breaks in zijn bezit gehad, allemaal in zijn eigen kleur donkergroen.
E-Mehari 2017
Mehari 1971
2CV6 Transat 1985
CX 22 TRS 1986
ZKH Prins Bernhard en Citroën
In “De Snoek, Citroën ID/DS in Nederland” van Jan de Lange staan meerdere foto’s van prins Bernhard met natuurlijk in dit boek elke keer een ID of een DS.
Het begint met een foto bij een DS bij de opening van de RAI in 1956. Bij de heropening van het gebouw van Citroën Nederland in 1962 wordt Bernhard er naar toe gereden in een ID19.
Dan komt de eerste eigen DS. Een foto bij aflevering te paleis Soestdijk van een groene DS21 Pallas in 1968. Dan nog een foto van een Break met naar zeggen een “Bernhard” donkergroene kleur en een DS23 injectiemotor. Kenteken AA-14.
Tot slot nog een foto dat Bernhard een bezoek aan Den Helder brengt. Gebracht in een zwarte 1972 DSpëcial van de Marine.
Niet een ware Citrofiel dus. Ik heb trouwens de indruk dat de man meer gevlogen dan gereden heeft. En als er dan gereden moest worden, was het vaak verplicht in van die koetsen.
Hier nog een paar foto’s van Bernhard met andere Franse auto’s:
Bij een Renault op de RAI van 1961
In een Simca bij de opening van een Rotterdamse vestiging in 1969
Bij het in ontvangst nemen van een Peugeot in 1971 voor het World Wild Life Fund
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Re: ZKH Prins Bernhard en Citroën
ID66 schreef:Niet een ware Citrofiel dus. Ik heb trouwens de indruk dat de man meer gevlogen dan gereden heeft. En als er dan gereden moest worden, was het vaak verplicht in van die koetsen.
Rijden in een HP geveerde Citroen is ook een soort vliegen
Als ik me niet vergis was de DS in die tijd een auto met revolutionaire techniek, een status symbool, etc.
Re: ZKH Prins Bernhard en Citroën
ZX1.4i schreef:
Als ik me niet vergis was de DS in die tijd een auto met revolutionaire techniek, een status symbool, etc.
En nu niet meer?
Nu is het ding niet meer in productie en zit er vaak roest op. Voor sommigen is dat dan geen statussymbool meer.
Maargoe, voor echte Citrofielen telt zoiets niet
Schijt aan originaliteit.
Ik doelde meer op de revolutionaire techniek. Plus het feit dat het omwille van juist die techniek - liever gezegd de eigenzinnigheid ervan - gelijkenissen vertoonde met de DAF bij de introductie op een autotentoonstelling.
Statussymbool: Toch wel. Niet meer in productie zijn is geen criterium. Roestvrij zijn ook niet. Natuurlijk moet je auto niet van roestigheid uiteenvallen. En zeg nou zelf: Een DS, SM ofzo in concoursstaat; is dat geen statussymbool?
Dat is het signaal om te gaan kwijlen !
(status kan me geen reet schelen, voor mij is m’n Eend al een statussymbool ! )
Schijt aan originaliteit.
De 2cv is ook een status symbool, eenvoud der techniek….
Iedereen over de hele wereld kent wel de eend. Dat is net zoiets als de V* kever en de mini flooper(de oude natuurlijk)
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Mensen die een DS (of welke klassieker dan ook) als “statussymbool” kopen, wantrouw ik bij voorbaat. Wat mij betreft heeft de term “statussymbool” namelijk de lading “kijk eens hoe goed ik het heb”.
De man waar ik destijds mijn DS van kocht heeft tijdens een eerdere proefrit een geïnteresseerde jonge kandidaat-notaris uit de auto gezet omdat de beste man ruw en zonder enig gevoel het binnenste van de dame (de versnellingsbak) beroerde, EN omdat hij de opmerking maakte dat zo’n DS toch een fijne belegging (bekakte stem) vormde. En ik kan nog steeds achter zo’n actie staan (en ik kon de DS kopen, gnagna )
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
De term “statussymbool” voor een DS vroeger is wellicht fout, mensen die toen een DS reden hadden aanzien in de vorm van dat het een erg bijzondere auto was. HP-vering en de mooie gestroomlijnde vorm van de auto roepen nog steeds bewondering op.
Dus niet het gevoel dat de rijders van een dikke pooier Mercedes op willen roepen van “Kijk eens naar mij ik heb geld”
status symbool als zo van: kijk ik heb geld… of meer zo van: kijk, dit is een bijzondere auto…
Een symbool zijn de DS, 2cv Mini cooper etc zeker..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Daffodil31LE schreef:Ik doelde meer op de revolutionaire techniek. Plus het feit dat het omwille van juist die techniek - liever gezegd de eigenzinnigheid ervan - gelijkenissen vertoonde met de DAF bij de introductie op een autotentoonstelling.
DAF als statussymbool? Nou nee. DAF revolutionaire techniek? Jazeker.
Voldoende bijzonder om op basis van een Daffodil 32 onderstaande DAF Kini te ontwerpen en te schenken aan Beatrix en Claus ter gelegenheid van de geboorte van Willem Alexander. Schijnt vele jaren gebruikt te zijn op het strand in Porto Ercole. Staat nu in het DAF-museum.
Volgens mij kan Willem Alexander dat ding nog terugvragen (“stom ma, die had je nooit weg moeten geven!”) en lekker met Maxima op het strand gaan crossen. Of zou hij als hij de keus had zijn oog laten vallen op een Mehari?
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Simpele Ziel schreef:status symbool als zo van: kijk ik heb geld… of meer zo van: kijk, dit is een bijzondere auto…
Een symbool zijn de DS, 2cv Mini cooper etc zeker..
vroeger (jaren zeventig) verkeerde ik “in linkse kringen” en daar was autorijden not-done.
en als het dan toch moest dan moest het maar zo min mogelijk op een auto lijken.
dus een anti-statussymbool
ik denk dat menig Citroën-rijder op deze manier aan zijn eerste Citroën is gekomen
wie nog meer…....?
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
robb schreef:vroeger (jaren zeventig) verkeerde ik “in linkse kringen” en daar was autorijden not-done.
en als het dan toch moest dan moest het maar zo min mogelijk op een auto lijken.
dus een anti-statussymboolik denk dat menig Citroën-rijder op deze manier aan zijn eerste Citroën is gekomen
wie nog meer…....?
Ehm, ik was ook zo in de jaren 80 ops:, moest niets van auto’s hebben, slecht voor het milieu, etc etc.
Toen kocht mijn tante haar AX (Type-1) na jaren geen auto meer gehad te hebben en later een AX-Type 2. Ik vond het maar een bagger ding, Citroen dat was toch geen auto, niets bijzonders, een B-merk en nog veel meer slechtere dingen heb ik over Citroen gezegd ops:
Maar gelukkig ben ik helemaal bijgedraaid na een Peugeot 309 als eerste auto, en door af en toe in de AX van mijn tante, Xantia van mijn
baas te rijden