Hallo,al een poos ben ik bezig het motortje TU3 “goed” af te stellen,het rijdt verder prima,maar blijf toch met een klein probleempje zitten; Als ik het onstekingstijdstip goed heb staan ( op 8 graden met stroboscoop,bij 900tpm,en los vacuumslangetje)Blijft de auto stotteren bij optrekken.
Starten doet ie allemaal prima,ook bij zeiknat en koud weer enz..alle onderdelen zijn in perfecte staat.
Om dit stotteren op te lossen,zet ik de verdeler steeds vroeger,net zo lang tot het stotteren over is,mijn vraag is: is het erg als ik van de fabriekswaarde afwijk(8 graden),of is het een ander probleem,wat hopelijk op te lossen is??anders laat ik het maar gewoon zo. Gr Claus[/img]
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Stotteren C15e
? Waarom zou je de ontsteking gaan aanpassen? Nog nooit gehoord dat die niet goed stond namelijk.
Is er niet iets anders aan de hand? Gaskleppotentiometer, injectoren, etc.?
Het is geen injectie-motor ! het heeft een weber carburateur,en geen kat(een echte stinker)en de carbu kan ik wel weer voor de zoveelste keer schoonmaken,het gestotter bij goed ontstekingstip blijft.Wat ik wel ooit zou kunnen doen is een andere carbu erop zetten,gaf ooit bij m’n eend resultaat(liep ook ooit rottig (inhouden bij gas geven)met een schone carbu),echter ik ben er in Frankrijk naar op zoek geweest (carbu)voor de TU3 maar kon niks vinden….......iemand int forum,misschien??? gr Claus
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
mm vandaag ook naar het werk gestottert, co schroef 1 slag dicht gezet en lijkt beter te zijn, morgen meer
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Heb jij er dan ook last van Paso ??
Ooit heb ik wel eens de hoofdsproeier iets geruimd met een ruwe staaldraad,en dat had enigzins resultaat(bij m’n 2cv had het zeker resultaat)maar durf nu niet verder te gaan ,omdat er erg weinig 2e hands C15 carbu’s zijn. Gr Claus
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Trouwens Paso,op jou fotoalbum,zie ik dat we toch verschillende carbu’s hebben. heb jij een 1100 of een 1400 ? voor de rest is alles hetzelfde!! Gr Claus
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
1400, maar wat ik vergeten te vertellen ben is dat ik gisteren de C15 uit en vervroegde winterslaap heb moeten halen en dat die echt bagger liep
na de bosch bougie’s met dubbele electrode te vervangen door Bosch super 4’s liep hij direct veel mooier, vandaar dat ik de co schroef vandaag zoveer kon terugdraaien (dacht er net aan omdat ik alle spullen voor de Berlingo aan het ordenen was, waaronder Bosch super bougie’s)
of ik een weber heb zitten weet ik eigenlijk niet, is in elk geval een enkele carb
maar misschien gewoon een degelijk setje bougie’s zoals de Bosch super 4, heb je altijd een goede vonk, weet voor de C15 niet juist welk nr ik heb gestoken maar voor de Berlingo 1.4 heb ik nr. : FR78X klaar liggen à 5.90euro/stuk, 1 jaar garantie zit erop
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Toch duidelijk een andere carbu op de jouwe (Foto),ik kan ook geen zelfde vinden op de sloop,(en er staan regelmatig C15’s hier op de sloop)
Jouw verhaal over de bougies klopt helemaal,die TU blokjes luisteren erg nauw,ik hetzelfde gehad,nu zitten er valeo pitjes in(rommelmarkt Normandië,voor 1 euro) Gr C
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
nog niet echt perfect maar al 1000 maal beter door de regelbeurt van gisteren
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ai das jammer,dat ze hem zo kort maken…....Maar ik heb een tu3.2tr (K3A) motor erin ,heeft 115000 gelopen,en is van 1991,en ik gooi er alle soorten sap in, gelood of 98 of 95,het mag volgens het boekje allemaal getankt worden,mits bij 95 de ontsteking afgesteld is (daar gaan we weer).
Verder zijn we geen scheurneuzen,en komen nauwelijks boven de 100 uit,dus het zal allemaal wel loslopen met dat TU “tje ,en inderdaad erg jammer van die motor,die je weggedaan hebt Gr Claus
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
ik heb ook een militaire c15e 1400 met weber carb. Vandaag met choke aan het rijden (stukje tot motor warm is) door veel plassen . Toen geen zin om na 1ste te schakelen , dus in 2de laten staan . Toen viel hij stil , choke terug afgezet , paar keer laten starten . Toen gestart met wat gas te geven , en ging weer aan de gang , nog een klein stukje de choke half opgezet . Daarna afgezet , maar rijd niet lekker meer, precies geen kracht meer en wat stotteren bij op trekken en als ik rustig constant 70rijd wilt die soms ook zowa stotteren (nog niet echt erg maar ik voel het wel ) Boegie’s ook eens veranderen ?
groeten ; Ps ik tank meestel 95 goedkoper als 98
kan ik best eventjes 98 tanken dan ? Ik rijd regelmatig 140-150 op teller . Mijne heeft nog maar 71500km . Distibutie ook bijna vervangen denk ik .
Groeten
Je kan ook eens de ontstekingsunit die met de bougiekabels, met het handje 2 a 3millimeter vroeger zetten (als je voor de motor staat,van je af draaien,rechtsom dus)
Ik weet dat het Niet dé methode is, maar het deed bij mij wonderen.
(ik heb een andere motor gekocht,een giet ijzeren,en bouw die volgende week in) groet Claus
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
leoneke schreef:kan ik best eventjes 98 tanken dan ? Ik rijd regelmatig 140-150 op teller . Mijne heeft nog maar 71500km . Distibutie ook bijna vervangen denk ik .
Groeten
hij kan toch 160 ops:
en ja gewoon op 95
Distibutie zeker vervangen, is al 6 jaar over datum
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017