hallo,
heb twee vraagjes
de eerste is hoeveel kost het ongeveer om distributieriem te laten vervangen en de spanrollen en hoeveel tijd neem dit in beslag. Is een berlingo 1,9 diesel van 94 multispace
en tweede vraag is heb een vervelend gierend of piepend geluid bij het vertrekken en bij het nemen van de eerste bocht, aan wat zou dit kunnen liggen, houd op na een kilometer of zo
alvast bedankt vr de reacties
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Kijk eens op http://www.mijngarage.nl.
Als je daar je gegevens invoert, krijg je een paar dagen later één offerte van meerdere bedrijven in PDF-formaat.
Ik heb toevallig afgelopen week een offerte laten maken door bedrijven in de buurt…
Montage nieuwe riem (incl. alles zeg maar): 178.01 euro
Spanrol: 100.44 euro (2x voor auto met airco dacht ik)
Waterpomp: 71.25 euro
Wat betreft het piepen zou ik denken aan de multiriem. Die wordt na een tijdje warm, waardoor ie stopt met slippen.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Distributieriem zelf doen bij de 1.9 diesel is (als je het al eens eerder gedaan hebt) ongeveer 1,5 uur werk.
Dat gieren geluid zal waarschijnlijk een gierende V-snaar zijn, even (met koude motor) de kap open gooien en er naar staan kijken terwijl iemand hem start. Dan zou je snel genoeg moeten zien/horen welke riem het is, vaak kun je die nog wel wat aanspannen voordat ie aan vervanging toe is.
Qua kosten zal het toh flink uit kunnen om het zelf eens te proberen!
Mocht je toevallig in de buurt van Roermond wonen, dan kan ik je er wel mee helpen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:Distributieriem zelf doen bij de 1.9 diesel is (als je het al eens eerder gedaan hebt) ongeveer 1,5 uur werk.
Dat gieren geluid zal waarschijnlijk een gierende V-snaar zijn, even (met koude motor) de kap open gooien en er naar staan kijken terwijl iemand hem start.
De D-riem bij een 1.9D vervangen kost je minstens een halve dag, dat lukt je echt niet in 1,5 uur tijd. Zeker niet als je de spanrollen en de waterpomp ook gaat vervangen, trek dan nog iets meer tijd uit. De motor in mijn Xantia komt uit een 98er Berlingo, 1,5 jaar terug heb ik de D-riem vervangen en dat was een aardig klusje, zie de fotos link
Dat gieren kan een spanrol van de multisnaar zijn, maar het kan ook een spanrol van de D-riem zijn, wil je het zeker weten, gooi de multi-snaar eraf en luister dan. Is het geluid er nog steeds, rij dan geen meter meer met de auto en vervang ASAP de D-riem met spanrollen.
PS: Een Berlingo uit 94? neem aan dat het 97 of later is, want de Berlingo is pas in 97 op de markt gekomen.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ZX1.4i schreef:Mechuccio schreef:Distributieriem zelf doen bij de 1.9 diesel is (als je het al eens eerder gedaan hebt) ongeveer 1,5 uur werk.
Dat gieren geluid zal waarschijnlijk een gierende V-snaar zijn, even (met koude motor) de kap open gooien en er naar staan kijken terwijl iemand hem start.De D-riem bij een 1.9D vervangen kost je minstens een halve dag, dat lukt je echt niet in 1,5 uur tijd. Zeker niet als je de spanrollen en de waterpomp ook gaat vervangen, trek dan nog iets meer tijd uit. De motor in mijn Xantia komt uit een 98er Berlingo, 1,5 jaar terug heb ik de D-riem vervangen en dat was een aardig klusje, zie de fotos link
Dat gieren kan een spanrol van de multisnaar zijn, maar het kan ook een spanrol van de D-riem zijn, wil je het zeker weten, gooi de multi-snaar eraf en luister dan. Is het geluid er nog steeds, rij dan geen meter meer met de auto en vervang ASAP de D-riem met spanrollen.
PS: Een Berlingo uit 94? neem aan dat het 97 of later is, want de Berlingo is pas in 97 op de markt gekomen.
Het ligt er maar aan hoor, en de spanrollen haal je hoe dan ook los bij het vervangen van de distributieriem dus dat is geen enkele moeite meer en die 5 bouten van de waterpomp zijn ook de moeite niet hoor. Met een beetje ervaring moet dat echt in minder tijd te doen zijn dan een halve dag, alhoewel anderhalf uu natuurlijk ook een beetje een optimistische schatting is
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:Distributieriem zelf doen bij de 1.9 diesel is (als je het al eens eerder gedaan hebt) ongeveer 1,5 uur werk.
Dat kun je wel vergeten .....bij mijn BX 1.9 D kost D riem + 2 spanrollen mij 275.- euro incl btw en arb loon.
Dat is een Citroenspecialist en doet er ong. 2 uur over. (met alles bij de hand zoals een brug)
Bram schreef:Mechuccio schreef:Distributieriem zelf doen bij de 1.9 diesel is (als je het al eens eerder gedaan hebt) ongeveer 1,5 uur werk.
Dat kun je wel vergeten .....bij mijn BX 1.9 D kost D riem + 2 spanrollen mij 275.- euro incl btw en arb loon.
Dat is een Citroenspecialist en doet er ong. 2 uur over. (met alles bij de hand zoals een brug)
Een specialist kan het inderdaad zo snel doen, het is vooral de spanrol en looprol die lastig zijn, die haal je er niet effe uit. De looprol zit achter de motor-steun, om die los te halen ben je wel effe zoet.
Verder komt er nog bij dat bij dit Berlingo blok, nog veel meer gedemonteerd moet worden zoals:
Dit moet eraf om de motor met de hand te kunnen draaien.
- Lucht inlaat collector
- Hogedruk brandstof leidingen
- Gloeigbougies
Om de kruk-as te blokkeren zul je de startmotor (gedeeltelijk) moeten demonteren, tenzij je een speciaal stukje gereedschap heb.
Een goede lamp en spiegeltje is absoluut nodig om alles te kunnen vinden.