Vraag: Moet je altijd bij het vervangen van de D-riem, de spanrol ook vervangen?
Ik heb in het verleden eens bij een kleine 2-cylinder Subaru zo’n riem vervangen, maar verders niks. Het wagentje heeft daarna nog een tijd gereden, maar heb eigenlijk toen nooit aan die spanrollen gedacht.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Niets moet, maar het wordt wel sterk aangeraden natuurlijk.
Als dat ding stuk gaat heb je ook een probleem, de riem moet er dan weer vanaf (die overigens ook heel goed kan knappen door een vastgelopen spanrol!) en een riem die al gemonteerd geweest is moet je eigenlijk ook niet meer terugplaatsen.
Je kunt even kijken hoe de rol is. hij moet soepel draaien(met zeer lichte weerstand ivm vet) en zeker geen speling op de as hebben.
Zelf vervang ik hem gewoon iedere keer, het kost je een paar tientjes meer, maar goed, dan weet je ook zeker dat je er de komende 60.000 kilometers niet meer aan hoeft te zitten!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Bedankt, lijkt me idd de moeite waard. Het vervangen van zo’n rol is niet zo’n probleem? Maar 60.000 km? Volgens het boekje van mijn Saxo moet de riem (met rol dan) eens in de 6 jaar of 120.000 vervangen worden. Maar misschien verschilt dit vwb wagentype.
Dyna Z1: Tout alu.
Bedankt, lijkt me idd de moeite waard. Het vervangen van zo’n rol is niet zo’n probleem? Maar 60.000 km? Volgens het boekje van mijn Saxo moet de riem (met rol dan) eens in de 6 jaar of 120.000 vervangen worden. Maar misschien verschilt dit vwb wagentype.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Is ook inderdaad dat varieert per auto, maar ik heb nooit van dat nieuwerwets spul gehad Het vervangen van de Rol is absoluut geen probleem, hij zit met één boutje vast en die zul je zowieso iets los moeten draaien om te spannen, het helemaal losdraaien is dan niet veel meer moeite natuurlijk die haal je zo van zijn asje af, en het past maar op één manier.
Dat gaat wel goedkomen!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
rf schreef:Bedankt, lijkt me idd de moeite waard. Het vervangen van zo’n rol is niet zo’n probleem? Maar 60.000 km? Volgens het boekje van mijn Saxo moet de riem (met rol dan) eens in de 6 jaar of 120.000 vervangen worden. Maar misschien verschilt dit vwb wagentype.
Ik heb ook een saxo 1.1, van 1998, daarbij is het om de 60.000 km. Bij de nieuwere modellen is het inderdaad 120.000 km.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
en, is het al gelukt om de D-riem te vervangen? Ik ben wel benieuwd hoeveel werk het is, hoeveel materiaal kost en of bijvoorbeeld de waterpomp direct mee moet.
Mocht je links hebben tot digitale werkplaats handboeken, dan houd ik me van harte aanbevolen!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Dit topic was verplaatst. Ik hoef de riem nog niet te vervangen, daar de km. stand pas 68250 is. Ik stelde de vraag ivm het eventueel vervangen van de spanrol.
Dyna Z1: Tout alu.