Volgens mij bestaat er al een aantal topics over dit onderwerp (die ik nu niet zo snel kan vinden…), maar toen ik net van de snelweg met mijn XM de bebouwde kom in reed, begon de achterkant van de auto opeens naar de juiste hoogte te “zoeken.” De achterkant gaat dan wat omhoog en omlaag. Op de snelweg deed ie dat niet. Wat is dit voor euvel?
Sowieso heb ik bij mijn XM de indruk dat de hele rechterkant van de auto iets “lager” is dan de linkerhelft. Bij normale rijhoogte zit het rechterachterwiel/band dan ook een fractie meer in de wielkast dan het linkerachterwiel. Heeft dit met de veerbollen te maken, met de druk van bollen? Wat is hier aan te doen?
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Zelfde wat ik had, dus.
Het probleem heeft zichzelf opgelost, nadat ik aan de hoogteverstelling heb zitten te roeren.
Zakt je achterkant direct in nadat je de motor stop zet?
Heb je hydractief?
Het verschil in hoogte tussen links en rechts daar kan ik zo geen verklaring voor bedenken trouwens…heeft volgens mij niets te maken met verschillende drukken in de bollen, als 1 bol stuk is bijvoorbeeld is er erg veel drukverschil maar gaat hij niet scheef staan.
Ik moet nog even bekijken of de achterkant direct inzakt als ik de motor afzet.
Ik weet niet of ik hydractief heb, hoe kom ik daarachter?
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Matthijs2006 schreef:Ik weet niet of ik hydractief heb, hoe kom ik daarachter?
Heb je een schakelaar om naar de sportstand te gaan, dan heb je hydractief, maar het gaat om een 91ger v6, dus dan zal deze dat hoogstwaarschijnlijk wel hebben.
Ja, ik heb een schakelaar voor de sportstand.
Verandert het feit van het hebben van hydractief dan iets aan de oorzaak of reden van het euvel van het “zoeken naar de juiste hoogte?”
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Misschien, want dan zijn er nog meer dingen die mee kunnen gaan spelen, andere electronica, meer bollen…
Maar, zakt hij nou direct in als je de motor uitzet of niet?
Dat moet ik nog bekijken, maar dat doe ik morgen, ik moet namelijk ruim 5 minuten lopen naar mijn auto.
Stel dat hij dat doet, of juist niet, want zou je dan adviseren?
Het omhoog komen / inzakken lijkt me een normaal verschijnsel. Bij hoge snelheden zakt ‘ie voor en komt ‘ie achter iets omhoog i.v.m. de stroomlijn. Bij zakkende / stijgende snelheid wordt de rijhoogte gecorrigeerd.
Citroënloos
Hmmm…zou ook nog kunnen ja. Klinkt logisch.
Hoe gaat het met jouw XM trouwens?
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Matthijs2006 schreef:Dat moet ik nog bekijken, maar dat doe ik morgen, ik moet namelijk ruim 5 minuten lopen naar mijn auto.
Stel dat hij dat doet, of juist niet, want zou je dan adviseren?
Een specialist raadplegen, want zoals ik al zei heeft het probleem zich vanzelf opgelost en dan vond ik dus niets.
Hoe gaat dat ‘zoeken’ bij jou trouwens? Met welke tijdsintervallen?
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
XMine schreef:Het omhoog komen / inzakken lijkt me een normaal verschijnsel. Bij hoge snelheden zakt ‘ie voor en komt ‘ie achter iets omhoog i.v.m. de stroomlijn. Bij zakkende / stijgende snelheid wordt de rijhoogte gecorrigeerd.
Ries schreef:XMine schreef:Het omhoog komen / inzakken lijkt me een normaal verschijnsel. Bij hoge snelheden zakt ‘ie voor en komt ‘ie achter iets omhoog i.v.m. de stroomlijn. Bij zakkende / stijgende snelheid wordt de rijhoogte gecorrigeerd.
???
Ries schreef:Matthijs2006 schreef:Dat moet ik nog bekijken, maar dat doe ik morgen, ik moet namelijk ruim 5 minuten lopen naar mijn auto.
Stel dat hij dat doet, of juist niet, want zou je dan adviseren?
Een specialist raadplegen, want zoals ik al zei heeft het probleem zich vanzelf opgelost en dan vond ik dus niets.
Hoe gaat dat ‘zoeken’ bij jou trouwens? Met welke tijdsintervallen?
Hij deed dat een paar keer, vanmiddag. Zat steeds een minuutje tussen, of langer.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Matthijs2006 schreef:Ries schreef:XMine schreef:Het omhoog komen / inzakken lijkt me een normaal verschijnsel. Bij hoge snelheden zakt ‘ie voor en komt ‘ie achter iets omhoog i.v.m. de stroomlijn. Bij zakkende / stijgende snelheid wordt de rijhoogte gecorrigeerd.
???
Niet snap?
Ik begrijp de redenering wel maar kan me niet indenken dat dit merkbaar kan zijn…ik heb dit nog nooit gemerkt iig.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Matthijs2006 schreef:Ries schreef:Matthijs2006 schreef:Dat moet ik nog bekijken, maar dat doe ik morgen, ik moet namelijk ruim 5 minuten lopen naar mijn auto.
Stel dat hij dat doet, of juist niet, want zou je dan adviseren?
Een specialist raadplegen, want zoals ik al zei heeft het probleem zich vanzelf opgelost en dan vond ik dus niets.
Hoe gaat dat ‘zoeken’ bij jou trouwens? Met welke tijdsintervallen?
Hij deed dat een paar keer, vanmiddag. Zat steeds een minuutje tussen, of langer.
Kijk, dat was bij mij anders, ik kon er gewoon naast gaan staan kijken en dan ging de achterkant als een langzame golfbeweging op en neer, met een verschil van 5 cm schat ik.
Bij motor afzetten ging de kont direct op de grond, het leek wel of de HD pomp alle zeilen moest bijzetten om de boel omhoog te houden.
Had jij het ook tijdens het rijden of niet?