mpostma schreef:XBXG schreef:Overigens werd mij bij de LPG-boer verteld dat wellicht de lambdasonde kaduuk is, waardoor het exorbitante verbruik op LPG te verklaren is en wellicht ook het motormanagementlampje dat zo 1 x per week eens een tijdje gaat branden tijdens het rijden (en ook weer automatisch uitgaat).
Wat denken de kenners van deze stelling omtrent de lambdasonde?
Het is niet uit te sluiten. Maar goed te meten. Kijken of de waarde van de lambdasonde in bedrijf pendelt.
Maar hadden ze nog een verklaring voor het feit dat ie op benzine niet meer goed loopt sinds ze er mee bezig zijn gweest? Dat is gewoon een makkelijk concreet punts waar je ze mee om de oren kan slaan.
Maar, de lambdasonde geeft toch helemaal geen zinnige informatie zodra de auto op LPG loopt, daarvoor was toch juist een lambda-puls-simulator nodig bij sommige LPG-systemen?
Sowie so zou een lambdasonde bij koude motor niets uit mogen maken omdat het signaal nog niet meteen betrouwbaar is. De ECU zou het dan moeten negeren. Te overwegen is om dit ding los te koppelen en dan eens bij koude motor op benzine te starten. Zou in ieder geval iets moeten doen als dat dé oorzaak is.
De 2 draadjes aan de temperatuursensor achter het blok (ong. onder de verdeler, bij de peilstok in de buurt) breken vaak af doordat ze verteren door de hitte boven het spruitstuk en dat leidt ook tot een hoog verbruik, omdat de motor loopt alsof ie koud is.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Sowie so zou een lambdasonde bij koude motor niets uit mogen maken omdat het signaal nog niet meteen betrouwbaar is. De ECU zou het dan moeten negeren. Te overwegen is om dit ding los te koppelen en dan eens bij koude motor op benzine te starten. Zou in ieder geval iets moeten doen als dat dé oorzaak is.
De lambdasonde wordt bij een G2 achtige installatie wel degelijk gebruikt om de gasdosering bij te calbireren. Het signaal gaat naar de gascomputer. Op zijn beurt nept een ander lambda puls generatie kastje (of gewoon de gas ECU) de benzinecomputer.
Maar uiteraard mag dat alleen invloed hebben bij opgewarmde motor (toch vrij snel op gas). Als de installatie continue veel te rijk wordt afgeregeld kan dat een hoog verbruik best verklaren. Uiteraard kan dat niet verklaren dat ie helemaal niet op benzine loopt.
karel schreef:BX19trs schreef:De sensor bij deze auto is niet meer jofel, trust me!
Emiel
Daar kan echt _niks_ aan kapot, of hij moet weggerot wezen. Gewoon schoonborstelen met de staalborstel moet echt voldoende zijn.
Ik zeg niet kapot, ik zeg niet jofel meer, jou oplossing van het schoonmaken is dus ook een goede tip….
Emiel
BX19trs schreef:karel schreef:BX19trs schreef:De sensor bij deze auto is niet meer jofel, trust me!
Emiel
Daar kan echt _niks_ aan kapot, of hij moet weggerot wezen. Gewoon schoonborstelen met de staalborstel moet echt voldoende zijn.
Ik zeg niet kapot, ik zeg niet jofel meer, jou oplossing van het schoonmaken is dus ook een goede tip….
Emiel
Dan zijn we het toch gewoon helemaal eens?
Ich bin ein Breaker
mpostma schreef:karel schreef:Sowie so zou een lambdasonde bij koude motor niets uit mogen maken omdat het signaal nog niet meteen betrouwbaar is. De ECU zou het dan moeten negeren. Te overwegen is om dit ding los te koppelen en dan eens bij koude motor op benzine te starten. Zou in ieder geval iets moeten doen als dat dé oorzaak is.
De lambdasonde wordt bij een G2 achtige installatie wel degelijk gebruikt om de gasdosering bij te calbireren. Het signaal gaat naar de gascomputer. Op zijn beurt nept een ander lambda puls generatie kastje (of gewoon de gas ECU) de benzinecomputer.
Maar uiteraard mag dat alleen invloed hebben bij opgewarmde motor (toch vrij snel op gas). Als de installatie continue veel te rijk wordt afgeregeld kan dat een hoog verbruik best verklaren. Uiteraard kan dat niet verklaren dat ie helemaal niet op benzine loopt.
Duidelijk.
Wat bij gasbakken absoluut niet werkt is als LPG en benzine tegelijk productief zijn. Dan loopt de motor gegarandeerd niet. Daartoe zitten er talloze solenoids in die goed moeten omschakelen. Ik weet nog wel dat die dingen geregeld wat zorg nodig hadden; het stekkertje en het ding zelf werden bij beurten met WD40 ingespoten.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 27895
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
XBXG schreef:Vanmiddag ben ik bij de LPG-specialist langs geweest en, zoals ik al verwachtte, niet kunnen uithalen. Helaas.
(het enige wat ik kon doen was een nieuwe afspraak maken, maar dat heb ik direct afgewimpeld)Verder ben ik even naar de sloop in Eemnes geweest, alwaar een fantastische vroege GTI staat, met net interieur en slechts 150.000 km op het Jaeger-klokkenwerk.
Deze BX had nog een goede ruitenwissermotor zonder speling op de as. Dit apparaat zal ik aanstaand weekend monteren in mijn BX, zodat de ruitenwisser niet meer met een doffe klap doorslaat tot op het linker voorscherm.Ook hing al een tijdje de dikke witte stekker los die normaalgesproken vastzit aan dat zwarte doosje dat naast de radiateur hangt aan de bestuurderskant. Wat dit doosje doet is mij niet duidelijk, wél dat er Valeo op staat. Vanuit de GTI heb ik doosje meegenomen en gemonteerd op mijn BX. Helaas resulteerde dit in een teleurstellend effect: zodra ik de motor start, verschijnt op het dashboard het STOP-lampje en het koelwaterlampje.
Kan iemand mij uitleggen waar dit zwarte doosje voor dient??
waarom staat zo’n BX op de sloop?
met 150k is dat blok nog prima, kan hoogsten wat olie verbruiken.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
XBXG schreef:Vanmiddag ben ik bij de LPG-specialist langs geweest en, zoals ik al verwachtte, niet kunnen uithalen. Helaas.
(het enige wat ik kon doen was een nieuwe afspraak maken, maar dat heb ik direct afgewimpeld)Verder ben ik even naar de sloop in Eemnes geweest, alwaar een fantastische vroege GTI staat, met net interieur en slechts 150.000 km op het Jaeger-klokkenwerk.
Deze BX had nog een goede ruitenwissermotor zonder speling op de as. Dit apparaat zal ik aanstaand weekend monteren in mijn BX, zodat de ruitenwisser niet meer met een doffe klap doorslaat tot op het linker voorscherm.Ook hing al een tijdje de dikke witte stekker los die normaalgesproken vastzit aan dat zwarte doosje dat naast de radiateur hangt aan de bestuurderskant. Wat dit doosje doet is mij niet duidelijk, wél dat er Valeo op staat. Vanuit de GTI heb ik doosje meegenomen en gemonteerd op mijn BX. Helaas resulteerde dit in een teleurstellend effect: zodra ik de motor start, verschijnt op het dashboard het STOP-lampje en het koelwaterlampje.
Kan iemand mij uitleggen waar dit zwarte doosje voor dient??
Gek genoeg heb ik je dat tijdens de meeting uitgelegd
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
PrutsyLJ schreef:XBXG schreef:Overigens werd mij bij de LPG-boer verteld dat wellicht de lambdasonde kaduuk is, waardoor het exorbitante verbruik op LPG te verklaren is en wellicht ook het motormanegementlampje dat zo 1 x per week eens een tijdje gaat branden tijdens het rijden (en ook weer automatisch uitgaat).
Wat denken de kenners van deze stelling omtrent de lambdasonde?
Toen mijn vader nog in de 1.6 Chic reed op gas, hebben we 1 keer een kapotte lambda gehad. Dit resulteerde in gigantische backfires, auto was niet fatsoenlijk aan de praat te houden, en schokte gigantisch. Bij mijn eigen GTi heb ik ook een kapotte lambda gehad wat resulteerde in gigantisch inhouden en niet fatsoenlijk stationair willen lopen. Ik twijfel dus een beetje aan de strekking van de LPG boer….
De symptomen van jouw auto’s zijn duidelijk een te arm mengsel geweest. Het kan dat Wouter’s BX last heeft van een te rijk mengsel.
Wouter, ik heb nog een aantal goede lambdasonde’s liggen. Verder wil ik ook je huidige testen, das makkelijk zat. Als ik idd nog een keer het schema met alle default/min/max values per component kan krijgen, kan ik alles doormeten voor zover we geen scope nodig hebben (hoogstwaarschijnlijk niet).
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
XBXG schreef:Hehe, Oudelut zit niet ver van de pech die ik vandaag weer heb gehad….
Ik ga zo slapen en heb niet eens meer zin om het over die klote-BX te hebben, maar zal toch even een korte opsomming doen, om er morgenavond weer op terug te komen.- vanmiddag met fiets en al naar Gilze-Rijen gegaan.
- uiteraard 30 min bij Vught stilgestaan wegens een seinstoring.
- in de miezerregen naar Molenschot gefietst.
- mooie kunststof thermostaatdeksel weten te scoren van een Progress (nogmaals dank!!)
- voor de gein ook maar de metalen thermostaatdeksel van de Digit meegenomen (je weet maar nooit…..... )
- wereldreis terug naar Hilversum.
- om 21.00 uur eindelijk tijd gehad om aan de klus te beginnen.
- nieuwe kunststoffen thermostaatdeksel gemonteerd.
- slang eraan vast gemaakt.
- slangenklem aandraaien.
- KRAK!
- wat…?
- oftewel 2 thermostaatdeksels in 2 dagen gesloopt….
- gelukkig nog de metalen van de Digit als reserve, dus die maar gemonteerd.
- Systeem ontlucht en testritje maken maar.
- Na zo’n 15 km viel de BX ineens stil….
- op slechts 500 m van het tankstation was de LPG-tank al weer leeg (dagteller gaf 315 km aan…), dus dat werd een heel eind duwen. Op benzine rijdt dit kreng niet meer, ondanks de nieuwe bougies en bougiekabels, maar de LPG-specialist heeft er mooi voor gezorgd dat ie niet meer op benzine rijdt.
En in Hilversum is op zondagavond geen enkel benzinestation open waar je nog LPG-kunt tanken. Zelfs benzine is bizar schaars hier in Hilversum.Dan maar een taxi gebeld die me naar huis heeft gebracht…
De BX staat nu dus zielig alleen bij het tankstation te wachten. Pas morgenochtend om 8 uur is er weer iemand aanwezig. Ik moet dan met de fiets daar naartoe, dan tanken en dan als een gek naar m’n werk scheuren, want ik moet nog een nieuwe collega inwerken…The story continues, maar om nou te zeggen dat ik blij word van het “karakter” van deze BX…..
Goed, tijd om eens wat uitleg hierbij te geven.
Afgelopen zondag heb ik in mijn stalling 2 thermostaatdeksels gehaald. Eén van een sloop-Progress en 1 van mijn reserve-motorblok van een GT/Digit. Die eerste is van kunststof (met een ontluchtingsnippel erop) en de tweede is van metaal en heeft geen ontluchtingsnippel.
Toen ik ‘s avonds weer thuis was gekomen, ben ik dus begonnen met de montage van de kunststoffen thermostaatdeksel:
De montage ging snel en toen draaide ik de nieuwe slang erop en draaide de slangenklem aan, met een “krak” als gevolg:
Een gedeelte van het plastic is toen precies door het gat van het vliegwiel gevallen… Dat zal dus al wel verpulverd zijn.
Gelukkig had ik dus nog de metalen thermostaatdeksel van de Digit bij me, en die was tenminste wél normaal te monteren zonder te breken. Wat dat betreft zweer ik bij metaal en mogen ze al die kunststof motoronderdelen verbieden. Bij het ontluchten van het koelwater heb ik simpelweg de beide bouten losjes aangedraaid. Toen daar wat water uit kwam lopen heb ik beide bouten vastgezet.
Vandaag ben ik bezig geweest om de spatlappen te monteren die ik had gekocht via eBay in Frankrijk. Het gaat om een nieuw setje uit de verpakking:
en
Het resultaat is nog niet helemaal zoals het zou moeten, maar daar wordt nog aan gewerkt:
en
[Edit: foto’s betert zichtbaar gemaakt]
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
leuk spatlappen! jammer van de kleine foto’s
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
je fotos werken hier niet
citroenc2 schreef:je fotos werken hier niet
waarschijnlijk heb je precies hetzelfde als mij maar dan moet je Grote in de link weghalen dan doen ze het wel
De foto’s zijn hier gewoon full-screen…
Als kokoom.com het straks weer doet (ligt er nu ff uit) zal ik de foto’s opnieuw uploaden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
XBXG schreef:De foto’s zijn hier gewoon full-screen…
Als kokoom.com het straks weer doet (ligt er nu ff uit) zal ik de foto’s opnieuw uploaden.
Zo, de foto’s staan er nu wat duidelijker op.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX