Gisteren gloeibougies geprobeerd te vervangen ,(Niet gelukt gelukt omdat de citroen specialist me de verkeerde mee gegeven had maar toch ) Na Goed kijken en proberen alles los gekregen wat los moest.
Maar in die zwart plastik luchtaanvoer (hoe noem je dat) die lucht aanzuicht en in motor voert zat erg veel olie en roet echt dikke koek tot aan de de klep die de luctht verdeelt van luchtfilter en motorlucht.
Als je kap eraf hebt kijk je in vier aanzuigpunten van de motor de twee linkse mooi droog zart roet twee linkse redelijk vochtig olieafzet.
Mijn grote vraag is dit normaal of niet? Zou kunnen zijn dat de twee rechtse gloeibougies stuk zijn dat dat het veroorzaakt kweenie?
Zal als ik volgende week alles weer los maak de zaak ff grondig ontvetten en schoonmaken.
Gisteren wel lekker ouderwets kunnen knutselen met mijn vader en zitten gniffelen over de franse autos (slangklemmen enz)
ook er achter gekomen dat ik achter wel ruitensproeiers heb ops: ops: Heb auto pas drie jaar haha. Het ruitensproeierpompje met 1 nippel paste idd niet nog meer werk voor nop.
frank
Je heb zeker een EGR op je motor zitten, dat ding veroorzaakt de roet aanslag.
Is een soort van millieu foefje (wat niet werkt ), waardoor er uitlaatgassen in de luchtinlaat worden gegooid om opnieuw te verbranden.
Er is een topic in Mechanisch over het afkoppelen van de EGR, zie link
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
En 2 gloeibougies kapot? daar twijfel ik aan ,want dan krijg je haar haast niet meer gestart
En 2 gloeibougies kapot? daar twijfel ik aan ,want dan krijg je haar haast niet meer gestart
weet ik niet heb alleen even de linkse en de rechtse los gehad de rechtse was wel wat dunner aan de punt wat gesleten de linkse niet.
Die ERG is die metalen pijp was mooi droog maar het plastic huis wat over de motor loopt zat echt vol met olie aanslag ach ja loopt goed verder. Straks even de bougies omruilen.
frank
frenkie schreef:Die ERG is die metalen pijp was mooi droog maar het plastic huis wat over de motor loopt zat echt vol met olie aanslag ach ja loopt goed verder.
Dat is inderdaad de EGR, de meeste zelf sleutelaars koppelen dat ding af.
Een gloeibougie doet het of doet het niet, wat blooper1963 zegt, met 2 kapotte is de motor nauwelijks nog aan de praat te krijgen. Als ik het zo lees, dan hebben je gloeibougies wel hun beste tijd gehad en is preventief vervangen een goed idee
Let op bij het vastzetten, smeer de draad van de gloeibougie in met een beetje kopervet, en zet ze met 20nm vast, dat is ongeveer vast=vast.
Let op bij het vastzetten, smeer de draad van de gloeibougie in met een beetje kopervet, en zet ze met 20nm vast, dat is ongeveer vast=vast.
ja oke bedankt ik vermoedde al vast is vast heb kopervet klaar liggen komt goed. en de berucht/beroemde dasty ook om de het huis te onvetten . Komt goed
frank