Bram schreef:Oke….de PLUS-pool mag trouwens ook hoor.
Of allebei, als je niet weet welke dat zijn.
Hopelijk ben ik zo duidelijk genoeg
LHM….dat is het *bloed* waar je BX als het ware op veert, remt en evt de stuurbekrachtiging van krijgt….zit in de groene vat linksvoor.
Nu moet je dat kunnen zien door hem in de hoogste stand te zetten (die hendel tussen je stoelen in helemaal naar achteren) en dan moet dat rode peilstokje in dat glazen buisje nog tussen de 2 streepjes in staan….MAAR, die willen nog weleens vast zitten en dan denk je dat het wel op peil is, maar het is wellicht niet zo.Gewoon 1 liter LHM erin gooien (kan er nog wel bij) dan weet je zeker dat het peil wel goed is….door het rubber dopje met die slangen eraf te halen en dan wel goed mikken.
Rechtsvoor bij de onze. Bij een auto is de linkerkant dacht ik altijd de auto waar de chaufeur zit, voor ons dan toch. Je linkerhand is die waar je duim rechts zit.
BXDriver87 schreef:Rechtsvoor bij de onze. Bij een auto is de linkerkant dacht ik altijd de auto waar de chaufeur zit, voor ons dan toch. Je linkerhand is die waar je duim rechts zit.
Wat dacht je hoe ik zat te denken voor deze dame….namelijk als ze voor de auto staat ......het is zo moeilijk zoeken naar een LHM vat als je in je GTI stoel zit.
Mja, je hebt een punt. Voor iemand die zich wil wagen aan de geheimen en mysteries van de automobieltechniek mogende zaken als eens wat anders uitgelegd worden. Vooral als de interesse oprecht is.
Re: Drie waarschuwings lampjes branden…
prontoli schreef:Hai, ik kom maar weer eens om advies vragen, daar ik gisterenavond weer eens langs de kant van de A20 stond!
Misschien zijn het twee losstaande problemen, ondanks dat ze allebei tegelijk speelde. Ik heb geen idee….
Na de APK van vorige week, waar ook van alles is vervangen, haperde de motor opeens, hij pakte het wel weer op en reed dan normaal. Auto heeft daarna een paar dagen stil gestaan door gezellig weekendje Parijs. ‘s Avonds reed ik normaal weg, maar na ongeveer 10 min ging het op de snelweg mis, hij haperde en kon geen snelheid meer maken, het leek wel of er iets in de weg zat.
Met spoed weggesleept, stond nogal gevaarlijk. De wegenwacht heeft gekeken en vond niks, hij reed weer normaal. Volgende dag naar de garage gereden, wat hij ook weer normaal deed. Garage heeft er in gereden en kon ook niks vinden. Ik begreep wel dat ze de verdeelkap hebben vervangen.
Nu net angstvallig naar huis gereden, maar hij reed als een zonnetje.Wel geeft hij in lange of erg scherpe bochten nog steeds (niet frequent) drie waarschuwingslampjes. Blijkbaar was de garage dit niet opgevallen, wel raar bedenk ik me nu.
1. stop
2. waterniveau (is in orde)
3. het uitroeptekentjeZonder bochten geeft hij niet deze waarschuwingslampjes. Iets om zorgen over te maken?
Groet Lidewij
Stond jij toevallig gister (zondag) langs de kant van de weg achter een wegenwachter? En ook vanavond zag ik op de oprit bij BArendrcht (A29)ook een soortgelijke bx langs de kant van de weg staan die vanaf de vluchtstrook ging invoegen…toeval?
Bram schreef:Oke….de PLUS-pool mag trouwens ook hoor.
Maar de min is beter als je bang bent voor vonken
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Ah…. wat een goede tips, super. Zo leer ik nog wat. Vanochtend naar mijn werk, had ik weer het probleem. Moest weer langs de kant van de weg gaan staan, daarna startte hij gewoon weer.
Uit het werk, alles gecontroleerd. Ik denk (hoop) het probleem namens jullie hulp te hebben gevonden. De oliemeter gaf voldoende aan, maar zover ik het kon inschatten was de olie gewoon helemaal op! (op de peilstok zag ik geen drupje olie) echt bizar, want ik controleer toch echt met regelmaat.
Naar huis gereden en ik zag geen lichtjes meer oplichten in de bochten en hij heeft ook niet meer gehaperd. Nu maar hopen dat door deze stommiteit het geen schade aan andere onderdelen heeft gegeven.
Het LHM niveau is te hoog, het zit boven de streepjes. Maar ik begrijp dat dit niet een al te groot probleem is.
Nu maar gauw een afspraak maken voor een beurt, want dat was ik vergeten te regelen met de APK beurt, niet echt slim van me. Denk dat er wel iets mis is met de olie.
Krijg langzaam weer een beetje vertrouwen in m’n BX, maar ga ook denk ik maar sparen voor een wat minder oude Citroen ops:
Trouwens, kan niet missen, je moet me hebben gezien op de A20. Lijkt me sterk dat er een 2de witte BX met pech stond! Bij Barendrecht was het een andere pechvogel!
Bedankt voor jullie tips! (de garage heeft er blijkbaar niet aan gedacht om alle niveaus te checken)
Groet Lidewij
DU VIN, DU PAIN DU CITROEN…
Waarom sparen voor een jongere Citroen…..je zult merken dat een Niet HP-geveerde auto lang niet zo lekker rijdt en zit als een BX.
Het is overigens bekend dat de 1.9 motoren nog weleens een slokje olie lusten….maar als je gewoon elke week even olie peilt en bijvult…plus hetzelfde doet met de koelvloeistof en LHM…..dan kun je nog lang plezier hebben van je GTI.
Tenzij er nog veel andere (dure) zaken zitten aan te komen natuurlijk.
prontoli schreef:
Uit het werk, alles gecontroleerd. Ik denk (hoop) het probleem namens jullie hulp te hebben gevonden. De oliemeter gaf voldoende aan, maar zover ik het kon inschatten was de olie gewoon helemaal op! (op de peilstok zag ik geen drupje olie) echt bizar, want ik controleer toch echt met regelmaat.
Naar huis gereden en ik zag geen lichtjes meer oplichten in de bochten en hij heeft ook niet meer gehaperd. Nu maar hopen dat door deze stommiteit het geen schade aan andere onderdelen heeft gegeven.
Je hebt neem ik aan wel olie bijgevuld?
Het idee is bij het BX dashbaord dat er een aantal lampjes gaan branden als je motor niet draait. Dat is bijv. het stoplampje, dat (!) lampje en het koelwaterlampje.
Hoe weet het dashboard nu of je motor draait? Dat weet ie doordat de oliedrukzender een signaal geeft. Stel nu dat je oliedruk wegvalt, gaan die andere lampjes ook ter controle branden, omdat je dashbaord goewon denkt dat de motor is afgeslagen. Waarschijnlijk heb je het oliedruklampje zelf over het hoofd gezien (zit links in het metertje linksboven in het instrumentenpaneel). Het kan ook zijn dat dat lampje stuk is.
Die oliepeilmeter is niet betrouwbaar, maar daar was jezelf inmiddels ook achter. Zelf peilen is belangrijk: zeker asl de motor wat olie gebruikt moet je het in de gaten houden en dan afhankelijk van hoeveel de motor blijkt te verbruiken olie bijvullen.
Ik hoop dat je blok geen schade heeft opgelopen door dit geintje, maar goed is het niet.
Succes in elk geval maar weer!
Ja, ik heb de olie bijgevuld, morgen nog maar even naar de ALDI! volgens mij kan er nog wel meer bij. Het gekke is dat het oliedruklampje niet is gaan branden. Misschien dan toch kapot.
Maar inderdaad, ik vertrouwde volledig op het paneel, daar heb ik mijn les wel uit geleerd. En 1 x per week olie controleren deed ik ook weer niet. Ga ik ook voortaan doen, want ja, vorige week reed ik in de nieuwe wagen van mijn vader, een C4 en kwam tot de conclusie dat de mijne toch wel ergggggg lekker rijdt!
Mis de vering bij de C4. Ik denk mijn vader ook wel, hij is ook een trouwe Citroenrijder en wist eigenlijk niet goed voor welk type hij na de GSA, de BX en de Xantia moest kiezen. De C6 is wel erg prijzig!
Mijn dilemma is dat ik niet elke keer voor kleinigheden naar de garage wil gaan. Ik heb geen kennis van auto’s en ben volledig afhankelijk van de garage. Gaat gewoon een hoop geld in zitten. Maar misschien blijft ie het nog wel even doen
Hoe merk ik dat er (misschien) schade aan het blok is? of is dit heel ingewikkeld?
Gr Lidewij
DU VIN, DU PAIN DU CITROEN…
prontoli schreef:
Hoe merk ik dat er (misschien) schade aan het blok is? of is dit heel ingewikkeld?
Gr Lidewij
Lastig. Als het heel erg is dan zou ie kunnen gaan tikken en rauw lopen. Of hij loopt vast als je hem flink op zijn flikker geeft. Maar als je beschaafd rijdt, kan het zijn dat je er nooit meer wat van merkt.
Je kan eens checken of het oliedruklampje wel brandt (en of je het kan vinden) wanneer het contact aan staat. het zit op de schaal van de oliepeilmeter helemaal links.
Doet je oliedruk/peilmeter het trouwens wel als je rijdt?
Ik zal morgen nog even kijken of het lampje brandt, de oliepeilmeter doet het wel. Vreemd allemaal.
Dus om te checken moet ik even flink gassen? dat ga ik dan maar even doen
Gr Lidewij
DU VIN, DU PAIN DU CITROEN…
prontoli schreef:Ik zal morgen nog even kijken of het lampje brandt, de oliepeilmeter doet het wel. Vreemd allemaal.
Dus om te checken moet ik even flink gassen? dat ga ik dan maar even doen
Gr Lidewij
Let er wel op dat de oliepeilmeter een gecombineerd instrument is. De eerste 15 sec. na het starten geeft ie oliepeil aan. Daarna geeft ie de oliedruk aan (vandaar diie schaalverdeling). Het oliedruklampje geeft aan dat ie onder een soort minimumdruk komt. Die minimumdruk is zo laag dat je het op de drukmeter niet eens goed kan zien. Bovendien zou het een soort failsafe oplossing moeten zijn. De sensor voor het lampje is simpeler en er kan minder aan kapot dan de sensor voor het metertje.
Hihi, ik zou maar liever juist NIET al te hard gaan gassen. Was meer gekscherend bedoeld. Even serieus. Hou vooral de oliedruk en de olietemperatuur in de gaten. Let bij de oliedruk vooral op dat die niet te laag wordt. (niet onder de 2) en de temperatuur van de olie (metertje rechts bovenin) mag vooral niet te hoog worden (liefst niet boven de 110 graden met lekker doorrijden bij doorgewarmde motor).
Verder mag de motor geen mechanische bijgeluiden maken of blauw roken. Mechanische geluiden zijn al wel wat lastiger te beoordelen.
prontoli schreef:...want ja, vorige week reed ik in de nieuwe wagen van mijn vader, een C4 en kwam tot de conclusie dat de mijne toch wel ergggggg lekker rijdt!
Mis de vering bij de C4. Ik denk mijn vader ook wel, hij is ook een trouwe Citroenrijder en wist eigenlijk niet goed voor welk type hij na de GSA, de BX en de Xantia moest kiezen.
Heel herkenbaar hoor, Lidewij…..tegen een GSA en BX kan qua zit (en kosten) geen C4, C5 en zelfs geen C6 tegenop.
Ik heb tijdens de meeting in Heusden (paar weken geleden) zelfs in een C6 met leer kunnen zitten…zelfs daar kan de GTI stoel die in jouw BX en onze TZD (diesels) zitten, niet tegenop.
Ik heb na 16 jaar BX’en het weleens geprobeert met andere types Citroen en enkele overstapjes naar een ander merk, maar telkens kom ik weer terug op de BX.
Oke….je moet e.e.a. voor lief nemen, geen airbags of Airco…meer windgeruis en motorgeluid e.d….maar jij hebt ook 4 electr. ramen, CV met AB, stuurbekrachtiging…dus wie maakt je wat
En lekker snel ook nog, die GTI.
Oke, ik zal de oliedruk meter is aan een nader onderzoek onderwerpen. Ik snap nu beter waar ik op kan/moet gaan letten (en zal braaf rijden!)
Als ie het doet ben ik ook erg blij met hem hoor! en ook heel tevreden, het rijdt gewoon super, zelfs vrienden met dure bakken geven toe dat hij wel erg lekker rijdt.
Zelf heb ik alleen maar Citroen gereden en geloof dat dit ook zo zal blijven. Is ook altijd wel leuk, de opmerkingen van mannen bij de benzinepomp Vooral als ik met de kap open sta om de olie weer eens bij te vullen. Dan komen ze toch vaak een praatje maken over de BX!
Bedankt voor jullie reacties, leuk!
DU VIN, DU PAIN DU CITROEN…
prontoli schreef:
Bedankt voor jullie reacties, leuk!
Ik ruik een potentieel lidmaatschap van de BX Club! Een BX rijdt heerlijk, maar als je (nog) niks van de techniek weet is het wel wat lastig. Ze zijn gewoon niet altijd meer probleemloos.
Nja, succes ermee en houd ons op de hoogte van je belevenissen. Altijd leuk om te lezen.